Jakie są wymiary, silniki i rodzaje zabudów Toyoty ProAce
Historia marki Toyota
Zanim zaczniemy omawianie takiego samochodu, jak Toyota ProAce, warto byłoby dowiedzieć się co nieco o całej japońskiej marce. Trudno bowiem przy okazji nie opowiedzieć o obecnie największym producencie samochodów na świecie, bowiem takim tytułem już od kilku dobrych lat może szczycić się marka z Kraju Kwitnącej Wiśni. Jak jednak zaczynała Toyota, jak wyglądał jej rozwój i dokładnie sprawiło, iż obecnie możemy o niej mówić jako o prawdziwym hegemonie całego globalnego rynku motoryzacyjnego?
Historia marki Toyota rozpoczyna się tak naprawdę już w 1918 roku. Wtedy to Sakichi Toyoda wraz ze swoim synem Kichiro zakładają przedsiębiorstwo, które trudni się w... tkactwie. Trzeba przyznać, iż daleko jest stąd do samochodów, lecz tak samo, jak w przypadku wielu różnych korporacji, wszystko było kwestią przeobrażeń i czasu. Wszystko bowiem zmieniło się w latach 20. XX wieku, kiedy to Kichiro odbył podróż do Europy oraz Stanów Zjednoczonych. Zafascynował się pojęciem motoryzacji, lecz bynajmniej nie była to chwilowa zajawka. W 1933 roku bowiem zakłady tkackie ojca otworzyły swój własny dział samochodowy. Wtedy też rozpoczęto konstruowanie pierwszych silników, a warsztaty tkackie zostały sprzedane, by poświęcić się konstrukcji aut. W 1935 roku stworzono pierwszy pojazd koncepcyjny, w 1936 roku swój debiut miała Toyota AA, zaś w 1937 roku oficjalnie powołano do życia Toyota Motor Corporation. Wszystko więc potoczyło się naprawdę szybko.
Na początku lat 40. Toyota skupiała się na produkcji małych samochodów miejskich, które miały za cel zmotoryzowanie całej Japonii. W ciągu następnych paru lat pojawiło się więcej ciekawych modeli od producenta z Dalekiego Wschodu, a po Japonii przyszedł czas na zagraniczne rynki. Wtedy też rozpoczął się największy rozwój tej marki. Cały ten rozwój doprowadził markę do momentu, gdy obecnie jest ona największym producentem samochodów na świecie, co zdecydowanie jest naprawdę imponującym rezultatem mając na uwadze fakt, iż ponad 100 lat temu całe przedsiębiorstwo zaczęło się od warsztatu tkackiego. Dla przykładu, obecnie najpopularniejszym samochodem w Polsce jest Toyota Corolla, a na podium łapie się również Toyota Yaris. Historia Toyoty jest naprawdę ciekawa, lecz nie można zapominać o tym, iż Toyota to nie tylko popularne samochody osobowe, ale również i samochody dostawcze. Dzisiaj powiemy sobie kilka słów o najpopularniejszym z nich, który regularnie znajduje się w zestawieniach najchętniej wybieranych dostawczaków w Polsce, Europie oraz na całym świecie.
Historia Toyoty ProAce
Toyota ProAce jest stosunkowo nową konstrukcją. Samochód ten zadebiutował w swojej obecnej formie dopiero w 2012 roku podczas Hannover Auto Show w Niemczech. Do produkcji zaś trafił on dopiero w 2013 roku. Warto w tym miejscu wspomnieć, iż nie moglibyśmy teraz mówić o modelu ProAce, gdyby nie bliska współpraca kilku wielkich producentów. Toyota ProAce jest bowiem samochodem bliźniaczym względem aż trzech różnych konstrukcji – Peugeota Experta, Fiata Scudo oraz Citroena Jumpy'ego. Obecnie cała trójka tych producentów jest zgromadzona w jednym koncernie Stellantis, lecz w momencie rozpoczęcia produkcji ProAce'a tak oczywiście nie było – Peugeot i Citroen znajdowały się w grupie PSA, zaś Fiat stanowił główną część koncernu FCA. Toyota zaś współpracuje z tymi markami, pozostając rzecz jasna w pełni niezależna. Pierwsza generacja ProAce'a mogła pochwalić się naprawdę bogatym wyposażeniem jak na dostawczaka, dodatkowo posiadając dwie wersje – Life oraz Active. Jeżeli zaś chodzi o funkcjonalność, ProAce w zależności od wybranej edycji mógł pełnić zarówno rolę dostawczą, jak i z powodzeniem służyć przy przewozie ludzi.
Dopiero w przypadku drugiej generacji wprowadzony został podział na „zwykłego” ProAce'a do zadań typowo dostawczych oraz odmianę Verso, która przeznaczona jest do zadań osobowych. Warto również wspomnieć, iż ProAce drugiej generacji zadebiutował już w 2016 roku z racji na fakt, iż względem bliźniaczych konstrukcji z Fiata, Citroena i Peugeota spóźnił się z debiutem aż o pięć lat. By więc wejść na rynek razem ze swoimi bliźniakami (w przypadku drugiego wcielenia dołączył tutaj również Opel ze swoim Vivaro), żywot pierwszego ProAce'a musiał zostać więc poważnie skrócony. Nowe ProAce charakteryzuje się sporymi zmianami pod kątem swojego zewnętrznego designu, a Toyota, z racji na fakt iż w końcu tworzyła ten samochód od podstaw, miała swoje trzy grosze w kontekście konstrukcji tego auta. Jest ono obecnie produkowane w fabryce we francuskim Valenciennes, która wcześniej należała do koncernu PSA, zaś obecnie jest częścią supergrupy Stellantis.
Dane techniczne, rodzaje zabudów i wymiary Toyoty ProAce
W przypadku rozmiarów Toyoty ProAce, szerokość oraz wysokość nie zmieniają się niezależnie od wersji – są to wartości kolejno 2204 mm oraz 1910 mm. Możemy jednak wybierać spośród jednego z trzech różnych wariantów długości. L1 to długość 4600 mm, L2 to wzrost do pułapu 4959 mm, zaś najdłuższy wariant L3 pozwala na wydłużenie ProAce'a do 5309 mm. W przypadku L2 oraz L3 zwiększa się również, co oczywiste rozstaw osi – z 2,9 metra do 3,2 metra. Maksymalna pojemność bagażnika w przypadku wersji L3 opiewa na aż 2000 litrów, co jest naprawdę niezłym wynikiem. Jeżeli zaś chodzi o typy zabudowy, ProAce'a możemy dostać jako wana, furgona oraz w formie podwozia do samodzielnej zabudowy.
Toyota ProAce – silniki
W Toyocie ProAce występuje wyłącznie turbodoładowany diesel bądź jednostki elektryczne. Te pierwsze możemy podzielić na dwie pojemności: 1,6 litra (moc od 95 do 115 koni mechanicznych) oraz 2 litry (od 115 do aż 180 koni mechanicznych). W przypadku jednostek elektrycznych zaś w obu przypadkach moc wynosi 136 KM, lecz możemy wybierać pomiędzy akumulatorem o pojemności 50 kWh oraz 75 kWh.
Toyota ProAce – ceny
Ceny Toyoty ProAce z rocznika 2022 zaczynają się od 144 525 złotych. Jeśli jednak zdecydujemy się na najdroższy wariant tego auta, konieczne będzie wyłożenie co najmniej 211 068 złotych.