Jakie są wymiary, silniki i rodzaje zabudów Nissana NV200
Historia marki Nissan
Zaczynając mówić o Nissanie NV200, wypadałoby przy okazji poruszyć wątek historii całej marki z Jokohamy. Jest to bowiem naprawdę interesujący temat, który przy okazji będzie nam w stanie bardzo dobrze wytłumaczyć, dlaczego tak w zasadzie w jego gamie jesteśmy w stanie obecnie znaleźć pojazdy dostawcze. Jak więc tak naprawdę rozpoczęła się historia jednego z największych producentów samochodów na świecie, dlaczego obecnie jest on uważany za trendsettera i jak przebiegał rozwój całego przedsiębiorstwa?
Tak naprawdę zalążki marki Nissan mogą być zaobserwowane już w 1911 roku. Wtedy to Masujiro Hashimoto, zainspirowany amerykańską myślą motoryzacyjną zakłada swoją pierwszą firmę – Kwaishinsha. Konstruuje on w ramach tego przedsiębiorstwa pierwszy samochód, nazwany DAT od nazwisk ludzi, którzy przyłożyli ręce do całego projektu. W latach 30. powstał zaś samochód o nazwie Datson, który stał się protoplastą marki Datsun, założonej w 1931 roku. Ta nazwa wróci jeszcze dzisiaj parę razy.
W 1934 roku ostatecznie powołano do życia markę Nissan – nazwa to zastąpiła wcześniej używaną nazwę Kwaishinsha. Aż do rozpoczęcia II Wojny Światowej zarówno Datsun, jak i Nissan, rozwijały się naprawdę dobrze. Po zakończeniu wojny jednak ten drugi podmiot popadł jednak w długi, z których wydostał się dzięki fuzji z marką Austin. Był to punkt zwrotny dla historii marki, która coraz mocniej zyskiwała na sile. Nie każdy musi zdawać sobie sprawę z tego, iż jeszcze przez sporą część drugiej połowy XX wieku Nissan był marką używaną w kontekście... samochodów dostawczych i ciężarowych. Dobrze wyjaśnia to więc, skąd wzięło się tyle historycznych i obecnie produkowanych modeli dostawczaków w gamie Japończyków.
Rozpoznawalność Nissana stała się na tyle spora, iż zaczęła ona przyćmiewać Datsuna. To właśnie ten czynnik ostatecznie sprawił, iż w 1983 roku marka ta została wchłonięta przez Nissana wraz ze swoim całym dorobkiem. Co prawda obecnie Datsun nadal funkcjonuje, lecz niestety jest to kompletnie inny obraz niż kilkadziesiąt lat temu. Zamiast świetnych samochodów użytkowych i sportowych ze średniej i wyższej półki. Datsun tworzy obecnie tanie pojazdy na rynku rozwijające się. Jest to niestety trochę smutny koniec pięknej legendy.
Nissan zaś ma się naprawdę dobrze, a dzięki takim modelom, jak Juke, Qashqai czy elektryczny Leaf stał się wyznacznikiem trendów w światowej motoryzacji, za co oczywiście należą się ogromne pochwały. Nie oznacza to jednak, iż obecnie japońska marka skupia się tylko i wyłącznie na wpasowywaniu się w trendy w świecie samochodów osobowych. Nadal bowiem możemy znaleźć kilka ciekawych konstrukcji typowo dostawczych.
Historia Nissana NV200
W tym momencie do gry wchodzi właśnie Nissan NV200, zaprezentowany w 2009 roku. Samochód ten został stworzony we współpracy z Chevroletem oraz Mitsubishi, lecz to właśnie Nissan miał w kontekście całego projektu najwięcej do powiedzenia. Premierą poprzedzało kilka konceptów, a sam pojazd przyjął się naprawdę dobrze na całym świecie. Konstrukcja auta jest dość kanciasta, co sprawia, że naprawdę dobrze wykorzystuje ona każdy milimetr przestrzeni użytkowej. Być może to właśnie to sprawiło, iż ostatecznie Nissan NV200 zdobył nagrodę dla Samochodu Dostawczego 2010 roku, co jest naprawdę poważnym i szanowanym wyróżnieniem.
Dalsza historia Nissana NV200 jest naprawdę skomplikowana. Ostatecznie samochód ten został wycofany z Europy w 2019 roku, lecz przez następne dwa lata nadal funkcjonował u nas wariant e-NV200, który jak na grupę dostawczych samochodów elektrycznych okazał się naprawdę udaną konstrukcją. Ostatecznie pojazd ten sprzedawany jest nadal, lecz z wyłączeniem kilku bardzo ważnych rynków – Indonezji, Indii, Europy oraz Stanów Zjednoczonych, z których zniknął najpóźniej, bo dopiero w 2021 roku (mówiąc oczywiście o odmianie spalinowej, nie elektrycznej). Sam Nissan NV200 posiadał również wiele różnych odmian, w których naprawdę można się pogubić. Najważniejszymi czy też najciekawszymi wariantami poza tym podstawowym bez wątpienia były NV200 Evalia, która była przygotowana pod transport osób, a także NV200 NYC Taxi. Japończycy wygrali bowiem przetarg na konstrukcję taksówek dla Nowego Jorku i od 2013 roku mogliśmy oglądać NV200 w charakterystycznych żółtych barwach na ulicach tego właśnie miasta.
Dane techniczne, rodzaje zabudów i wymiary Nissana NV200
Dane techniczne Nissana NV200 różniły się między sobą naprawdę nieznacznie w zależności od tego, o jakich odmianach i edycjach mowa. Ogólnie jednak rzecz ujmując, różnice rzędu kilku milimetrów zdecydowanie nie mogą zostać uwzględnione jako kompletnie różne wersje rozmiarowe, szczególnie iż każdego roku samochód ten dostępny był wyłącznie w jednym rozmiarze. Ten wan segmentu C posiada długość 4725 mm, szerokość 1730 mm oraz wysokość 1867 mm. Mówiąc jednak o odmianie e-NV200, możemy mówić o wersji standardowej (L: 4400 mm, W: 1730 mm, H: 1867 mm) oraz o wersji XL (L: 5030 mm, W: 1760 mm, H: 2420 mm).
Nissan NV200 – silniki
Nissan NV200 w odmianie spalinowej posiadał rzecz jasna dwa rodzaje silników – benzynowe oraz wysokoprężne. W przypadku tej pierwszej grupy, dostępne były ich trzy rozmiary o pojemności kolejno 1.5, 1.6 oraz 2 litrów. Silnik dieslowski zaś dostępny był wyłącznie w rozmiarze równym 1.5 litra. Najmocniejsze jednostka benzynowa, czyli 2-litrowy benzyniak, mógł pochwalić się mocą 131 KM. W przypadku wersji e-NV200 mamy oczywiście do czynienia z jednostką elektryczną o mocy 109 koni mechanicznych i momencie obrotowym wynoszącym 254 Nm.
Nissan NV200 – ceny
Poszukując stosunkowo nowego Nissana NV200, konieczne jest wybranie odmiany elektrycznej. Polując na standardową edycję, konieczna będzie opłata rzędu co najmniej 132 800 złotych. Poszukując jednak lepiej wyposażonych egzemplarzy, ostateczna cena może bez problemu przekroczyć wartość 200 tysięcy złotych.