Jakie są wymiary, silniki i rodzaje zabudów Nissan Cabstar
Historia marki Nissan
Zanim zajmiemy się bohaterem dzisiejszego tekstu, a więc Nissanem Cabstarem, wypadałoby wspomnieć o historii całej japońskiej marki. Ta bowiem jest naprawdę ciekawa i dość nietypowa jak na świat współczesnej motoryzacji, a w szczególności jej początek. Co się zatem stało, że obecnie producent z Kraju Kwitnącej Wiśni jest jednym z największych graczy na międzynarodowej arenie motoryzacyjnej, a także swoistym trendsetterem, który ustanawia to, co jest modne w branży? Cóż, by to wszystko doszło do takiego momentu, po drodze musiało wydarzyć się naprawdę wiele poważnych zawirowań, które ostateczne doprowadziło całego Nissana do miejsca, w którym znajduje się obecnie.
W świecie motoryzacji popularnym szablonie w kontekście producentów aut jest fakt, iż zazwyczaj tego typu przedsiębiorstwa posiadały z początku luźne powiązania z mobilnością, jak na przykład produkcja rowerów czy części do silników bądź samochodów. W tym przypadku od razu mamy jednak skupienie się na jednej kwestii, bowiem Masujiro Hashimoto, zainspirowany konstrukcjami ze Stanów Zjednoczonych, wpadł na pomysł stworzenia prawdziwie japońskiego samochodu. Tak właśnie powstał DAT – pierwsze auto Hashimoto, którego nazwa pochodzi od pierwszych liter nazwisk jego współpracowników. DAT po wielu latach przeistoczył się w Datsona, który następnie stał się zalążkiem całkowicie nowej marki – Datsun. Ten producent z pewnością jest doskonale znany wszystkim oddanym fanom japońskiej motoryzacji, a jak zapewne już się domyślacie, jest on nierozerwalnie powiązany z historią Nissana.
Ostatecznie Nissan Motor Company zostało stworzone w 1933 roku i z początku producent ten specjalizował się w tworzeniu... samochodów dostawczych i ciężarowych. Wiemy już więc, skąd w gamie Nissana na przestrzeni lat brało się tyle pojazdów tego typu. Datsun zaś był skupiony na tworzeniu pojazdów osobowych, nierzadko z zacięciem sportowym. Po II Wojnie Światowej kondycja marki Nissan była niestety fatalna, co sprawiło, że doszło do fuzji z brytyjskim producentem – Austin. Nissan przez jakiś czas tworzył licencjonowane samochody, w tym również osobowe, a to sprawiło, że jego notowania ponownie zaczęły dość szybko rosnąć.
W latach 80., mimo że Datsun nie radził sobie wybitnie źle, marka Nissana go przerosła. Sprawiło to ostatecznie, iż dokładnie w 1983 roku Nissan wchłonął całego Datsuna, w tym również samochody przez niego produkowane. Ostatecznie Datsun został wskrzeszony w 2012 roku, lecz obecnie działa jako producent tanich, ekonomicznych aut na rynki rozwijające się – coś, co tak naprawdę jest kompletną odwrotnością tego, czym Datsun był kiedyś.
Nissan obecnie tworzy koncern w połączeniu z markami Renault i Mitsubishi, co pozwoliło na ustabilizowanie sytuacji Japończyków. Obecnie można ich zaś uważać za prawdziwych trendsetterów rynku. To właśnie od takich aut, jak Nissan Juke czy Nissan Qashqai rozpoczęła się bowiem prawdziwa mania na SUV-y oraz crossovery, które obecnie chcą produkować praktycznie wszystkie marki. Nie oznacza to jednak, iż Nissan zaniedbał przy tym swoją gamę samochodów dostawczych, choć dziś powiemy sobie więcej o pojeździe, który nie jest już produkowany.
Historia Nissana Cabstar
Nissan Cabstar, choć pierwotnie wypuszczony on został pod nazwą Datsun Cabstar, zadebiutował w 1968 roku. Jest to typowy samochód dostawczy, którego najpopularniejszą odmianą był pick-up bądź wywrotka. Istniało kilka powodów, przez które ten dość śmiesznie prezentujący się samochód zdobył swoją popularność. Pierwszą kwestią była jego bardzo ceniona niezawodność, a także i jego niepozorność – był on bowiem w stanie bez problemu przewozić sporą ilość towaru pomimo dość kompaktowych rozmiarów.
Druga generacja była ostatnią, która była produkowana w Japonii. Zadebiutowała ona w 1976 roku, zaś w 1982 pojawił się Datsun Cabstar trzeciej generacji. Po roku produkcji jednak przeszedł on rebranding i stał się Nissanem Cabstarem. Trzecia generacja również święciła spore sukcesy między innymi z uwagi na fakt, iż była to niezawodna maszyna z wieloma jednostkami do wyboru. Dzięki temu każdy był w stanie dostosować Cabstara dokładnie tak, jak tego chciał. Ostatecznie Cabstar został wycofany z rynku europejskiego w 2014 roku. Nie był to jednak koniec samej konstrukcji – nadal żyje ona w innej wersji, bowiem jaki Renault Maxity.
Dane techniczne, rodzaje zabudów i wymiary Nissana Cabstar
Jedynym jakkolwiek dostępną obecnie generacją Cabstara jest ta ostatnia – inne albo występują obecnie na rynku wtórnym wyłącznie w pojedynczych egzemplarzach, albo w ogóle nie były one dostępne w naszym kraju czy nawet i w Europie. Z tego też względu powiemy sobie właśnie o tym pojeździe, który w znacznej większości przypadków występuje jako podwozie do zabudowy – oczywiście obecnie spotkamy go już zabudowanego, toteż jego rozmiary mogą się różnić. Fabrycznie jednak Cabstar cechował się długością 4545 mm, szerokością 2265 mm oraz wysokością 2116 mm. Waga tego samochodu w zależności od jednostki mogła się dość znacznie zmieniać i wahała się ona od 1655 do aż 1829 kilogramów.
Nissan Cabstar – silniki
Ostatni Nissan Cabstar nie posiadał zbytnio rozbudowanej gamy silnikowej. Było niestety poniekąd widać, iż są to ostatnie podrygi tego modelu i Nissan niezbyt chce w niego inwestować za wiele. W ofercie napędowej ostatniego Cabstara jesteśmy w stanie znaleźć zaledwie dwa silniki wysokoprężne, o pojemności dokładnie 2,5 oraz 3 litrów. Ten o mniejszej pojemności oferował kierowcy moc rzędu 110 koni mechanicznych, zaś ten o pojemności 3 litrów był dostępny w odmianach o mocy 130 bądź 150 koni mechanicznych.
Nissan Cabstar – ceny
Trudno jest tak naprawdę rzetelnie mówić o cenach Cabstara. Obecnie jego wartość zależy w dużej mierze od tego, jak został on wyposażony. Są egzemplarze dostępne za kilkanaście tysięcy złotych, jak i takie warte nawet ponad 100 tysięcy złotych – nie ma tu żadnej reguły.