Nissan kojarzy nam się w pierwszej kolejności z intrygującymi samochodami osobowymi oraz takimi legendami motoryzacji, jak sportowa seria Z czy model Juke, który rozpoczął światowy szał na crossovery. Sporą częścią historii Nissana są jednak również samochody dostawcze, między innymi wiekowy Cabstar.
Nissan Cabstar – historia modelu
Nissan Cabstar posiada naprawdę bogatą historię. Jego pierwsza generacja została stworzona w 1968 roku we współpracy marek Nissan oraz Volvo, choć aktualnie dokładny oddział, który podjął się stworzenia tego modelu, funkcjonuje jako osobna marka – Isuzu. Pierwotnie jednak samochód ten funkcjonował pod egidą zupełnie innego producenta, a pierwsza generacja tego pojazdu nazywana była Datsun Cabstar. Branding był powoli zmieniany w latach 80., kiedy do Datsuna powoli wygaszano, a całe dziedzictwo tej legendarnej japońskiej marki przejmował Nissan.
Nissan Cabstar od początku balansował na granicy samochodu dostawczego oraz lekkiego samochodu ciężarowego. Mogliśmy bowiem znaleźć na rynku wersje, które ważyły zaledwie półtorej tony, lecz równocześnie nietrudno było zaopatrzyć się w Cabstara ważącego aż cztery tony, co oczywiście wpychało go w ramy samochodu ciężarowego. Sam Cabstar był na rynku następcą dwóch modeli – Datsuna Cablighta oraz Nissana C80. Pierwotnym zamysłem było stworzenie samochodu, który będzie mógł pełnić rolę zarówno ciężarówki, lekkiego wana oraz busa. Występował on pierwotnie wyłącznie w Japonii, potem jednak zaczął być rozprowadzany po całym świecie.
Druga generacja Nissana Cabstara produkowana była od 1976 roku. Samochód otrzymał znaczne zmiany konstrukcyjne – odświeżono gamę silnikową, zmieniono całe podwozie, a także ulepszono zawieszenie. Porzucono również wersję wan, przez co Cabstar stał się autem stworzonym typowo pod zadania dostawcze. Ostatecznie w lutym 1982 roku podjęto decyzję o stworzeniu zupełnie nowego pojazdu o nazwie Atlas, wobec czego poczciwy Cabstar stał się historią.
Nie oznacza to jednak, iż Cabstar nie pojawił się w żadnej innej formie w dalszym czasie. Wszystko to dzięki marce Renault, która w latach 2007-2014 produkowała model Maxity, znany na innych rynkach jako... Nissan Cabstar. Po 2014 roku Nissan ani razu nie użył tej nazwy w żadnym swoim pojeździe, choć obecnie tworzony dostawczak o nazwie Nissan NT400 nazywany jest często właśnie jako Cabstar. Mimo że od początku produkcji minęło więc już ponad pół wieku, marka ta na swój sposób nadal funkcjonuje, co jest naprawdę imponujące.
Nissan Cabstar – dane techniczne
Tak samo, jak w przypadku każdego samochodu dostawczego czy ciężarowego, trudno jest ustalić jedne, uniwersalne parametry Nissana Cabstara. W pierwszej kolejności skupmy się więc na jego podstawowych danych. Wysokość nadwozia waha się w przypadku tego auta w granicach 2116 – 2135 milimetrów, długość mieści się w przedziale 2067 – 4187 milimetrów, zaś szerokość wynosi albo 2050 milimetrów, albo 2250 milimetrów.
Nissan Cabstar – gama silnikowa
W gamie silnikowej ostatniego Cabstara, czyli Nissana NT400 Cabstara, znajdował się silnik o pojemności 2.5 litra, który różnił się jednak mocą. Jednostka dostępna była w wariantach 121, 136 oraz 150 koni mechanicznych. Warto jednak nadmienić, iż do najsłabszego motoru dołączana była skrzynia pięciobiegowa, zaś w reszcie silników mogliśmy dysponować przekładnią składającą się z sześciu biegów.
Nissan Cabstar – ceny
Ostatnie katalogowe dane dotyczące Nissana NT400 Cabstara pochodzą z roku 2014, więc to na nich musimy się opierać mówiąc o tym, jakimi cenami mógł się pochwalić ten model – nawet pomimo faktu, iż są one kompletnie zdezaktualizowane. Najtańszym wyborem była oczywiście wersja z rozstawem osi o długości 2500 milimetrów, pojedynczą oraz silnikiem o mocy 121 koni mechanicznych – kosztowała ona 116 180 złotych brutto bądź 94 455 złotych netto. Wariant z podwójną kabiną, rozstawem osi o wielkości 3400 milimetrów oraz silnikiem o mocy 150 koni mechanicznych potrafiła kosztować zaś 135 900 złotych brutto, czyli 110 488 złotych netto.