Jakie są wymiary, silniki i rodzaje zabudów Hyundaia H1
Historia marki Hyundai
Dzisiaj oczywiście skupimy się na Hyundaiu H1. Zanim jednak do niego przejdziemy, zdecydowanie warto jest poznać historię całej marki z Korei Południowej, która w ciągu ostatnich kilkunastu lat zaliczyła spektakularny wzrost. Idealnie widać to nie tylko po słupkach sprzedażowych, ale również po podejściu klientów do aut producenta z Seulu. Jak to się stało, iż marka znana raczej z konstrukcji budżetowych i niczym nie wyróżniających się pojazdów nagle stała się jednym z przodowników rozwoju technologicznego w branży motoryzacyjnej, a także zaczęła produkować auta cieszące oko? No i w końcu co doprowadziło do tego, że koncern Hyundai-KIA jest obecnie trzecią największą siłą w całej globalnej branży motoryzacyjnej?
Hyundai Motor Corporation zostało założone w 1967 roku, a już rok później światło dzienne ujrzał pierwszy pojazd marki o nazwie Cortina, który tak naprawdę był konstrukcją Forda o tej samej nazwie. Pokazuje to doskonale, jak wyglądały początki tej marki – albo tworzenie samochodów na licencji innych producentów, albo próby tworzenia własnych pojazdów, które jednak nie były w stanie oferować zbyt wiele. Tak jednak było tylko na początku – z każdym rokiem Hyundai postępował naprzód, wchodząc na nowe globalne rynki. Nadal nie był to rzecz jasna producent, który rozdawał karty w branży motoryzacyjnej, lecz rozwój postępował.
W przypadku tej marki możemy mówić o dwóch punktach zwrotnych, które miały miejsce na przestrzeni ostatniego ćwierćwiecza. Najpierw w 2000 roku Hyundai stał się większościowym udziałem marki Kia, także koreańskiej marki, która w tamtym momencie znajdowała się już na skraju upadłości. Tym samym powstał twór o nazwie Hyundai Motor Group, który obecnie ma pod swoimi skrzydłami Hyundaia, Kię, a także Genesis – znaną w Azji markę produkującą samochody klasy premium.
W 2007 roku doszło zaś do przełomu w kontekście oferty – otworzono specjalne centrum badawcze w Niemczech, a także skupiono się na kilku rynkach rozdzielając ich ofertę. Sprawiło to, że w Europie zadebiutował między innymi Hyundai i30, będący gigantycznym sukcesem na naszym podwórku. Zmieniła się również stylistyka samochodów – stawała się ona bowiem coraz to ciekawsza, zmierzając nareszcie we własną stronę. Był to kolejny czynnik dzięki któremu Hyundai zaczął przekonywać do siebie coraz większą liczbę klientów.
Obecnie Hyundai w niczym nie przypomina marki, którą był przed momentem przejęcia Kii. Świetne samochody, które posiadają w sobie najnowsze technologie, imponujący rozkwit designerski, przy którym marka nie boi się podejmować ryzykownych projektów, a także po prostu świetne auta cenione przez mnóstwo osób. Hyundai jest obecnie na fali i nic nie wskazuje na to, by w najbliższym czasie mogło to ulec zmianie. Korea Południowa to niewątpliwie wschodząca gwiazda świata czterech kółek, bowiem Kia radzi sobie ostatnimi czasy równie dobrze!
Historia Hyundaia H1
Ciągle mówimy w kontekście Hyundaia o samochodach osobowych, lecz wiele osób może nawet nie mieć pojęcia, iż producent z Korei Południowej posiada w swojej ofercie również bardzo ciekawy samochód dostawczy. Mowa o modelu, który na polskim rynku znany jest jako Hyundai H1. Produkcja tego samochodu rozpoczęła się w 1997 roku i był on zastępcą dwóch innych pojazdów – Grace oraz H150. Jest on tak naprawdę bratem bliźniakiem Mitsubishi Delici i sprzedawany był pod wieloma różnymi nazwami – Hyundai H200, Hyundai Starex (Ameryka Północna) czy Hyundai Satellite. Dostępny on był w wielu rodzajach nadwozia, dzięki czemu nawet pomimo niezachęcającego wyglądu wybierano go ze względu na praktyczność – wan, furgon, pick-up czy oczywiście podwozie do zabudowy.
Druga generacja posiadała już o wiele lepszy wygląd, w szczególności jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, iż samochód dwukrotnie przechodził lifting. Tym razem H1 nie jest powiązany z żadną inną marką – to w stu procentach projekt Hyundaia. Samochód został przez świat motoryzacji przyjęty bardzo ciepło, zdobywając między innymi nagrodę dla MPV 2010 roku.
W 2021 roku na wielu rynkach globalnych, między innymi w Korei Południowej, w Europie czy w Stanach Zjednoczonych, H1 został wycofany z produkcji. Otrzymał on jednak zastępcę, w postaci naprawdę interesującego Hyundaia Staria. Na razie nie wiadomo, czy Staria trafi na rynek polski, lecz zdołała już ona zawitać w niektórych europejskich państwach, jak na przykład w Niemczech. Jeżeli więc poszukujecie dostawczaka od Hyundaia wprost z salonu, możecie po prostu udać się za naszą zachodnią granicę!
Dane techniczne, rodzaje zabudów i wymiary Hyundaia H1
Hyundai H1 w wersji dostawczej dostępny był wyłącznie jako furgon, zaś odmiana wan dostępna była wyłącznie w edycji do przewozu osób. Dodatkowo nie było to auto, którego rozmiary można było łatwo dostosowywać do swoich potrzeb. W przypadku tego pojazdu bowiem, jeżeli oczywiście skupimy się na edycji po drugim liftingu, jesteśmy w stanie spotkać się z tylko jedną wersją rozmiarową. Charakteryzowała się ona długością 5150 mm, szerokością 1920 mm oraz wysokością 1935 mm. Rozstaw osi osiągał długość 3200 mm, zaś masa własna pojazdu oscylowała w okolicach wartości 2238 kilogramów. W przypadku odmiany furgon, pojemność przestrzeni załadunkowej wynosi zaś 4,3 metra sześciennego
Hyundai H1 – silniki
W przypadku Hyundaia H1 ostatniej generacji, do wyboru mieliśmy w większości silniki wysokoprężne. Jeden z nich stworzony został w technologii TCi, reszta zaś figurowała w katalogach z oznaczeniem CRDi. Posiadały one cztery cylindry ułożone w rzędzie, pojemność rzędu 2,5 litra oraz moc od 116 do 170 koni mechanicznych. Warto jednak wspomnieć również o benzynowym 2,4 R4 MPI, które również było bezproblemowo dostępne w ofercie.
Hyundai H1 – ceny
Jeżeli chcemy kupić najnowszą generację Hyundaia H1, oczywiście musimy udać się na rynek wtórny. Obecnie ceny tego auta będą wahać się w okolicach 70-90 tysięcy złotych, lecz egzemplarze z rocznika 2021 mogą bez problemu kosztować nawet 140 000 złotych.