Jakie są wymiary, silniki i rodzaje zabudów Iveco Daily
Historia marki Iveco
Oczywiście głównym tematem dzisiejszego tekstu jest oczywiście Iveco Daily, lecz nie można w tym miejscu zapominać o całej marce Iveco, której historia jest dość... specyficzna. Dzisiaj spróbujemy wyjaśnić sobie krok po kroku, jak wyglądało tak naprawdę założenie tej włoskiej marki (dla wielu może być to pierwsza niespodzianka – Iveco to włoski producent), jak przebiegał jej rozwój oraz co sprawiło, że obecnie jest to jeden z największych producentów samochodów dostawczych i ciężarowych w Europie, a Daily walczy dzielnie rok w rok o miano najchętniej wybieranego dostawczaka na Starym Kontynencie.
Iveco pierwotnie postało w 1975 roku w Turynie jako spółka założona przez kilku mniej lub bardziej znanych producentów samochodów. W pierwotnym kształcie udziały tego producenta znajdowały się w rękach kolejno Fiata, Lancii, Alfy Romeo, włoskiego OM, francuskiego Unic oraz niemieckiego Magirus-Deutz. Była to dość ciekawa mieszanka i jak z pewnością się domyślacie, taki stan rzeczy nie utrzymał się za długo, w szczególności mając na uwadze fakt, iż już na starcie aż 80% udziałów w konsorcjum posiadał Fiat. Ostatecznie rok po roku Włosi kupowali udziały od współzałożycieli, a w 1980 roku Fiat stał się jedynym właścicielem Iveco.
Przez kolejne lata Iveco rozrastało się coraz mocniej, powiększając zakres i rozmach swoich działań. Tym razem to marka kupowała udziały kolejnych producentów w wielu krajach, między innymi w Turcji oraz w Czechach. Producent z Turynu kupował również fabryki, jak na przykład tę Forda w Wielkiej Brytanii. Rozwój marki był więc naprawdę imponujący, a obecnie Iveco posiada kilkadziesiąt fabryki rozsianych po całym świecie. Pozwala to na mądre zarządzanie ofertą w każdym jego zakątku oraz na produkowanie swoich pojazdów na miejscu, co jest dość logicznym posunięciem.
Iveco w swojej ofercie skupia się głównie na produkcji pojazdów ciężarowych, w szczególności ciągników siodłowych. To właśnie one stanowią obecnie najliczniejsze grono w całej ofercie Włochów. Wcale nie oznacza to jednak, iż to właśnie któryś z tych pojazdów jest najpopularniejszym modelem Iveco. To zaszczytne miano ma przyjemność dzierżyć inny samochód z rodziny pojazdów dostawczych. Mowa tu oczywiście o Iveco Daily, które już od prawie pół wieku święci sukcesy na europejskim oraz globalnym rynku dostawczaków.
Historia Iveco Daily
Iveco od początku swojej działalności stawiało na to, by zostać międzynarodowym potentatem, jeśli chodzi o produkowanie samochodów dostawczych oraz ciężarowych. Idealnym, wręcz wzorcowym przykładem jest w tym przypadku Iveco Daily. Ten masywny samochód dostawczy tworzy był w wielu państwach na całym świecie. Poza Włochami czy Hiszpanią, pojazd był składany również w Jugosławii, w Chinach, w Australii czy nawet w Angoli! Niemal od razu Daily przyjęło się bardzo dobrze ze względu na swoją wytrzymałość, trwałość oraz funkcjonalność. Bardzo intrygującą ciekawostką jest fakt, że powstał nawet prototyp elektrycznego Daily. Szkopuł w tym, iż było to już w... 1986 roku! Drugą ciekawostką może być również fakt, iż w Jugosławii samochód ten tworzony był pod nazwą Zastava Rival.
Druga generacja Daily pod kątem samego wyglądu nie była żadnym przełomem. Poprawiono jednak kilka rzeczy, jak na przykład pracę zawieszenie czy opór aerodynamiczny, który uległ zmniejszeniu. Do listy krajów, gdzie samochód był produkowany, dołączyły Argentyna, Ukraina oraz... Polska. Dopiero druga generacja Daily posiadała wersje cechujące się masą poniżej 3,5 ton, co pozwalało na klasyfikację tych pojazdów jako samochody dostawcze. Najlżejsze egzemplarze drugiego wcielenia Daily mogą pochwalić się masą rzędu 2800 kilogramów.
Włochy, Hiszpania, Serbia, Brazylia, Rosja, Chiny, Algieria, Australia, Angola – to właśnie w tych państwach produkowano trzecią generację Iveco Daily które weszło na rynek w 1999 roku i utrzymało się na nim, po dwóch liftingach, aż do roku 2014. Wan roku 2000 po raz kolejny uzyskał poprawki aerodynamiczne, a sam pojazd otrzymał wiele różnych wersji, dzięki czemu mógł poszerzyć grono osób, które może być zainteresowane kupnem tego modelu. Od 2014 roku aż do teraz produkowana jest zaś czwarta generacja Daily, która jest całkowicie nową konstrukcją stworzoną od zera – zarówno pod kątem technologicznym, jak i designerskim. Iveco chwali się tym, iż pojazd posiada ponad osiem tysięcy możliwych konfiguracji, oczywiście jeżeli doliczymy do tego zmiany w zakresie wyposażenia danego modelu.
Dane techniczne, rodzaje zabudów i wymiary Iveco Daily
Iveco Daily dostępne jest jako furgon, brygadówka, minibus oraz podwozie do zabudowy. Dostępnych jest aż osiem (!) różnych wersji długości oraz siedem wysokości. Jeżeli chodzi o ten pierwszy wymiar, możemy wymienić kolejno: 5628 mm, 6048 mm, 7228 mm i 7628 mm w wersji furgon oraz 5348 mm, 5913 mm, 6523 mm oraz 6923 mm w odmianie podwozia do zabudowy. Wspominając o wysokości, wartości podawane przez Iveco to 2250 mm, 2610 mm i 2800 mm (furgon) oraz 2188 mm, 2194 mm, 2202 mm i 2214 mm (podwozie do zabudowy). Szerokość pozostaje zaś niezmienna niezależnie od długości czy wysokości i wynosi ona 2010 mm. Masa pojazdu mieści się w przedziale 2200-7000 kilogramów.
Iveco Daily – silniki
Najnowsze Iveco Daily oferuje wyłącznie silniki wysokoprężne, oczywiście jeżeli pominiemy jeden jedyny motor napędzany gazem ziemnym. Ogólnie jednak Możemy wybrać silnik albo o pojemności 2.3 litra (moc – 106, 126 lub 145 koni mechanicznych) lub 3 litrów (146, 177 oraz 210 koni mechanicznych). Silnik na gaz posiada 3 litry i generuje moc „tylko” 136 KM. Wszystkie jednostki w Daily są wyposażone w turbosprężarkę.
Iveco Daily – ceny
Obecnie Iveco Daily jest wykonywane na zamówienie, dlatego też nie jesteśmy w stanie znaleźć oficjalnego cennika tego modelu. Przyjmuje się jednak, iż ceny tego pojazdu zaczynają się od około 150 tysięcy złotych.