dacia dokker

Jakie są wymiary, silniki i rodzaje zabudów Dacii Dokker

Historia marki Dacia

Naszym dzisiejszym tematem jest oczywiście Dacia Dokker, lecz mówiąc o niej nie sposób jest nie wspomnieć o całej rumuńskiej marce, która ostatnimi czasy może pochwalić się naprawdę rewelacyjnymi wynikami sprzedażowymi. Dla wielu jednak taki stan rzeczy może być dość niezrozumiały. Jak więc stało się, iż będącą niegdyś mało jakościowym producentem Dacia nagle stała się jedną z największych europejskich marek, jeżeli oczywiście spojrzymy na jej wyczyny pod kątem czysto biznesowym? Historia marki jest w niektórych miejscach naprawdę skomplikowana, lecz niewątpliwie jest to bardzo ciekawy temat do poruszenia.

W 1943 roku powstała firma Uzina do Autoturisme Pitesti, która skupiała się na produkcji silników do samochodów. To właśnie to przedsiębiorstwo stało się zalążkiem całej marki produkującej samochody. Rumuni pragnęli stworzyć swoją własną markę samochodową, co w bloku wschodnim było naprawdę wielkim prestiżem. Pierwotnie miała ona nazywać się Mioveni od nazwy miejscowości, w której została wybudowana fabryka. Ostatecznie jednak w 1968 roku (firmę stworzono pierwotnie w 1966 roku) podpisano umowę z Grupą Renault, a Dacia zaczęła produkować samochody na licencji francuskiej marki. Dzięki temu za zależną kurtynę trafiały między innymi takie auta, jak Renault 6 oraz Renault 12 – oczywiście z logiem Dacii na masce oraz pod zmienionymi nazwami. Warto jednak podkreślić, iż Dacia nie żerowała jedynie na licencji Renault i zdołał na przykład stworzyć Renault 12 w edycji pick-up, występujące pod nazwą Dacia 1300.

W 1976 roku Dacia uznała, że nie potrzebuje już wsparcia Renault i ogłoszono zakończenie współpracy, co ostatecznie stało się w 1980 roku. Wtedy też powstał pierwszy model Dacii stworzony całkowicie przez tę firmę – 500 Lastun. Samochód okazał się kompletnym niewypałem i zyskał złą sławę przez swoją zawodność oraz mierność wykonania. 500 Lastun został wycofany z rynku po zaledwie trzech latach od premiery, co było, jakkolwiek nie jest to mocne słowo, kompromitacją. Kolejnym samochodem w całości rumuńskiej produkcji była Dacia Nova wypuszczona na rynek w 1995 roku, która niestety również spotkała się ze słabym przyjęciem. Dacia ostatecznie wróciła pod skrzydła Renault, lecz teraz zamiast współpracy doszło do wykupu aż 99,43 procenta akcji. Dla rumuńskiej marki z Mioveni było to jednak najlepsze wydarzenie, jakie mogło ją wtedy spotkać, o czym z pewnością można było się przekonać już po kilku latach.

Renault wcale nie poprzestało na zakupie akcji marki – chciało z niej stworzyć coś naprawdę ciekawego. W samą infrastrukturę zainwestowano aż miliard euro. Pierwszym udanym projektem nowej Dacii był sedan Logan, który przyjął się naprawdę dobrze i w niedługim czasie otrzymał również wersję kombi. Dobre rozpoczęcie nowego rozdziału ewidentnie dało kopa Dacii, która zaczęła stawiać coraz śmielsze kroki.

Obecnie na koncie Rumunów są takie popularne pojazdy, jak Duster i Sandero, a sama Dacia jest największym rumuńskim eksporterem. Jej modele często znajdują się w czołówkach najchętniej wybieranych nowych samochodów. Solidność, bardzo przystępna cena oraz świetna promocja modeli to główne cechy które sprawiają, iż obecnie Dacia rośnie w oczach.

Historia Dacii Dokker

W historii Dacii nie można również zapomnieć o ciekawym samochodzie dostawczym. Dacia Dokker zadebiutowała na rynku w 2012 roku i była częścią modelowej ofensywy Rumunów, która swoje apogeum miała właśnie we wspomnianym wyżej roku. Samochód był blisko spokrewniony z Dacią Lodgy, która była miniwanem. Dokker to zaś w pełni samochód dostawczy, skierowany raczej na rynki pozaeuropejskie, chociaż oczywiście u nas również był szeroko dostępny i można było to auto bez problemu kupić w salonie Dacii.

Dokker został naprawdę ciepło przyjęty przez rynek, co zresztą pokazuje fakt, iż w plebiscycie na Samochód Dostawczy 2013 roku Dacia Dokker zajęła drugą pozycję – to naprawdę świetny rezultat mając na uwadze fakt, iż był to tak naprawdę pierwszy dostawczak w historii marki z Rumunii. Oczywiście Dokker wygrywał naprawdę niewielką ceną za podstawowy wariant, ale również niezłym wyposażeniem i świetną wytrzymałością. To między innymi dlatego ten kombiwan zyskał aż tak dużą popularność.

W 2021 roku ogłoszono koniec produkcji Dacii Dokker, lecz w przypadku Rumunów nie jest to koniec dostawczaków – miejsce w gamie zajął Jogger, który połączył dostawczego Dokkera oraz osobowego Lodgy pod egidą jednego modelu. Tym razem postawiono więc na uproszczenie gamy. Sama konstrukcja Dokkera przeżyje jeszcze zapewne przez kilka dobrych lat – to samo auto jest obecnie bowiem sprzedawane na niektórych rynkach jako Renault Express.

Dane techniczne, rodzaje zabudów i wymiary Dacii Dokker

Dacia Dokker jako kombiwan segmentu C (obecna była również opcjonalna, zewnętrzna wersja jako wywrotka, tworzona przez przedsiębiorstwo Kolle) nie posiada zbyt wielu możliwości na konfigurację gabarytów. To właśnie dlatego, poza zwiększoną o kilkadziesiąt milimetrów wysokością w odmianie Stepway, możemy mówić o jednych i tych samych wymiarach – 4363 mm wysokości, 1751 mm szerokości oraz 1809 mm lub 1852 mm (Stepway) wysokości. Masa pojazdu jest naprawdę niewielka i waha się w granicach 1090 – 1405 kilogramów. Pojemność przestrzeni załadunkowej jest w stanie osiągnąć zaś poziom nawet 3900 litrów (3,9 metra sześciennego).

Dacia Dokker – silniki

Gama silnikowa Dokkera była naprawdę szeroka. W przypadku silników benzynowych, mamy tu do czynienia z pięcioma różnymi jednostkami. Możemy wspomnieć na przykład o 1.2 TCe (115 KM), 1.3 TCe (102 lub 130 KM) oraz 1.6 MPI (82 KM), które było dostępne także z fabryczną instalacją LPG i 1.6 SCe (102 KM). W przypadku silników diesla zaś, mieliśmy do czynienia z aż pięcioma rodzajami jednostki 1.5 dCi. Jej moc w zależności od wersji to kolejno 75, 90, 95 lub 115 koni mechanicznych.