Jakie są wymiary, silniki i rodzaje zabudów Mitsubishi Canter
Mitsubishi – kiedyś niezwykle cenione i uwielbiane przez fanów japońskiej motoryzacji, obecnie zaś będące cieniem samego siebie. Przedstawienie jednak musi trwać, a w ofercie japońskiego producenta – niestety nie polskiej – możemy na przykład znaleźć taki samochód dostawczy, jak Mitsubishi Canter.
Historia marki Mitsubishi
Oczywiście głównym tematem dzisiejszego tekstu jest Mitsubishi Canter, lecz zdecydowanie w pierwszej kolejności wypadałoby spojrzeć na historię całej marki z Kraju Kwitnącej Wiśni. Kiedyś naprawdę mocno rozpieszczała fanów sportowych samochodów i japońskiej motoryzacji, obecnie zaś skręciła w stronę, która nie za bardzo podoba się wielbicielom marki, lecz zdecydowanie daje większą szansę zarobku. Jak kształtowało się Mitsubishi przez te wszystkie lata, co sprawiło, że rozkochało w sobie fanów motoryzacji oraz jak obecnie wygląda stan marki?
Ogólnie rzecz biorąc, Mitsubishi jest firmą specjalizującą się w naprawdę wielu produktach, lecz na całym świecie najmocniej zasłynęła ona właśnie z produkcji samochodów. Przedsiębiorstwa zostało założone w 1870 roku przez Yatoro Iwasakiego i pierwotnie była to firma transportowa. Po czterech latach zyskała ona nazwę Mitsubishi, co w języku japońskim oznacza „trzy orzechy wodne” które są widoczne w logo firmy. Mitsubishi w pierwszych latach swojego istnienia obracało się w transporcie wodnym, potem wchodząc na przykład w świat usług bankowych, optycznych, a także w branżę elektroniczną, paliwową i motoryzacyjną. To właśnie z tej ostatniej działalności najłatwiej na całym świecie jest skojarzyć Mitsubishi.
Pierwszy samochód firmy, Mitsubishi Model A, został stworzony już w 1917 roku i został on skonstruowany w liczbie zaledwie 22 egzemplarzy. Następnie doszedł T1, który był samochodem ciężarowym. Można bez problemu powiedzieć, że w Japonii Mitsubishi było jednym z pionierów motoryzacji. Podczas II Wojny Światowej Mitsubishi przeszło na produkcję samolotów, zaś po zakończeniu konfliktów zajęło się ono produkcją wyłącznie aut dostawczych i ciężarowych, a także autobusów czy skuterów. Dopiero w latach 50. XX wieku Mitsubishi wróciło do tworzenia pojazdów osobowych, co okazało się strzałem w dziesiątkę.
Punkt zwrotny dla marki miał miejsce w 1973 roku, kiedy to stworzony został samochód-legenda – Mitsubishi Lancer, co dziś uwielbiany przez fanów japońskiej motoryzacji. Ogółem stworzono aż dziesięć generacji tego samochodu, a model ten startował między innymi w Rajdowych Mistrzostwach Świata. To właśnie tam budowana była legenda nie tylko Lancera, ale całej marki. Mitsubishi tworzyło również inne pojazdy, które obecnie są prawdziwymi klasykami – Eclipse czy 3000GT to tylko mały wycinek tego, co oferowało w latach 90. i 00. Mitsubishi.
Początek XXI wieku nie był jednak dla koncernu, a przynajmniej części motoryzacyjnej, zbyt łaskawy. Wiele niezrozumiałych ruchów biznesowych doprowadziły markę do ruiny finansowej, przez co czasy tworzenia pojazdów ze sportowym charakterem dobiegły końca. Obecnie Mitsubishi skupia się na tworzeniu pojazdów popularnych, które mają szansę trafić do jak największego grona odbiorców. O ile produkowanie hatchbacków, crossoverów czy SUV-ów nie jest jeszcze aż takie złe, fani marki są wściekli, iż marka wykorzystuje nazwy popularnych niegdyś modeli do promowania kompletnie innych pojazdów. Dla przykładu małe coupe o nazwie Eclipse przerobiono na... crossovera, który z Eclipsem nie miał absolutnie nic wspólnego. Od wielu lat mówi się o tym, iż podobny los może czekać Lancera, lecz w ostatnim czasie temat ucichł – być może z uwagi na olbrzymie kontrowersje i protesty fanów marki. Tak czy owak trudno jest nie zauważyć, iż obecne Mitsubishi jest niestety cieniem samego siebie sprzed jeszcze kilkunastu lat.
Historia Mitsubishi Canter
Powiedzieliśmy naprawdę szeroko o marce Mitsubishi i o tym, dlaczego obecnie ich oferta wygląda tak, a nie inaczej. Mówiliśmy przy okazji trochę o samochodach dostawczych i ciężarowych tego producenta, a do tej grupy należy Mitsubishi Canter, znany w wielu regionach jako Mitsubishi Fuso Canter. W wielu państwach samochód ten był naprawdę bardzo popularny, jednak w Europie nie zdołał on podbić serc klientów. Powód takiego stanu rzeczy jest jednak dość prosty.
Pierwsza generacja tego auta powstała w 1960 roku, jednak my przeskoczymy o 20 lat do przodu. Wtedy to bowiem w 1980 roku debiutuje czwarta generacja Cantera, która równocześnie jest początkiem sprzedaży tego samochodu w Europie. Początkowo pojazd był sprzedawany tylko i wyłącznie w krajach Beneluksu, czyli w Belgii, Holandii oraz w Luksemburgu. Sam samochód w teorii aż do teraz jest dostępny w Europie, lecz nigdy nie zahaczył on o polski rynek i właśnie z tego powodu pojazd ten jest w naszym kraju praktycznie kompletnie nieznany. Nie jest to jednak powód do wstydu, bowiem nie cechuje się on największą popularnością nawet w miejscach, gdzie jest on bez większych problemów dostępny.
Dane techniczne, rodzaje zabudów i wymiary Mitsubishi Canter
Pod kątem wymiarów, Mitsubishi Canter może być bardzo łatwo dostosowywany. Dlaczego? Posiada on aż cześć różnych opcji długości, dwie wersje pod kątem szerokości (a w autach dostawczych to wcale nie jest standard) oraz pięć odmian w kontekście wysokości. Sprawia to, że konfiguracja Cantera jest bardzo prosta. Jeżeli chodzi o długość (od L1 do L6), pojazd ten można nabyć jako pojazd o wymiarach 4635, 4785, 4985, 5135, 5935 lub aż 6685 mm. W kontekście szerokości (od W1 do W2) mamy tutaj wybór pomiędzy 1700 a 1995 mm, zaś w przypadku wysokości (od H1 do H5) mamy następujące wyjścia: 2105, 2110, 2155, 2160 oraz 2165 mm.
Mitsubishi Canter – silniki
Najnowszy Mitsubishi Canter nie jest zbytnio rozbudowany, jeżeli chodzi o wybór jednostek napędowych. W gamie znajdziemy jeden silnik wysokoprężny o pojemności dokładnie 3 litrów. Jest on jednak do wyboru w dwóch odmianach – słabsza jednostka cechuje się mocą 130 koni mechanicznych, druga zaś zaoferuje moc 150 koni mechanicznych. Samochód można również wyposażyć albo w 5-stopniowy manual, albo w 6-stopniowy automat.