Iveco to naprawdę ciekawy producent na rynku aut dostawczych. Wśród lekkich aut użytkowych Włosi oferują bowiem zaledwie jeden model jakim jest Iveco Daily, a mimo to są w stanie osiągać wysokie pozycje na listach sprzedaży w naszym kraju, jak i w innych państwach na Starym Kontynencie. Model Daily ma naprawdę bogatą historię i aktualnie na rynku jest obecna jego już czwarta generacja.
Iveco Daily – historia modelu
Iveco Daily to jeden z pierwszych samochodów zbudowanych kiedykolwiek przez tego włoskiego producenta. Ten samochód dostawczy powstał w 1978 roku podczas gdy całe Iveco stworzono w roku 1975. Iveco powstało w wyniku połączenia takich firm jak Fiat Veicoli Industriali, Lancia Veicoli Industriali, sekcja ciężarowa Alfy Romeo, OM, Unic, a także Magirus-Deutz AG. W ten sposób stworzono Iveco, którego siedziba mieści się w Turynie.
Iveco zajmuje się przede wszystkim samochodami użytkowymi zarówno klasy lekkiej, średniej i ciężkiej. W klasie lekkiej istnieje jednak zaledwie jeden model jakim jest Iveco Daily znajdujące się w klasie wyższej. Pierwsza generacja zadebiutowała w roku 1978 i budowano ją we Włoszech oraz w Jugosławii. Każdego roku powstawało około 30 tysięcy tych samochodów. Produkcję zakończono w roku 1989.
Pod koniec roku 1989 Iveco zaprezentowało następcę modelu Daily. Druga generacja była sporym ulepszeniem szczególnie pod względem oporu aerodynamicznego, którego wskaźnik obniżono do Cx=0,44 w wypadku aut typu furgon. Skrzyniowe wersje miały opór rzędu Cx=0,50. Samochód był dostępny również jako podwozie pod zabudowę. Na jego bazie powstawały wszelkiego rodzaju minibusy, furgony, wywrotki, czy też inne specjalistyczne nadwozia. Daily drugiej generacji produkowano do roku 2000.
Tuż przed wycofaniem drugiej generacji zadebiutował następca. W roku 2000 Iveco Daily III zdołało zdobyć prestiżowy tytuł Samochodu Dostawczego Roku 2000. Auto to było przede wszystkim bardzo uniwersalne, gdyż mogło być długie zarówno na 5 metrów, jak i 7 metrów. Samochód ten konstruowano we Włoszech, Hiszpanii, ale też i Brazylii, Chinach, a także w Algierii. Daily III było produkowane przez długie lata dlatego doczekało się ogromnej liczby restylizacji. Auto ostatecznie wycofano w roku 2014.
Następcę zdecydowano się zaprezentować w tym samym roku. Była to bardzo ważna zmiana, gdyż przez poprzednie 15 lat Iveco sprzedając model Daily korzystało z tej samej konstrukcji, która była poddawana regularnie niewielkim zmianom. Czwarta generacja jest już zbudowana od zera, co widać między innymi po aspekcie wizualnym.
Iveco Daily – dane techniczne
Znak rozpoznawczy Iveco Daily to ogromna liczba możliwych konfiguracji. Wspólna dla wszystkich jest tylko szerokość wynosząca 2010 milimetrów. Rozstaw osi w furgonie może mierzyć 3520 lub 4100 milimetrów. W podwoziu do zabudowy z kolei odległość ta może wynosić 3000, 3450. 3750 lub 4100 milimetrów. Długość dostępna w furgonach to 5628, 6048, 7228 bądź 7628 milimetrów. W wypadku podwozia dla zabudowy z kolei mowa tu o długościach rzędu 5348, 5918, 6523 lub 6923 milimetrów. Wysokość furgonów to 2250, 2610 lub 2800 milimetrów. W wypadku podwozia może ona wynosić 2188, 2194, 2202, a także 2214 milimetrów.
Iveco Daily – gama silnikowa
W Iveco Daily aktualnie możemy skorzystać z jednej z czterech jednostek napędowych. Podstawowa to silnik 2.3 przeznaczony do lekkich obciążeń. W tym wypadku moc to 116, 136 lub 156 koni mechanicznych. Moment obrotowy wynosi z kolei 320, 350 bądź 380 niutonometrów. Do mocniejszych obciążeń przeznaczony jest silnik 2.3 o mocy 136 lub 156 koni mechanicznych, a także jednostka 3.0. Ta może mieć z kolei moc rzędu 160, 180 bądź 210 koni mechanicznych. Ostatni silnik to 136 konna jednostka 3.0 napędzana gazem CNG, czyli sprężonym gazem ziemnym.
Iveco Daily – ceny
Za nowe Iveco Daily można zapłacić od 120 do nawet 300 tysięcy złotych. Ceny zależą oczywiście od tego jak duża jest to wersja i co znajduje się pod jej maską. Cenę podbijają często też specjalistyczne zabudowy, których wykonanie potrafi niemało kosztować.