Jakie są wymiary, silniki i rodzaje zabudów Volkswagena Caddy
Historia marki Volkswagen
Zanim przejdziemy do omawiania historii takiego pojazdu, jak Volkswagen Caddy, warto jest prześledzić całą historię największej niemieckiej, a także największej europejskiej marki samochodowej na świecie, oczywiście jeżeli tylko weźmiemy pod uwagę liczbę corocznie sprzedawanych samochodów na całym globie. Jeżeli bowiem chodzi o takiego producenta, jak Volkswagen, może z nim równać się tylko i wyłącznie Toyota, która wyprzedziła go w zestawieniach obejmujących sprzedaż stosunkowo niedawno. Jak więc wygląda historia Volkswagena i jak rozwijała się ta marka?
Oficjalny początek marki Volkswagen datuje się na 1938 rok, choć tak naprawdę pierwsze podchody do stworzenia tego typu auta działy się już osiem lat wcześniej. Choć zdecydowanie nie jest to przyjemna część historii, producent był mocno powiązany w pierwszych latach swojego istnienia z Adolfem Hitlerem. Chciał on bowiem stworzyć niemiecki samochód dla ludu (stąd zresztą wzięła się nazwa Volkswagen – auto ludu), które będzie w stanie odciążyć kolej i pomóc w rozwoju niemieckiej motoryzacji. W taki właśnie sposób powstał klasyczny Garbus, który idealnie wpisywał się w oczekiwania Hitlera.
Oficjalnie marka Volkswagen zaczęła funkcjonować pod taką nazwą dopiero po II Wojnie Światowej, kiedy to samochody tego producenta były produkowane na zlecenie armii brytyjskiej. To właśnie wtedy również rozpoczęło się powiększanie gamy modelowej niemieckiej marki, a w ciągu następnych kilkudziesięciu lat Volkswagen stał się z jednym z największych światowych producentów aut na całym świecie. Najpopularniejszymi pojazdami poza wspominanym już garbusem bez wątpienia są modele Passat, Golf czy Polo. Nie można również zapominać o dostawczym Transporterze, który również pozostawił spory ślad w historii marki. Widać więc, iż auta dostawcze są nierozerwalnie powiązane z rozwojem marki z Wolfsburgu. Dzisiaj pochylimy się nad innym pojazdem dostawczym tego właśnie producenta.
Historia Volkswagena Caddy
Pierwszy Volkswagen Caddy ujrzał światło dzienne już w 1978 roku i był produkowany w trzech miejscach – w amerykańskim Westmoreland, w Sarajewie leżącym ówcześnie w Jugosławii, a także w Ultenhage w Republice Południowej Afryki. Domyślnie był on pick-upem, lecz bardzo często można było go ujrzeć w postaci kombiwana i to właśnie w tym typie nadwozia był najszerzej dostępny w Europie, która z pick-upami nie mam mimo wszystko zbytnio po drodze. Model ten był na tyle udany, iż w RPA był on produkowany... do 2007 roku!
Na rynku europejskim druga generacja Volkswagena Caddy zadebiutowała zaś już w 1995 roku. Nie był to jednak wyłączny projekt Volkswagena, na co wskazuje miejsce produkcji tego auta – Martorell. Pojazd ten pierwotnie był bowiem konstrukcją Seata, który w wyżej wspomnianym mieście posiada swoją siedzibę. Drugi Caddy jest bratem bliźniakiem Seata Inca oraz jest mocno spokrewniony z Volkswagenem Polo z uwagi na użycie dokładnie tej samej płyty podłogowej w tych trzech modelach. Caddy drugiej generacji porzucił wersję pick-up, stając się pełnoprawnym kombiwanem mieszczącym się w segmencie B. Pick-up zaś był produkowany osobno, we współpracy ze Skodą, i był on skierowany na rynki rozwijające się.
Trzecie wcielenie Volkswagena Caddy zadebiutowało w 2003 roku i była to pierwsza generacja produkowana w Polsce, a dokładniej rzecz ujmując – w Poznaniu. Caddy otrzymał tym razem również wersję osobową, którą tym razem jednak pominiemy, skupiając się tylko i wyłącznie na odmianach dostawczych. Wariant pick-up został tym razem już kompletnie uśmiercony, a sam samochód przeszedł przez dwa liftingi, co pozwoliło mu ostać się na rynku przez aż siedemnaście lat! Auto awansowało do segmentu C dzięki temu, iż nie było już budowane na płycie z Polo, a platformę dzieliło z Golfem oraz Touranem.
Obecnie w salonach jesteśmy w stanie spotkać czwartą generację Caddy, produkowaną od 2020 roku wyłącznie w Poznaniu. Auto tworzone we współpracy z Fordem – bliźniaczą konstrukcją jest Tourneo Connect – uzyskało kompletnie nowy wygląd, który prezentuje się o wiele nowocześniej, nadal jednak spełniając wszystkie konieczne aspekty użytkowe. Jeżeli szukamy wersji Caddy'ego, która prezentuje się jeszcze lepiej pod kątem wizualnym, można wybrać specjalną edycję California, która posiada na przykład jednolite zderzaki, nie odróżniające się od reszty pojazdu kolorem.
Dane techniczne, rodzaje zabudów i wymiary Volkswagena Caddy
Jak już wspominaliśmy, Caddy jest kombiwanem, a tego typu samochody dostawcze znane są z tego, iż modyfikacja ich rozmiarów nie należy do zbyt łatwych. To właśnie dlatego w przypadku tego konkretnego modelu nie będziemy w stanie znaleźć żadnych większych zmian w kontekście rozmiarów. Każdy Caddy czwartej generacji będzie charakteryzować się długością 4878 mm, szerokością 1793 mm oraz wysokością 1831 mm. Możemy jednak modyfikować liczbę drzwi – od 4 do 6 – a także pojemność bagażnika – aż do 4130 litrów. Masa auta wynosi zaś 1591 kilogramów.
Volkswagen Caddy – silniki
Wybierając Volkswagena Caddy, jesteśmy w stanie zdecydować się na jeden z kilku różnych silników. Jeżeli chodzi o jednostki benzynowe, wypada wspomnieć o 1.5 Tsi dostępnym w mocy 114 koni mechanicznych. Poszukując zaś jednostki wysokoprężnej, spotkamy się z klasycznym 2.0 TDI, w przypadku którego możemy przebierać w wariantach mocowych. Silniki te dostępne są w wariantach 75, 102 oraz 122 koni mechanicznych. Dostosowanie motoru do swoich potrzeb nie jest więc trudnym zadaniem.
Volkswagen Caddy – ceny
Mówiąc o najnowszej generacji Volkswagena Caddy, ceny standardowych wariantów rozpoczynają się obecnie od 106 457 złotych. Oczywiście w zależności od wybranego wyposażenia czy jednostki napędowej, a także typu napędu, cena będzie systematycznie rosła. Za najwyższą edycję PanAmericana konieczne będzie na przykład zapłacenie minimum 137 207 złotych.