vw transporter

Jakie są wymiary, silniki i rodzaje zabudów Volkswagena Transportera?

Volkswagen Transporter to obiekt pożądania naprawdę wielu kolekcjonerów klasycznej motoryzacji. Mowa tu oczywiście o pierwszych generacjach tego modelu, gdyż to należące do klasy średniej auto dostawcze istnieje od ponad 70 lat i wciąż jest bardzo ważną częścią gamy modelowej niemieckiego Volkswagena. Obecnie dostępna jest już jego szósta generacja. Jakie są wymiary, silniki oraz rodzaje zabudów w najnowszym Volkswagenie Transporterze?

Volkswagen Transporter — historia modelu

Volkswagen Transporter to tak właściwie najstarsze auto, które można kupić w europejskich salonach, jeśli patrzymy na to jak długo oferowany jest dany model na Starym Kontynencie. Pierwszy Volkswagen Transporter jest bowiem obecnie autem już 72-letnim. Auto to zostało stworzone między innymi dzięki pomysłowi importera aut Volkswagena z Holandii. Przekazał on szkic auta dostawczego, które miało posiadać przestrzeń ładunkową umożliwiająca przewiezienie nawet 750 kilogramów, silnik z tyłu i kierowcę z przodu. 

Projekt takiego dostawczaka został zaakceptowany w 1948 roku i wtedy rozpoczęto konstruowanie pierwszego Volkswagena Transportera. W tym celu zdecydowano się wykorzystać wzmocnioną płytę podłogową, która służyła do budowy Volkswagena Garbusa, a w 1949 roku zaprezentowano oficjalny prototyp Volkswagena Transportera.


Produkcja tego modelu wystartowała dokładnie 8 marca 1950 roku i samochód dostępny był jako auto dostawcze, sklep obwoźny, minibus na osiem osób, czy też jako pojazd specjalny. W tej formie samochód produkowano aż do 1967 roku. Dłużej trwało konstruowanie auta w Brazylii, gdzie z fabryk pierwsza generacja Transportera zniknęła w 1975 roku. 

W 1967 pojawił się następca kultowego Transportera T1. Otrzymał on kod Transporter T2 i kontynuował koncepcję swojego poprzednika. Kształt nadwozia był niemalże taki sam, lecz zmieniły się rozmiary, gdyż samochód znacznie wydłużono. Z tej koncepcji auta dostawczego zrezygnowano jednak po wycofaniu drugiej generacji. Jej produkcja trwała do 1979 roku. 

Volkswagen Transporter T3 światło dzienne ujrzał w roku 1979. Tak naprawdę jedyną rzeczą, która łączyła go i poprzednie generacje było umiejscowienie jednostki napędowej, którą montowano z tyłu. Poza tym samochód to konstrukcja stworzona od zera. Auto porzuciło swoje wcześniejsze obłe kształty i postawiło na bardziej kanciaste linie. Z przodu znaleźć można było szeroki grill, po którego bokach wpierw były okrągłe reflektory, a po liftingu stały się one prostokątne. Transporter T3 był produkowany niesamowicie długo. Oferowanie go trwało od roku 1979 aż do 2002 roku, więc w momencie wycofania ta konstrukcja miała już 23 lata.

Następca Transportera T3 nie pojawił się jednak dopiero w XXI wieku. Zaprezentowano go już w 1990 roku. Samochód wizualnie korzystał z podobnej bryły co poprzednik. Wydłużono jednak przód, gdyż właśnie tam przeniesiono jednostkę napędową, która od 1950 roku przez kolejne około 40 lat w modelu Transporter znajdowała się w tylnej części pojazdu. Ponadto na przód przeniesiono również napęd. Transporter T4 jest nieco połączony z Polską. Od 1994 roku model ten w wersji Caravelle lub jako skrzynia ładunkowa był bowiem produkowany w należącej do Volkswagena fabryce w Poznaniu. T4 to jedna z najpopularniejszych generacji tego dostawczaka i może pochwalić się tym, że wygrała pierwszy plebiscyt na Samochód Dostawczy Roku, który miał miejsce w roku 1991. 

W 2003 roku Volkswagen zaprezentował następcę swojego kultowego auta dostawczego. Podobnie jak poprzednik wygrał on w uznanym plebiscycie i został nazwany Samochodem Dostawczym Roku 2004. Auto kontynuuje koncepcję Transportera T4 i dalej jest średnim dostawczakiem z montowanym z przodu silnikiem. Jego produkcja miała miejsce w latach 2003-2015 i prowadzono ją w Hanowerze, Poznaniu oraz Kałudze. 

Najnowszy Volkswagen Transporter ma oznaczenie T6 i jest on Samochodem Dostawczym Roku 2016. Jest on bardzo podobny pod względem kształtów do poprzedników, gdyż nie jest to nowa konstrukcja, a jedynie głęboko zmodyfikowany Transporter T5. Produkcja ponownie ma miejsce w Hanowerze i w Poznaniu, a w 2023 roku ma ona się zakończyć i wtedy przyjdzie czas na nową generację Transportera. 

vw transporter

Volkswagen Transporter — dane techniczne i rodzaje zabudów

Volkswagen Transporter to samochód, który dostępny jest w dwóch wersjach, jeśli chodzi o jego długość. Możliwe jest również podniesienie dachu. Auto oferowane jest w dwóch głównych typach nadwozia, wśród których wyróżnia się klasyczny furgon oraz nadwozie skrzyniowe. 

Jako furgon podstawowe wymiary Transportera T6 to długość na poziomie 4904 mm, rozstaw osi wynoszący 3000 mm, 1940 mm szerokości i wysokość rzędu 1970 mm. W podwyższonej wersji dach rośnie o aż 530 mm, przez co ma on około 2500 milimetrów. Przedłużenie auta oznacza z kolei, że jego rozstaw osi będzie mierzył 3400 mm, a długość będzie wynosić 5304 mm. W ten sposób z pomocą transportera można przewieźć nawet do trzech europalet lub dwóch palet EUR3. Pojemność użytkowa auta w zależności od wersji wynosi bowiem od 4300 do ponad 5000 litrów. 

Volkswagen Transporter — silniki

Podobnie jak w wielu innych autach dostawczych niemieckiej marki, paleta jednostek napędowych jest w całości tworzona przez różne odmiany silnika 2.0 TDI. Ma on trzy wersje, które różnią się oczywiście mocą. Najsłabsza z nich generuje 100 koni mechanicznych i sparowana jest z 5-biegową skrzynią manualną. 

Pośrednia jednostka zapewnia już z kolei moc rzędu 150 koni mechanicznych. W jej wypadku możliwa jest zarówno skrzynia 6-biegowa, jak i 7-stopniowa przekładnia automatyczna DSG, która jest skrzynią dwusprzęgłową. W jej wypadku możliwe jest również zamontowanie napędu 4Motion. 

Najmocniejsza wersja silnika generuje bardzo pokaźne 199 koni mechanicznych mocy maksymalnej. W jej wypadku nie spotykamy już żadnej manualnej skrzyni. Działa ona tylko wraz z dwusprzęgłową przekładnią 7-stopniową DSG. Podobnie jak w wypadku silnika 150-konnego możliwe jest zamontowanie napędu na cztery koła, który w marce Volkswagen oznaczany jest jako 4Motion.