Jakie są wymiary, silniki i rodzaje zabudów Volkswagena Craftera?
Volkswagen w segmencie aut dostawczych znany jest przede wszystkim z kultowego modelu Transporter, który za kilka lat będzie obchodził swoje 75. urodziny. Należy on jednak do klasy średniej, więc niemiecka firma zdecydowała się w XXI wieku na wprowadzenie do oferty nowoczesnego auta dostawczego, które zalicza się do segmentu E. Jakie są wymiary, rodzaje zabudów oraz silniki Volkswagena Craftera, czyli pełnowymiarowej propozycji w segmencie aut dostawczych?
Volkswagen Crafter — historia modelu
Volkswagen Crafter debiutował w roku 2006 i zastąpił wtedy bardzo przestarzały model Volkswagen LT. Z tego powodu był czasem nazywany również jako Volkswagen LT3. Sam model Volkswagen LT to z kolei auto dość stare, które doczekało się dwóch generacji. Pierwsza z nich debiutowała w roku 1975 i wtedy było to pełnowymiarowe auto dostawcze z niemal płaskim pasem przednim, co był dość typowe w tamtych czasach.
W 1996 roku powstała druga generacja Volkswagena LT. Była ona opracowana wraz z inną niemiecką firmą, czyli z ogromnym koncernem Daimler AG, który najbardziej znany jest przede wszystkim z posiadania marki Mercedes-Benz. Dlatego druga generacja Volkswagena LT była bliźniakiem pierwszego Mercedesa Sprintera.
Volkswagen LT był autem dość nowoczesnym na swoje czasy, lecz w XXI wieku było widać, że ma już swoje lata. Do tego Volkswagen preferował stworzyć auto dostawcze pod bardziej chwytliwą nazwą niż LT. Właśnie dlatego powstał Volkswagen Crafter.
Pierwsza generacja Volkswagena Craftera podobnie jak poprzednik, czyli Volkswagen LT była efektem współpracy pomiędzy koncernami Volkswagen AG oraz DaimlerAG, który w tamtych czasach nazywał się DaimlerChrysler po tym jak na przełomie XX i XXI wieku połączył się on z amerykańskim Chryslerem. Bliźniakiem pierwszego Craftera był więc, jak można się spodziewać Mercedes Sprinter.
Pierwsza generacja wyróżniała się przede wszystkim swoją stylistyką, gdyż posiadała spory przedni grill, a także bardzo duże, pionowe przednie reflektory. Oprócz tego samochód posiada masywną bryłę, która jest typowa dla przedstawicieli segmentu pełnowymiarowych dostawczaków.
W 2011 roku został przeprowadzony pierwszy facelifting Volkswagena Craftera. W nim zmieniono przede wszystkim wygląd atrapy chłodnicy, a także przedniego zderzaka. Od wtedy była ona połączona z lampami. To jednak nie wszystko, gdyż oprócz tego we wnętrzu zamontowano nową deską rozdzielczą, a także zmieniono gamę jednostek napędowych, z której zniknęły 5-cylindrowe silniki wysokoprężne i zostały zastąpione znacznie prostszymi silnikami 4-cylindrowymi. W tym samym roku pojawiła się również wersja Volkswagena Craftera, która jest wyposażona w napęd na cztery koła, który w Volkswagenie spotkamy pod marketingową nazwą 4Motion.
W 2016 roku pojawiła się najnowsza edycja Volkswagena Craftera. Po raz pierwszy od ponad 20 lat niemiecki producent stworzył swoje największe auto dostawcze bez udziału Mercedesa, który zdecydował się na to, by swojego dostawczaka opracować samodzielnie. Inną ważną zmianą było przeniesienie produkcji do zakładu we Wrześni w okolicach Poznania, który powstał w tamtym czasie i jest częścią działającej w Polsce firmy Volkswagen Poznań, która skupia się na produkcji modelu Volkswagen Caddy oraz od 2016 roku zajmuje się również tworzeniem Craftera.
Koniec współpracy z Mercedesem nie oznacza jednak, że Volkswagen Crafter drugiej generacji nie posiada auta bliźniaczego. Jest nim MAN TGE, który również produkowany jest we Wrześni, lecz jego dystrybucją, a także serwisowaniem zajmują się tylko i wyłącznie przedstawiciele marki MAN.
Druga odsłona Craftera spotkała się z naprawdę dobrym odbiorem. Docenili ją między innymi eksperci, którzy przyznali temu samochodowi tytuł Samochodu Dostawczego Roku 2017. W tym konkursie model ten pokonał między innymi takie pojazdy jak Iveco Daily, a także rodzinę średnich dostawczaków w postaci Peugeota Experta, Citroena Jumpy oraz Toyoty ProAce.
Volkswagen Crafter — dane techniczne i rodzaje zabudów
Volkswagen Crafter może pochwalić się sporym wyborem w kwestii różnych rodzajów zabudowy. W tym aucie spotkamy nie tylko standardowego furgonu, ale też zabudowę skrzyniową, podwozie przeznaczone do zabudowy, wywrotka, kontener, skrzynia ze stelażem, chłodnia, auto laweta czy też przeróżne zabudowy specjalistyczne, które mogą być wykonane na specjalną prośbę klienta. Wybór jest więc całkiem spory, gdyż właśnie tego oczekuje się w tym segmencie.
W swojej najmniejszej wersji Volkswagen Crafter to dostawczak, który jest długi na 5986 milimetrów. Rozstaw osi mierzy z kolei 3640 milimetrów. Bazowa wysokość sięga 2355 milimetrów, a szerokość wynosi 2040 milimetrów. W przedłużonej wersji samochód ma rozstaw osi na poziomie 4490 milimetrów, a długość to 6836 mm. Z takiego samego rozstawu osi korzysta najdłuższa wersja. W jej wypadku długość wynosi aż 7391 milimetrów. Jeśli mowa o wysokości to ta z kolei może wynosić jeszcze 2590 lub 2798 mm.
Volkswagen Crafter — silniki
Volkswagen w modelu Crafter oferuje bardzo szeroki wybór wysokoprężnych jednostek. Wszystkie z nich mają pojemność wynoszącą 2.0 litra i należą do bardzo dobrze znanej rodziny silników TDI, która cieszy się bardzo dużą popularnością. Są to silniki turbodoładowane. Podstawowa jednostka napędowa, która jest montowane w VolkswagenieCrafterze to silnik 2.0 TDI CR SCR. Ma ona moc 120 koni mechanicznych, a jej maksymalny moment obrotowy to 300 niutonometrów. Mocniejsza wersja to 2.0 TDI SCR i zapewnia ona również 300 Nm momentu obrotowego, lecz jej moc to 122 KM.
Drugi najmocniejszy silnik również korzysta z oznaczenia 2.0 TDI SCR. Jego moc to 140 koni mechanicznych, a moment obrotowy jest wyższy niż w dwóch słabszych silnikach, gdyż wynosi on 340 niutonometrów. Najmocniejszy jest silnik 2.0 BiTDI SCR. Takie oznaczenie mówi o tym, że korzysta on z dwóch turbosprężarek. Dzięki temu jego moment obrotowy wynosi aż 410 niutonometrów, a moc maksymalna to 177 koni mechanicznych. Wszystkie jednostki napędowe spełniają najnowsze normy Euro 6.