Jakie są wymiary, silniki i rodzaje zabudów Forda Transita Connect?
Ford może się pochwalić obecnie jedną z najbogatszych gam pojazdów dostawczych w Europie. Posiada on model w każdym z najpopularniejszych segmentów. Kompaktowym minivanem w ofercie amerykańskiej marki jest Ford Transit Connect, który wywodzi się z modelu Ford Transit, a także z Forda Express. Jakie są wymiary, silniki i rodzaje zabudów Forda Transita Connect?
Ford Transit Connect — historia modelu
Pomimo tego, że Ford Transit Connect nie jest bezpośrednio połączony z Fordem Transit, to trudno nie stwierdzić, że z tego modelu się on nie wywodzi. Wynika to z tego, że ten samochód dostawczy jest na tyle kultowy, że od niego pochodzi nazwa obecnie każdego pojazdu dostawczego w gamie Forda w tym segmencie. Pierwszy Ford Transit powstał jeszcze w 1953 roku, gdzie rywalizował głównie z Fordem Transporterem z racji na to, że segment aut dostawczych był ledwie ułamkiem tego, co stanowi dziś.
Pierwszy Transit miał podobną bryłę do Volkswagena Transportera, gdyż było to auto o krągłym, jednobryłowym nadwoziu. Z tej koncepcji zrezygnowano jednak dość szybko, gdyż w 1965 zaprezentowano Forda Transita II, który korzystał już z nadwozia dwubryłowego. Inne zmiany obejmowały między innymi zamontowanie reflektorów w błotnikach, czy umieszczenie grilla niżej. W tej formie auto oferowano aż do 1977 roku i po drodze doczekało się dwóch faceliftingów.
W 1977 roku Ford zdecydował się na wprowadzenie następcy, który kontynuował koncepcję poprzednika, lecz z racji na to, w którym kierunku szła europejska motoryzacja, zniknęły z niego typowo amerykańskie akcenty takie jak spora ilość chromów. Inne zmiany obejmowały reflektory, które stały się kwadratowe. Koncepcja, którą wprowadzono w modelu Transit w roku 1965,została jednak porzucona w środku lat 80. XX wieku. Wtedy wprowadzona została bardzo przełomowa, czwarta generacja Transita.
Ford, pokazując czwartego Transita, niejako wyznaczał trendy, gdyż w tamtych czasach auta dostawcze z pochylonym przodem w celu osiągnięcia jak najniższego współczynnika oporu aerodynamicznego w segmencie dostawczaków wcale nie były bardzo powszechne. Nowatorskie podejście Forda opłaciło się i zaprojektowany od zera Ford Transit IV okazał się sporym sukcesem. W okresie, w którym znikał z rynku pojawił się pierwszy Ford Transit Connect.
O ile sam Ford Transit Connect poprzez swoją nazwę wyraźnie nawiązuje do tradycji dużego auta dostawczego oferowanego przez amerykańską markę, tak jest on następcą Forda Express, czyli kompaktowego auta dostawczego, które przez lata było produkowane przez amerykańską markę. Pierwszy Ford Express powstał bowiem w 1968 roku i zawsze był dostawczakiem, który został zbudowany na bazie Forda Escorta. Z racji na wycofanie tego modelu Ford zdecydował się na opracowanie pełnoprawnego kombivana, w czym swój wkład miało także to, że segment ten ukształtował się w latach 90. XX wieku.
Prace nad Fordem Transitem Connect rozpoczęto na początku XXI wieku i ostatecznie debiutował on w roku 2002. Model oparto na płycie podłogowej, którą użyto do stworzenia Forda Focusa. Auto było już pełnoprawnym kombivanem, który mógł rywalizować z innymi konstrukcjami tego typ, wśród których warto wymienić takie modele jak Fiat Doblo, Citroen Berlingo, Renault Kangoo czy też Peugeot Partner.
W 2006 roku doszło do pierwszego liftingu Forda Transita Connect. Wtedy nieznacznie przeprojektowano zderzak, czy też atrapę chłodnicy. Znacznie więcej w tym modelu zmieniło się w 2009 roku. Wtedy wprowadzono kompletnie nowe zderzaki, większą atrapę chłodnicy, nową deskę rozdzielczą wraz z nowym kołem kierownicy, a także nowe wkłady lamp tylnych. Kolejną dużą nowością w pierwszej generacji był Ford Transit Connect Electric, którego produkowała firma Azure Dynamics. Zbankrutowała jednak w 2012 roku.
W 2013 roku pokazano następcę. Korzystał on z nowoczesnego języka stylistycznego Forda, który nazywa się Kinetic Design, a także był sporym krokiem do przodu między innymi w zakresie bezpieczeństwa, gdyż nie tylko zdobył pięć gwiazdek w testach Euro NCAP, ale też zyskał tytuł najlepszego w swojej klasie w tych testach. Auto oferowano do 2022 roku. Aktualnie zadebiutował już trzeci Ford Transit Connect. Nie jest to jednak autorska konstrukcja Forda. Jest to bowiem bliźniak Volkswagena Caddy.
Ford Transit Connect — dane techniczne i rodzaje zabudów
Pomimo debiutu nowej generacji, w cennikach Forda wciąż widnieje stara edycja Forda Transit Connect. Jest ona dostępna tylko w zabudowie typu furgon. Ma ona dostępne dwie wersje, jeśli mowa o długości nadwozia i rozstawie osi. W bazowej odmianie Ford Transit Connect jest długi na 4425 mm, a jego rozstaw osi to dokładnie 2662 mm. Szerokość auta ze złożonymi lusterkami to 1967 mm, a po ich rozłożeniu wynosi 2137 mm.
W wersji L2 auto z kolei wydłuża się do 4825 milimetrów. Rozstaw osi w tej konfiguracji to za to 3062 mm. W mniejszej odmianie przestrzeń ładunkowa za przegrodą ma pojemność użytkową wynoszącą 2600 litrów. W przedłużonej można uzyskać nawet 3200 litrów pojemności.
Ford Transit Connect — silniki
Podobnie jak w wypadku wielu innych kombivanów, w Fordzie Transicie Connect spotkamy zarówno silniki benzynowe, jak i jednostki wysokoprężne. Benzynowy silnik jest tak w zasadzie jeden. Jest nim bardzo znana jednostka napędowa 1.0 EcoBoost, która zdobyła wiele nagród za bycie najlepszym silnikiem w swojej klasie, jeśli mowa o pojemności. W Transicie Connect montuje się jej 100-konną wersję. Sparowana jest z 6-biegową skrzynią manualną.
Wybór jednostek wysokoprężnych również nie należy do najbogatszych. Spotkamy w nim bowiem jedynie dwie odmiany mocowe silnika 1.5 EcoBlue. Słabsza z nich ma moc wynoszącą 100 koni mechanicznych. Korzystając z lepszej, kierowca ma do dyspozycji 120 koni mechanicznych mocy maksymalnej. Zaleta tej jednostki to jednak to, że jest dostępna nie tylko ze skrzynią manualną, ale też z 8-stopniową automatyczną przekładnią. Trzeba jednak pamiętać, że jej wybór oznacza większe spalanie. Ze skrzynią manualną silnik ten pali około 4.5 litra, a z automatyczną prawie litr więcej.