Jakie są wymiary, silniki i rodzaje zabudów Forda Transita Custom?
Spośród wszystkich producentów samochodów dostawczych, którzy działają również w Europie, wiele osób zapomina o Fordzie. Ta amerykańska marka jest jednak znana z tego, że bardzo przykłada się do swojej działalności na Starym Kontynencie, gdzie posiada między innymi bardzo bogatą gamę pojazdów dostawczych. W segmencie D reprezentantem amerykańskiej marki jest Ford Transit Custom. Jakie są wymiary, silniki oraz rodzaje zabudów Forda Transita Custom?
Ford Transit Custom — historia modelu
Model Ford Transit Custom powstał dopiero w 2012 roku, lecz jego tradycje są znacznie bogatsze. Jak sama nazwa wskazuje, wywodzi się on z modelu Ford Transit. Jego powiązania z tym autem są jeszcze większe, niż mogłoby się wydawać, gdyż jest to następca piątej generacji Transita po tym jak amerykańska marka zdecydowała, że od szóstej odsłony Ford Transit będzie już pełnowymiarowym dostawczakiem.
Sam Ford Transit to jeden z dwóch najstarszych obecnie modeli samochodów zarówno, jeśli spojrzymy na same auta dostawcze, jak i wtedy gdy pod uwagę weźmiemy również samochody osobowe. Powstał on bowiem w 1953 roku i na europejskim rynku oferowany jest do dziś. W momencie debiutu Ford Transit był jednym z dwóch tego typu pojazdów w Europie, a jego jedynym konkurentem był również istniejący aż do dziś Volkswagen Transporter.
Pierwszy Ford Transit był więc mocno zaokrąglonym dostawczakiem, który wyróżniał się między innymi sporym grillem, a także wielkimi okrągłymi reflektorami. Jego nadwozie było jednobryłowe i miało taką samą wysokość na całej długości. Nie miał on wtedy jeszcze nazwy Transit, gdyż był to Ford Taunus Transit. Człon „Taunus” został jednak usunięty wraz z premierą drugiej generacji.
Ford Transit II został zaprezentowany oficjalnie w roku 1965 i był to samochód kompletnie odmienny od swojego poprzednika. Miał on bowiem służyć nie tylko jako auto dostawcze, ale też jako rodzinne. Największą zmianą było to, że auto stało się dwubryłowe, gdyż silnik został umieszczony przed kabiną kierowcy, co spowodowało zastosowanie wysuniętej do przodu maski jak w autach osobowych.
W 1977 Ford przedstawił trzecią generację modelu Transit. Korzystała ona z koncepcji poprzednika, lecz jej wygląd stał się bardziej europejski i wytracił amerykańskie akcenty takie jak na przykład mocno zaakcentowane błotniki, czy też obecność chromów, które zostały zastąpione przez plastiki. Wymieniono również kolorowy grill na czarny, a przednie reflektory zamiast okrągłych były kwadratowe.
Koncepcji auta z wysuniętą do przodu, poziomą maską Ford nie kontynuował już po zakończeniu produkcji trzeciej generacji. Gdy w 1986 roku marka zaprezentowała kompletnie nową odsłonę swojego flagowego dostawczaka w Europie, stało się jasne, że idą nowe czasy. Samochód był dość nowatorsko jak na swoje czasy zaprojektowany, co było możliwe dzięki temu, że europejskie studia projektowe amerykańskiej marki stworzyły go kompletnie od zera.
Ford Transit IV został zaprojektowany przede wszystkim z myślą o aerodynamice, w czym jest podobny do nowszych europejskich aut, gdyż większość dostawczaków w tym stylu na Starym Kontynencie powstała dopiero w latach 90. XX wieku. Transit IV był więc naprawdę przełomowym samochodem, który był znacznie lepiej dostosowany do tego, jakie potrzeby ma spełniać auto dostawcze od swojego poprzednika.
W 2000 roku zaprezentowano z kolei piątą generację Transita. Była to ostatnia odsłona tego auta, którą zalicza się do segmentu D. W 2013 roku jej produkcja się zakończyła, a bezpośrednim następcą w tym segmencie stał się właśnie Ford Transit Custom. Transit Custom został pokazany po raz pierwszy w roku 2012 podczas targów Geneva Motor Show 2012. Wtedy jednak zaprezentowano jedynie wersję przedprodukcyjną. Do fabryk samochód trafił jeszcze w tym samym roku.
W pierwszy latach Ford w modelu Transit Custom montował między innymi jednostki napędowe koncernu PSA. Od 2016 roku spotkamy jednak już tylko silniki skonstruowane przez Forda. Transit Custom w 2019 roku zyskał swoją nową wersję. Wtedy pokazano bowiem ten model z hybrydą typu plug-in, która otrzymała po prostu skrót PHEV.
Obecnie produkcja Forda Transit Custom pierwszej generacji jest wygaszana. Po 10 latach model ten doczekał się bowiem następcy. Druga generacja ma się odznaczać między innymi obecnością wersji elektrycznej. Co ciekawe nowy Transit Custom to bliźniak Volkswagena Transportera. Można więc powiedzieć, że w 2022 roku przecięła się droga dwóch aut dostawczych, które istnieją od około 70 lat z racji na to, że Transit Custom wywodzi się z modelu Transit, który oferowany jest od 1953 roku, a Transporter debiutował w roku 1950.
Ford Transit Custom — dane techniczne i rodzaje zabudów
Ford Transit dostępny jest w dwóch wariantach długości i dwóch wysokości. Gdy mowa z kolei o rodzajach zabudowy to dostępny jest tylko jako furgon z pojedynczą, bądź podwójną kabiną. Długość podstawowej wersji to 4973 mm przy rozstawie osi na poziomie 2933 mm. Szerokość to 2080 mm, a wysokość sięga od 1922 do 2060 mm w zależności od obciążenia auta. W większej wersji L2 długość to z kolei 5340 milimetrów, a rozstaw osi wydłuża się do 3300 mm. Dostępna jest też konfiguracja wysokości H2. W niej auto sięga od 2285 do nawet 2426 mm.
Ford Transit Custom — silniki
Pod maską Forda Transit Custom montowane są jednostki wysokoprężne lub hybrydowe. Wszystkie diesle to różne odmiany jednostki 2.0 New EcoBlue. Najsłabsza z nich daje do dyspozycji 105 koni mechanicznych. Półkę wyżej znajdziemy silnik 130-konny. Druga najlepsza jednostka wytwarza 170 KM. Topowy silnik z kolei ma moc maksymalną wynoszącą 185 koni mechanicznych. Każdy z tych silników dostępny jest również jako miękka hybryda oznaczona skrótem mHEV.
Dostępne są też silniki w pełni zelektryfikowane. Jeden z nich to jednostka hybrydowa plug-in 1.0 Plug-In Hybrid. Ma ona moc rzędu 126 koni mechanicznych i korzysta z bezstopniowej przekładni automatycznej. W przyszłości dostępny ma być również silnik elektryczny. Na ten moment nie ma jednak podanej jego dokładnej specyfikacji.