Ford Transit Custom jest jednym z najmłodszych modeli w gamie dostawczej Forda, która aktualnie liczy czterech członków możliwych do rozpoznania po członie Transit w nazwie modelu. Transit Custom to auto dostawcze średniej wielkości, które w roku 2012 zastąpiło model Transit, gdyż ten został powiększony, przez co uplasowano go klasę wyżej.
Ford Transit Custom – historia modelu
Ford Transit Custom to jeden z najmłodszych z całej rodziny Transit. Sam Ford Transit jest o tyle ważny w historii tego modelu, że nie tylko pochodzi od niego pierwszy człon nazwy modelu, ale też znajduje się on w nazwie wszystkich modeli. Ford Transit jest bowiem jednym z najstarszych do dziś produkowanych aut dostawczych na całym świecie, gdyż pierwsza jego generacja została wypuszczona na rynek w 1953 roku. Od wtedy pojawiło się aż sześć generacji tego auta dostawczego. Do piątej był to samochód dostawczy klasy średniej.
Piąta generacja Transita jest o tyle istotna, że tak w zasadzie patrząc z perspektywy tego w jakim segmencie znajduje się samochód Ford Transit Custom jest jego bezpośrednim następcą. Wynika to z faktu, iż przy budowie szóstej generacji dostawczaka zdecydowano, iż będzie on autem klasy wyższej, a w jego miejsce w segmencie D stworzono Forda Transit Custom.
Prezentacja Forda Transit Custom miała miejsce w Genewie podczas odbywających się tam targów motoryzacyjnych Geneva Motor Show 2012. Samochód wtedy był pokazany wpierw w wersji przedprodukcyjnej, lecz jego budowanie przez fabryki amerykańskiej marki rozpoczęło się w tym samym roku.
Samochód został zaprojektowany tak, by w wersji osobowej przewozić nawet do dwunastu osób. Wersja dostawcza z kolei mogła pomieścić nawet sześć osób przy zakupie odpowiedniej kabiny. Auto dostępne jest jako furgon, van, pick-up bądź podwozie pod zabudowę. Samochód przeszedł jeden spory lifting, który miał miejsce w roku 2017.
Podczas restylizacji Ford Transit Custom zyskał kompletnie odmieniony przód. Nowy był cały zderzak, atrapę chłodnicy przeniesiono znacznie wyżej i w jej centralnym punkcie umieszczono logo producenta. Zmianie uległ też kształt reflektorów. Inne nowości to też kompletnie nowa deska rozdzielcza. Na niej umieszczono nawiewy w nowym układzie, a także ekran służący do obsługi systemu multimedialnego. W ramach liftingu zmieniono też wersje wyposażenia. Spore zmiany w modelu miały też miejsce rok przed liftingiem. W 2016 rok zdecydował się bowiem na zamianę jednostek napędowych z tych budowanych przez koncern PSA na silniki własnej konstrukcji.
Ford Transit Custom – dane techniczne
Ford Transit Custom to samochód dostawczy klasy średniej, który ma dwa warianty długości i dwa warianty wysokości. Jego podstawowe wymiary to 4937 milimetry długości z rozstawem osi rzędu 2933 milimetrów. Szerokość wynosi 1986 milimetrów, a wysokość w zależności od obciążenia wynosi od 1925 do 2060 milimetrów. W dłuższym wariancie większy jest rozstaw osi, który mierzy 3300 milimetrów, a także długość wynosząca 5340 milimetrów. Wysokość z kolei w wariancie wyższym rośnie do przedziału 2285-2426 milimetrów w zależności od obciążenia samochodu.
Ford Transit Custom – silniki
Ford Transit Custom dostępny jest z jednostkami wysokoprężnymi, bądź hybrydą plug-in. Ten drugi typ jednostki to silnik 1.0 PHEV o mocy 126 koni mechanicznych. Silniki wysokoprężne z kolei to różne warianty mocowe jednostki 2.0 New EcoBlue. Najsłabsza z nich zapewnia 105 koni mechanicznych mocy oraz 310 niutonometrów momentu obrotowego. Kolejne warianty mocowe to 130 KM i 360 Nm, a także 170 KM oraz 390 Nm. Najmocniejszy diesel 2.0 New EcoBlue z kolei może zapewnić 185 koni mechanicznych, a także 415 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego.
Ford Transit Custom – ceny
Za nowego Forda Transit Custom trzeba zapłacić co najmniej około 150 tysięcy złotych. Jego poszczególne wersje potrafią jednak kosztować nawet do 325 tysięcy złotych, gdyż wprowadzona została jego wersja przystosowana pod kemping. Chcąc zakupić używany model trzeba liczyć się z cenami sięgającymi nawet 170 tysięcy złotych, gdy mowa o względnie nowych egzemplarzach.