Toyota znana jest przede wszystkim z samochodów hybrydowych. Japoński producent zdecydował się jednak również na ekspansję na polu samochodów dostawczych. Służy temu sojusz z PSA, a aktualnie z koncernem Stellantis, gdyż dzięki temu Toyota może oferować w Europie bliźniacze wersje dobrze znanych i sprawdzonych modeli. Jedną z takich wersji jest Toyota ProAce.
Toyota ProAce – historia modelu
Toyota nie jest nowicjuszem w kwestii budowy aut dostawczych. Przez lata marka ta oferowała Toyotę Hiace, która na rynku obecna była od 1967 roku. Nie jest to jednak auto spełniające europejskie standardy. Z tego powodu Japończycy zawiązali współpracę z PSA, a aktualnie z koncernem Stellantis. W jego ramach Japończycy oferują samochody dostawcze z segmentu D, a także kombivana z segmentu C, którym jest Toyota ProAce City.
Po raz pierwszy Toyota ProAce zadebiutowała w roku 2013. Jest to bliźniacza konstrukcja dla udanej rodziny Citroen Jumpy/Peugeot Expert/Fiat Scudo. ProAce jest oparty na drugiej generacji tych modeli. Zadebiutowały one już w 2006 roku, więc w momencie debiutu oferowana przez Toyotę konstrukcja miała aż siedem lat. Następca pojawił się jednak bardzo szybko.
Drugą generację Toyoty ProAce zaprezentowano w 2016 roku. Wtedy odbyła się prezentacja tego modelu, który został zaprojektowany w okrojonym składzie. Stało się tak, gdyż Fiat zdecydował się zacząć współpracę z Renault. Dlatego nad pokazaną w 2016 roku generacją średniej wielkości aut dostawczych pracowało już tylko PSA oraz Toyota.
Toyota ProAce drugiej generacji stała się nieco węższa oraz bardziej kanciasta względem poprzednika. Samochód co ciekawe mimo tego, że pierwotnie miał tylko dwóch bliźniaków aktualnie jest członkiem jednej z największych, jak nie największej rodzin bliźniaczych aut dostawczych na całym europejskim rynku. Stało się tak, gdyż po stworzeniu Stellantis w wyniku fuzji PSA i FCA koncern ten zadecydował o tym, by wszyscy oferowali te same auta w celu cięcia kosztów. Z tego powodu Toyota ProAce to bliźniak dla Citroena Jumpy, Peugeota Boxera, Opla Vivaro, a także Fiata Scudo.
Przy okazji drugiej generacji Toyoty ProAce zdecydowano się również do zmiany nazwy osobowej wersji tego modelu. Od 2016 roku jest to Toyota ProAce Verso. Człon ten był wykorzystywany do wielu minivanów budowanych przez Toyotę. Toyota ProAce składana jest w Europie w zakładach PSA w Valenciennes we Francji.
Toyota ProAce – dane techniczne
Toyota ProAce w przeciwieństwie do swoich bliźniaczych modeli ma dostępne tylko dwie opcje długościowe. Podstawowa wymiary tego samochodu to długość wynosząca 4959 milimetrów. Szerokość wynosi 1920 milimetrów, a wysokość sięga 1930 milimetrów. Wersja long oznacza z kolei przedłużenie nadwozia do poziomu 5309 milimetrów. Ładowność standardowej wersji to 5.3 metra sześciennego. Wybór wersji long oznacza, że powiększa się ona do poziomu 6.1 metra sześciennego. W obu mieszczą się trzy standardowe europalety. Auto otrzymało pięć gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP.
Toyota ProAce – silniki
Toyota przygotowała trzy jednostki napędowe do swojego samochodu dostawczego. Podstawowa to silnik 1.5 D-4D. Zapewnia on moc maksymalną rzędu 120 koni mechanicznych. Jest ona osiągana przy 3500 obrotów na minutę. Maksymalny moment obrotowy występuje przy połowie tej wartości i wynosi 300 niutonometrów. Większe są silniki 2.0 D-4D. Podstawowa jednostka tego typu generuje 144 konie mechaniczne, a jej maksymalny moment obrotowy to 340 niutonometrów. Lepsza wersja z kolei zapewnia 177 koni mechanicznych i 400 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego.
Toyota ProAce – ceny
Nowa Toyota ProAce w podstawowej wersji wyceniona jest na 113 500 złotych netto. Jej najlepiej wyposażone wersje potrafią z kolei kosztować co najmniej 178 200 złotych. Jeszcze więcej należy wyłożyć za odmianę long. W podstawowym wyposażeniu najniższa cena netto zaczyna się od 125 400 złotych. Za najlepszy silnik i wyposażenie Toyota każe płacić już co najmniej 184 300 złotych. Dodatkowo dostępne jest wiele opcjonalnie płatnych elementów wyposażenia.