Japońska motoryzacja nie kojarzy nam się zbytnio z samochodami dostawczymi. Najczęściej mamy w głowie raczej szybkie samochody sportowe bądź ciekawe crossovery oraz SUV-y. Takie myślenie jest jednak spory błędem, bowiem nie da się ukryć, iż japoński przemysł motoryzacyjny kryje naprawdę wiele ciekawostek. Dla przykładu swoje samochody dostawcze produkuje Toyota.
Historia marki Toyota
Toyota posiada naprawdę bogatą historię, która zaczęła się już w 1918 roku. Z perspektywy europejskiej może być to co prawda dość późny rok założenia firmy, porównując to z obecnymi gigantami w Europie, lecz należy pamiętać, że mówimy mimo wszystko o azjatyckiej marce – tam postęp w kwestii samochodów i szeroko pojętej motoryzacji nie był na początku XX wieku aż tak szybki. Na samym początku jednak firma Toyoda (tak w pierwszej kolejności nazywało się to przedsiębiorstwo, od nazwiska założyciela Sakichiego Toyoty) zajmowała się przemysłem tkackim. Pomysł o założeniu biznesu motoryzacyjnego zrodził się dopiero w 1933 roku.
Toyota Motor Corporation zostało stworzony dokładnie 28 sierpnia 1937 roku, a dwa lata później pojawił się pierwszy, prototypowy samochód – Toyota A1. W 1947 roku stworzono model SA, którego zamysłem było zmotoryzowanie Japonii po II Wojnie Światowej. Potem pojawiały się kolejne intrygujące samochody – pierwszy Land Cruiser, następnie szalenie popularna Corolla, a potem linia prawdziwych ikon japońskiej motoryzacji – model Supra.
Warto wspomnieć o tym, iż Toyota jest pionierem motoryzacji hybrydowej. To właśnie ta marka ćwierć wieku temu rozpoczęła masową produkcję modelu Prius, który był pierwszą hybrydą produkowaną na masową skalę i de facto to właśnie Japończycy dali impuls całemu światu do rozpoczęcia intensywnych prac nad samochodami hybrydowymi oraz elektrycznymi.
Aktualnie Toyota jest według wielu rankingów najpopularniejszym producentem aut na świecie, a o to miano najczęściej bije się z Volkswagenem. Aktualnie jednak mówimy wyłącznie o samochodach osobowych, a w przypadku Toyoty to naturalnie nie jest wszystko. Seria Ace znajduje się na rynku od naprawdę długiego czasu i wytycza szlaki na rynku dostawczaków. To najwyższa pora by poznać te auta bliżej.
Toyota ProAce
Zaczniemy od prawdopodobnie najpopularniejszego i najbardziej znanego dostawczaka od Toyoty, który równocześnie w gamie dostawczej japońskiego producenta może być określany mianem flagowca. Chodzi tu o Toyotę ProAce, która paradoksalnie wcale nie ma zbyt długiej historii. Pierwsza generacja bowiem została zaprojektowana dopiero w 2013 roku. To konstrukcja, którą Toyota przygotowywała raczej z wieloma innymi uznanymi markami – Citroenem, Fiatem oraz Peugeotem, z czego wynikają rzecz jasna pewne podobieństwa w budowie. Tak naprawdę jedyną różnicą jest tutaj atrapa chłodnicy, która zmienia się w zależności od preferencji i stylu producenta.
Toyota ProAce jest dostawczym vanem klasy średniej, który jednak jest dostępny do kupienia także jako furgon. Posiada ona dwie wersje w kontekście rozmiaru oraz dwie wersje wyposażenia. Maksymalna ładowność tego modelu jest całkiem imponująca i wynosi 1200 kilogramów.
Od 2016 roku produkowana jest druga generacja Toyoty ProAce. Tym razem do współpracy z czwórką wymienionych wyżej producentów dołączył również Opel ze swoim Vivaro i Zafirą Life (osobowa wersja Vivaro).
Inne wariacje Toyoty Ace
Toyota ProAce nie jest naturalnie jedynym przedstawicielem rodziny Ace w gamie Toyoty, choć jest to jedyny aktualnie produkowany model. Na siłę jednak jako osobne auto można podciągnąć Toyotę ProAce City. Choć nazwa jest podobna, tak naprawdę są to dwie zupełnie inne konstrukcje. ProAce City mieści się w niższym segmencie niż ProAce i jest typowym przedstawicielem gatunku kombiwanów. Odmiana Verso zaś przystosowana jest do przewozu wyłącznie ludzi.
Globalnie dostępny jest jeszcze wan HiAce, który często sprzedawany jest jako minibus. Wygląd HiAce'a na stałe wszedł do światowej popkultury jako typowy design japońskiego wana. W latach 1970-2007 produkowano również model TownAce, który był wanem lub w niektórych wersjach także pick-upem.