Jakie są wymiary, silniki i rodzaje zabudów Peugeota Partnera?
Obecny segment kombivanów zaczął się kształtować w latach 90. XX wieku. Wtedy pojawiały się jedne z pierwszych aut, które były już typowymi przedstawicielami tego gatunku, a nie jedynie przerobionymi na samochody dostawczymi autami z segmentu B oraz C. Świetnym przykładem tego jest Peugeot Partner, który zadebiutował w roku 1996. Jakie są wymiary, rodzaje zabudów oraz silniki montowane w nowej generacji Peugeota Partnera?
Peugeot Partner — historia modelu
Pierwszy Peugeot Partner to konstrukcja wspólna Peugeota oraz Citroena. Zadebiutował on w roku 1996 i była to całkowicie nowa konstrukcja, do której stworzenia wykorzystano jednak elementy innych aut koncernu PSA. W pierwszym Partnerze spotkamy na przykład McPhersona pochodzącego z Peugeota 306. Tylne drążki skrętne pochodzą z kolei z Peugeota 405 w nadwoziu typu kombi.
Peugeot, produkując pierwszego Partnera wraz z Citroenem, który wprowadził wtedy na rynek bliźniaczego Citroena Berlingo oficjalnie wszedł w segment kombivanów, którego dynamiczny rozwój rozpoczął się właśnie w latach 90. XX wieku. Wtedy powstawały pierwsze auta tego typu i rywalami Partnera oraz Berlingo były takie konstrukcje jak Fiat Doblo, Renault Kangoo, Volkswagen Caddy, Opel Combo czy też Seat Inca.
Pierwotnie Partner był dostępny tylko w wersji dostawczej. W ten sposób Peugeot chciał trafić do małych firm, które operują przede wszystkim na terenie miasta i potrzebują pojemnego, lecz kompaktowego pojazdu, który będzie dobrze radzić sobie w mieście. Partner te założenia spełniał doskonale, gdyż był to kombivan długi na 4108 mm, który oferował spore możliwości, jeśli mowa o pojemności przestrzeni ładunkowej.
W 2002 roku doszło do pierwszego faceliftingu Peugeota Partnera. Zmieniono w niej przede wszystkim przód pojazdu, który został dostosowany do innych aut francuskiej marki, które były dostępne w tamtym czasie. Pojawiło się między innymi większe logo producenta, a także znacznie większe reflektory, które nie były już podłużne. Partnera I z produkcji wycofano dopiero w 2010 roku, czyli aż po 14 latach.
Mimo tego, że Partner I był produkowany do roku 2010, jego następca zadebiutował nieco szybciej, gdyż miało to miejsce w roku 2008. Wtedy światło dzienne ujrzała druga odsłona Peugeota Partnera, która ponownie była zaprojektowana tylko przez koncern PSA, czyli właśnie Peugeota oraz Citroena. Auto ponownie było więc bliźniakiem Citroena Berlingo.
Konstrukcję Peugeota Partnera II oparto o płytę podłogową, którą wykorzystano również do produkcji Citroena C4 Picasso, a także Peugeota 308. Dzięki temu auto zostało znacznie powiększone względem swojego poprzednika i było o ponad 20 centymetrów od niego dłuższe. Inne zmiany dotyczyły również samego wglądu nadwozia. To zachowało mniej więcej proporcje poprzednika, lecz pojawiły się w nim większe reflektory przednie, czy też bardziej zaokrąglony przedni zderzak.
W 2012 roku pojawiła się pierwsza modernizacja tego auta. Obejmowała ona jednak głównie zderzak przedni, który nieznacznie zmienił swój kształt. Znacznie większy facelifting Peugeot Partner otrzymał w roku 2015. Wtedy otrzymał kompletnie nowy zderzak przedni, nowe lampy, czy też grill, który był w tamtym czasie stosowany również w innych autach osobowych oraz dostawczych tej marki. Produkcję drugiej generacji Partnera zakończono w roku 2018.
W 2018 roku na rynku zadebiutowała trzecia generacja Peugeota Partnera. W niej po raz pierwszy rodzina bliźniaczych kombivanów została połączona. Wynikało to z tego, że współpracę z PSA postanowiła rozszerzyć Toyota, która do swojej oferty dodała oparty na Partnerze model Toyota ProAce City. Oprócz tego później do rodziny dołączył Opel Combo, po tym jak Opel został kupiony przez koncern PSA. Teraz znajdziemy w niej również Fiata Doblo, gdyż nowy koncern Stellantis, który powstał z fuzji PSA i FCA zdecydował o ujednoliceniu wszystkich aut dostawczych, dzięki czemu możliwe będzie znaczne obniżenie kosztów ich produkcji.
Peugeot Partner — dane techniczne i rodzaje zabudów
Peugeot Partner jest kombivanem, a w tym segmencie wiele odmian zabudowy to raczej rzadkość. Dlatego samochód ten dostępny jest tylko jako furgon zwykły, przedłużony lub furgon 5-miejscowy. Ten typ samochodu dostawczego po prostu nie daje zbyt wielu możliwości do stworzenia innych rodzajów zabudowy, gdyż to auto jest po prostu za małe i ma być połączeniem osobówki z dostawczakiem.
Peugeot Partner w swojej podstawowej odmianie standard jest długi na 4403 milimetry, a jego rozstaw osi to 2785 mm. Szerokość mierzy 1921 milimetrów, a wysokość sięga od 1796 do 1825 milimetrów w zależności od tego jak bardzo auto jest obciążone. Dostępna jest również wersja Long. W niej długość nadwozia to 4753 mm, a rozstaw osi mierzy 2975 mm. Z takich samych wymiarów korzysta również furgon 5-miejscowy.
Auto w wersji Standard ma pojemność użytkową rzędu 3300 litrów. Złożenie siedzenia pasażera umożliwia uzyskanie pojemności na poziomie nawet 3800 litrów. Wersja przedłużona zapewnia z kolei 3900 litrów, a po złożeniu przedniego siedzenia pojemność ta rośnie do pokaźnej liczby, jaką jest 4400 litrów, co jak na kombivana jest naprawdę dobrym wynikiem.
Peugeot Partner — silniki
Peugeot Partner posiada dość bogatą ofertę jednostek napędowych, w skład której wchodzą silniki benzynowe, elektryczne, a także jednostki wysokoprężne. Silnik benzynowy jest tylko jeden i jest nim jednostka 1.2 PureTech, która ma moc wynoszącą 110 koni mechanicznych, a także moment obrotowy rzędu 205 niutonometrów. Działa on wraz z 6-biegową skrzynią manualną.
Dostępne diesle to z kolei różne odmiany silnika 1.5 BlueHDi. Są to 4-cylindrowe silniki wysokoprężne ze wtryskiem bezpośrednim i turbodoładowaniem. Podstawowa jednostka z tej rodziny ma moc wynoszącą dokładnie 102 konie mechaniczne. Mocniejsza z kolei zapewnia 130 koni mechanicznych mocy. 130-konny silnik można zakupić nie tylko w wersji z manualem, ale też z 8-stopniową przekładnią automatyczną. Silnik elektryczny to z kolei jednostka 136-konna, która posiada zasięg rzędu około 260 km, dzięki temu, że został w niej zastosowany akumulator o pojemności 50 kWh.