peugeot expert

Jakie są wymiary, silniki i rodzaje zabudów Peugeota Experta?

Historia Peugeota jest mocno powiązana z pojazdami użytkowymi takimi jak auta dostawcze, których Dopuszczalna Masa Całkowita wynosi do 3,5 tony. W tej klasie pojazdów Peugeot oferuje między innymi model, którym jest Peugeot Expert należący do segmentu D, czyli do średnich samochodów dostawczych. Dostępny jest on na rynku od 1995 roku. Jakie są wymiary, rodzaje zabudów i z jakich jednostek napędowych korzysta Peugeot Expert?

Peugeot Expert — historia modelu

W latach 90. XX wieku koncerny PSA oraz Fiat wspólnie opracowały tak zwanego eurovana. Samochód ten był dostępny w ofercie producentów z tych koncernów i spotkamy go pod nazwami Citroen Evasion, Fiat Ulysse, Lancia Zeta oraz Peugeot 806. Oba te koncerny zdecydowały się, by swoją współpracę prowadzić również na innym polu, a dokładniej w segmencie D wśród samochodów dostawczych, w którym Peugeot i Citroen nie posiadały jeszcze modelu, a Fiat oferował dość przestarzałego Fiata Talento. 

Dlatego Peugeot, Citroen i Fiat zdecydował się na wykorzystanie eurovana w celu stworzenia właśnie takiego auta dostawczego. Owocem tego był Peugeot Expert wraz z modelami bliźniaczymi. Auta te debiutowały rok po sobie i pierwszy w roku 1994 był Citroen Jumpy, następnie w 1995 roku zaprezentowano Peugeota Experta, a w roku 1996 światło dzienne ujrzał pierwszy Fiat Scudo. Samochody te rywalizowały między innymi w plebiscycie na Samochód Dostawczy Roku 1996. Nie udało im się go wygrać i zajęły trzecią pozycję za Toyotą Hiace, a także pierwszą generacją Mercedesa Vito, który w tamtym roku zwyciężył w tym prestiżowym plebiscycie. 

W 2004 roku, czyli po aż 9 latach od premiery Peugeot Boxer doczekał się swojego pierwszego faceliftingu. W jego ramach zmieniono przede wszystkim przód, a dokładniej wkłady reflektorów przednich, wygląd wlotu powietrza na masce, czy też przedniego zderzaka. Nieco więcej zmian pojawiło się we wnętrzu, a do tego pod maskę trafiły nowe jednostki napędowe. Były to jednak ostatnie lata pierwszej generacji, która stała się nieco przestarzała i trzeba było ją zaktualizować z myślą o nadchodzących normach emisji spalin, a także przez to, że największy rywal Peugeota, czyli Renault w 2001 roku zaprezentowało kolejną generację Renault Trafic, które było autem znacznie bardziej nowoczesnym. 

W 2006 roku zakończyła się produkcja pierwszej odsłony Experta i zaprezentowana została jego druga generacja. Zmiany były całkiem spore, gdyż auto przede wszystkim urosło, stało się bardziej opływowe i szczególnie z przodu można zauważyć wiele obłych kształtów. Auto zostało wyposażone w pokaźny wlot powietrza w zderzaku, a także dość spore przednie reflektory. 

Inne zmiany dotyczyły między innymi palety jednostek napędowych. Ta została stworzona od nowa i składała się jedynie z wysokoprężnych jednostek z rodziny HDI, z której bardzo znany jest Peugeot. Produkcja podobnie jak w wypadku poprzedniej generacji w całości odbywała się w zakładach należących do spółki joint-venture Sevel Nord stworzonej przez PSA z Fiatem. Zakłady te mieściły się we Francji, a dokładniej w mieście Lieu-Saint-Amand. 

Nowa generacja tego średniego auta dostawczego zdobyła uznanie ekspertów. Rodzinie tej udało się bowiem zdobyć tytuł Samochodu Dostawczego Roku 2008, pokonując w tym prestiżowym plebiscycie Mercedesa Sprintera II generacji, a także nową odsłonę rodziny pełnowymiarowych dostawczaków, którą tworzy Peugeot Boxer, Citroen Jumper oraz Fiat Ducato. Produkcję drugiej generacji Peugeota Experta zakończono w 2016 roku po 10 latach. 

W tym samym roku pojawiła się nowa odsłona tego średniego dostawczaka. Trzecia generacja nie była tworzona przez Fiata i PSA. Fiat zdecydował się na współpracę z Renault, a do sojuszu dołączyła Toyota, która sprzedaje swój model Toyota ProAce, a w kolejnych latach rodzina powiększyła się również o Opla Vivaro po tym jak niemiecka marka została kupiona przez PSA i przestała współpracować w segmencie aut dostawczych z największym rywalem tego koncernu, czyli z Renault. Po latach do tej rodziny dostawczaków powrócił również Fiat Scudo po tym jak stworzenie koncernu Stellantis z fuzji PSA i FCA

 

Peugeot Expert — dane techniczne i rodzaje zabudów

Jak na to, że Peugeot Expert jest dostawczakiem klasy średniej, firma z Francji oferuje całkiem wiele różnych odmian jego zabudowy. Auto to można bowiem zakupić oczywiście jako zwyczajny furgon, dostępny jest również furgon brygadowy, a także platforma do zabudowy. Do tego sam furgon posiada aż trzy różne konfiguracje długości. 

Peugeot Expert w wersji Compact jest długi na 4609 milimetrów przy rozstawie osi rzędu 2925 mm. Szerokość to z kolei 1920 mm, a wysokość całkowita w wersji ze standardową ładownością sięga 1905 mm. Odmiana Standard jest z kolei długa na 4959 milimetrów. Jej rozstaw osi to 4959 mm. Dostępna jest również wersja Long, w której rozstaw osi jest taki sam, a długość nadwozia wynosi 5309 mm. Długość platformy do zabudowy to z kolei 4815 milimetrów. Furgon brygadowy posiada dokładnie takie same wymiary jak furgon zwykły, lecz dostępny jest tylko w odmianie Standard oraz Long. 

Pojemność użytkowa zależy mocno od wybranej w wersji. Podstawowa odmiana Compact może pomieścić 2 europalety lub ładunek o objętości 4,6 metra sześciennego. Wybór wersji standard to już trzy europalety lub ładunek o objętości 5,3 m3. Największa wersja Long pomieści nawet do 6,1 m3. 

Peugeot Expert — silniki

Peugeot Expert dostępy jest tylko z silnikami wysokoprężnymi. Znajdziemy tu dwie jednostki: 1.5 BlueHDi i 2.0 BlueHDi. Mniejsza dostępna jest z mocą rzędu 100 KM lub 120 koni mechanicznych. Mają one kolejno 270 i 300 niutonometrów momentu obrotowego. Mocniejszy silnik 2.0 BlueHDi w podstawowej wersji generuje tylko 120 KM i 340 Nm. Znajdziemy jednak również jego wersję 150-konną, która zapewnia także 350 niutonometrów. Najmocniejsza jest jednostka 177-konna. Zapewnia ona 400 Nm momentu i połączona jest z 8-stopniowym automatem. Znajdziemy również silnik elektryczny o mocy 136 koni mechanicznych. Działa on wraz z akumulatorem o pojemności 50 kWh lub 75 kWh. Zasięg to kolejno 230 lub 330 kilometrów.