peugeot boxer

Jakie są wymiary, silniki i rodzaje zabudów Peugeota Boxera?

Produkcja aut dostawczych to zdecydowanie coś, z czego niejako słyną Francuzi. Każda z trzech największych marek samochodów osobowych znana jest również ze swoich aut dostawczych. Peugeot w tej kwestii nie jest wyjątkiem i swoją pozycję zawdzięcza między innymi modelowi, jakim jest Peugeot Boxer, czyli pełnowymiarowemu samochodowi dostawczemu, który był naprawdę innowacyjny jak na swoje czasy. 

Peugeot Boxer — historia modelu

Peugeot w segmencie pełnowymiarowych aut dostawczych był obecny jeszcze przed wprowadzeniem na rynek modelu Boxer. Wtedy oferował on między innymi model J5 i już w tamtych czasach oferowane przez francuską markę było owocem współpracy pomiędzy koncernem PSA, w którego skład oprócz Peugeota wchodził między innymi Citroen, a także Fiatem. Współpraca ta po wielu latach zacieśniła się na tyle, że koncern Fiata, czyli FCA połączył się z PSA i dziś marki te działają wspólnie w ramach grupy Stellantis.

Peugeot Boxer został zaprezentowany w 1994 roku, lecz prace nad nim trwały naprawdę długo. Rozpoczęły się jeszcze w roku 1987, gdy pracowano przede wszystkim nad nadwoziem tak, by nowy samochód dostawczy posiadał możliwie jak najbardziej opływowe nadwozie, co pozwoli na zredukowanie oporu aerodynamicznego i tym samym znaczne obniżenie spalania paliwa. 

Prace nad nadwoziem powierzono najlepszemu projektantowi samochodów w XX wieku, czyli Giorgetto Giugiaro, który przewodził wtedy swojemu studiu projektowemu Ital Design. Dzięki pracom tego włoskiego projektanta nowa rodzina aut dostawczych składająca się z Peugeota Boxera, Citroena Jumpera, a także Fiata Ducato mogła pochwalić się współczynnikiem oporu powietrza na poziomie Cx=0,35, co było naprawdę dobrym wynikiem jak na tamte czasy w segmencie lekkich pojazdów użytkowych. 

Peugeota Boxera na samym początku docenili również eksperci zajmujący się segmentem samochodów dostawczych. Trzy bliźniacze konstrukcje zdobyły bowiem tytuł Samochodu Dostawczego Roku w prestiżowy plebiscycie, w którym udało im się pokonać Opla Combo oraz Forda Transita piątej generacji. Boxer był dostawczakiem z napędzaną osią przednią i zamontowanym poprzecznie silnikiem. W 2002 roku przeprowadzono pierwszy facelifting tej rodziny modeli. Zmienił on je nieznacznie pod kątem wizualnym, lecz w tamtym czasie mimo wszystko nieco odstawały między innymi od nowej generacji Renault Master, która zadebiutowała na przełomie XX i XXI wieku. 

Dlatego w 2006 roku światło dzienne ujrzała nowa generacja Peugeota Boxera wraz z Citroenem Jumperem oraz Fiatem Ducato. Za projekt drugiej odsłony tego auta dostawczego odpowiadał Michael Vernon Robinson, który zaprojektował naprawdę dobrze starzejący się samochód. Drugiej generacji Boxera wraz z Jumperem i Ducato nie udało się jednak powtórzyć sukcesu poprzedniej odsłony. W prestiżowym plebiscycie na Samochód Dostawczy Roku 2007 te auta zajęły drugą pozycję, przegrywając z siódmą generacją Forda Transita. 

Mimo tego Peugeot Boxer to dość udana konstrukcja, w której postawiono między innymi na spory komfort kierowcy i w tym celu kabinę oraz wyposażenie upodobniono do tego, które spotkamy w samochodach osobowych. Możliwe stało się zamontowanie opcjonalnie nawigacji satelitarnej, systemu audio z zestawem głośnomówiącym, czy też automatyczną klimatyzację. Zrezygnowano z kolei z montowania pod maską silników benzynowych. Od tej generacji w tym aucie dostawczym spotkamy jedynie jednostki wysokoprężne, a od jakiegoś czasu uzupełniły silniki elektryczne. 

W 2014 roku doszło do pierwszego faceliftingu tego modelu. Najważniejsze zmiany dotyczyły między innymi przodu, na którym pojawił się kompletnie nowy grill, a także nowe reflektory, które były teraz nieco szersze, a także niższe. Dodatkowo auto wyposażono w światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED, a we wnętrzu zamontowano na przykład nowe fotele. Pojawiły się też nowoczesne jednostki napędowe, które są dostosowane do panujących norm emisji spalin. 

peugeot boxer

Peugeot Boxer — dane techniczne i rodzaje zabudów

Z racji na to, że Peugeot Boxer to samochód dostawczy z segmentu E, dostępnych jest całkiem sporo różnych zabudów. Podstawą jest oczywiście furgon, który jest zdecydowanie najpopularniejszy i najczęściej spotykany zarówno w salonach, jak i na rynku wtórnym. Auto można jednak zakupić również jako podwozie do zabudowy, kontener, jako platformę, czy też jako wywrotkę. Francuska marka oferuje więc naprawdę spory wybór.

Peugeot Boxer w wersji furgon dostępny jest w czterech konfiguracjach długości i trzech wysokości. Podstawowe wymiary tego auta to 4963 milimetry przy rozstawie osi, który mierzy dokładnie 3000 milimetrów. Szerokość to 2050 mm, a wysokość sięga 2254 mm. W konfiguracji L2 auto jest długie na 5413 mm, a jego rozstaw osi to 3450 mm. Trzecia opcja to nadwozie długie na 5998 mm i rozstaw osi wynoszący 4035. Najdłuższa opcja korzysta z tego samego rozstawu osi, lecz długość nadwozia to 6363 mm. Dostępne są także dwie dodatkowe konfiguracje wysokości. W aucie z oznaczeniem H2 wynosi ona 2552 mm. W najwyższej wersji Peugeot Boxer może sięgać aż 2760 mm. 

Peugeot Boxer — silniki

Wszystkie auta z linii modelowej Peugeot Boxer są obecnie wyposażone w jeden z dwóch silników. Pierwsza opcja to jednostka wysokoprężna 2.2 BlueHDi. Oprócz tego oferowany jest też silnik elektryczny. Jednostka wysokoprężna dostępna jest w trzech konfiguracjach mocy. Podstawowa zapewnia moc rzędu 120 koni mechanicznych, pośrednia daje dostęp do 140 koni mechanicznych, a w topowej jednostce wysokoprężnej kierowca może korzystać z mocy wynoszącej 165 koni mechanicznych. Wszystkie silniki działają wraz z 6-biegową skrzynią manualną. 

Silnik elektryczny ma tylko jedną konfigurację, jeśli mowa o mocy. Ta może wynosić bowiem jedynie 120 koni mechanicznych. Mamy jednak wybór w kwestii tego jak duże baterie zasilają ten silnik. Mniejsza opcja to akumulator o pojemności 37 kWh. Wedle testów WLTP pozwala on na przejechanie około 117 kilometrów bez ładowania. Dostępny jest również znacznie większy akumulator, którego pojemność wynosi 75 kWh. On ma już pozwalać na przejechanie do 248 kilometrów na pełnej baterii.