Jakie są wymiary, silniki i rodzaje zabudów Renault Kangoo?
Dla francuskiego producenta Renault gama pojazdów dostawczych jest niezwykle istotna. Jest ona obecnie dosyć rozbudowana, lecz fundamenty pod nią zostały stworzone jeszcze w XX wieku. Dobrym przykładem tego powinno być Renault Kangoo, czyli kompaktowy kombivan, który do dziś pełni rolę flagowego auta tego typu. Jakie są silniki, wymiary, a także rodzaje zabudów stosowane w Renault Kangoo?
Renault Kangoo — historia modelu
Stworzenie Renault Kangoo nie było wejściem tej francuskiej marki w segment kombivanów. Pierwsze auto tego typu spod marki Renault powstało bowiem jeszcze w 1985 roku i było to Renault Express. Był to miejski kombivan, który został stworzony na bazie Renault 5. Ostatecznie jednak francuska firma zdecydowała się na stworzenie pełnoprawnego kombivana z racji na to, że ten segment aut dostawczych zaczął wtedy zyskiwać na znaczeniu.
W ten sposób w październiku 1997 roku Renault zapowiedziało model Kangoo. Wcześniej pokazany został prototyp o nazwie Renault Pangea, który był bardzo zbliżony do produkcyjnej wersji pierwszej generacji Kangoo. W pierwszej odsłonie model ten wyglądał dość unikalnie, gdyż przez swoje lampy i ogólny wygląd pasa przedniego sprawiał wrażenie uśmiechniętego.
To, co było naprawdę istotnym fragmentem auta, to przesuwne drzwi tylne, które pierwotnie można było znaleźć jedynie z prawej strony, a od 1999 roku montowano je również z lewej strony. W 2003 roku doszło z kolei do dość poważnej restylizacji tego modelu. W jej ramach kompletnie przeprojektowano nadwozie, które stało się dłuższe, zyskało całkowicie nowy pas przedni, czy też układ lamp oraz zderzak tylny. Następnie w 2005 roku Renault przeprowadziło jeszcze jeden, dość skromny facelifting, w którym dodano między innymi lakierowane zderzaki, czy też przeprojektowano atrapę chłodnicy.
W 2007 roku, czyli 10 lat po premierze pierwszej odsłony tego kombivana przyszła pora na wprowadzenie jego następcy, który odzyskał uśmiechnięte oblicze, dzięki charakterystycznym reflektorom przednim oraz temu jak ukształtowane były wloty powietrza umieszczone dość nisko w zderzaku.
Auto zostało zaprojektowane od zera i w tym celu wykorzystano nową platformę podłogową stworzoną przez alians Renault z Nissanem. Dzięki temu druga generacja Renault Kangoo jest znacznie dłuższa od poprzednika. Poszerzono również nadwozie, a także podwyższono je, tym samym zwiększając możliwości, jeśli mowa o ładowności tego auta. Jednym z priorytetów było również powiększenie przestrzeni dostępnej w kabinie pasażerskiej.
Druga generacja po pewnym czasie zyskała również kolejnego bliźniaka. Wcześniej był nim tylko Nissan NV250, lecz od 2012 roku do rodziny kombivanów dołączył Mercedes-Benz Citan. Wynikało to z tego, że koncern Daimlera chciał poszerzyć ofertę aut dostawczych sprzedawanych pod marką Mercedes-Benz. W ten sposób powstał sojusz z Renault, który trwa do dziś.
Niedługo po wprowadzeniu Mercedesa Citana na rynek Renault Kangoo doczekało się pierwszego faceliftingu. W nim Renault zyskało przede wszystkim nowy pas przedni z charakterystycznym grillem, którego centralną pozycję zajmuje logo Renault i jest ono umiejscowione pośrodku srebrnej listwy. Ta stylistyka obowiązywała wtedy już w innych modelach francuskiej marki.
W tamtym okresie na rynek został wprowadzony również model Renault Kangoo Z.E., czyli elektryczna wersja tego kompaktowego kombivana. Udało się jej zdobyć tytuł Samochodu Dostawczego Roku 2012, pokonując w tym prestiżowym plebiscycie modele takie jak piąta generacja Iveco Daily oraz nową odsłonę bliźniaczych pełnowymiarowych aut dostawczych, do której należą modele Citroen Jumper, Peugeot Boxer oraz Fiat Ducato.
Najnowsza odsłona Renault Kangoo zadebiutowała na rynku niedawno, gdyż miało to miejsce w 2021 roku. Prezentacja trzeciej generacji tego kompaktowego kombivana odbyła się z kolei w listopadzie roku 2020. W tym samym czasie Renault pokazało również mniejszą wersję Kangoo, czyli Renault Express, którego nazwa nawiązuje do auta, które było poprzednikiem Kangoo.
Wprowadzenie nowej generacji sprawiło, że Renault Kangoo swoim designem przypomina inne, bardziej nowoczesne modele francuskiej marki. Model ten oparto o platformę CMF, która została opracowana przez sojusz Renault-Nissan-Mitsubishi, dzięki czemu auto stało się dłuższe, posiada większy rozstaw osi, a także zostało poszerzone.
Renault Kangoo — dane techniczne i rodzaje zabudów
Trzecia odsłona Renault Kangoo dostępna jest tylko jako furgon, co jest standardem na rynku kompaktowych kombivanów. Auto posiada tylko jedną wersję i nie otrzymało dłuższej odmiany. Wymiary Renault Kangoo to długość rzędu 4486 milimetrów, rozstaw osi wynoszący 2716 mm, a także szerokość mierząca 1919 mm i wysokość sięgająca 1864 mm.
Ładowność w zależności od wersji to 600 lub 800 kilogramów. Na osi przedniej zamontowane są hamulce tarczowe wentylowane, a z tyłu znajdziemy 9-calowe bębny. Średnica zawracania pomiędzy ścianami wynosi 11,75 metra.
Renault Kangoo — silniki
Renault Kangoo posiada naprawdę rozbudowaną gamę silnikową. Tworzą ją zarówno silniki benzynowe, jak i jednostki wysokoprężne. Wszystkie silniki są 4-cylindrowe. Do tego auta wybrano silnik benzynowy 1.3 TCe. Jego podstawowa wersja to TCe 100 FAP i jak sama nazwa wskazuje, wytwarza ona 100 koni mechanicznych. Moment obrotowy tej jednostki napędowej to 200 niutonometrów i korzysta ona z 6-biegowej skrzyni manualnej. Alternatywa to mocniejszy silnik TCe 130 FAP. Jego parametry to 130 KM i 240 Nm. Dostępny jest on zarówno z 6-biegowym manualem, jak i z 7-stopniową przekładnią automatyczną EDC.
Oprócz tego dostępne są trzy wersje wysokoprężnego silnika Blue dCi, którego pojemność wynosi 1461 centymetrów sześciennych. Podstawowa to Blue dCi 75. Jej moc wynosi 75 koni mechanicznych i kierowca ma do dyspozycji 230 Nm momentu obrotowego. Pośrednia wersja zapewnia z kolei 95 koni mechanicznych, a także 260 niutonometrów. W topowym silniku wysokoprężnym można z kolei liczyć na moc rzędu 116 koni mechanicznych, a także 270 niutonometrów momentu obrotowego.