renault trafic

Jakie są wymiary, silniki i rodzaje zabudów Renault Trafic?

Renault to jeden z najbardziej uznanych producentów samochodów dostawczych. Duży udział w tym miały przede wszystkim dwa modele. Mowa tu o pełnowymiarowym Renault Master oraz o należącym do klasy średniej Renault Trafic. Ten drugi model jest obecnie jednym z najstarszych dostawczaków, które są wciąż oferowane na polskim rynku. 

Renault Trafic — historia modelu

Renault Trafic powstało w roku 1980. Wtedy model ten zastąpił dość wysłużone Renault Estaffete, które było niesamowicie stare, gdyż pochodziło z 1959 roku. Trafic był bardzo podobny wizualnie do Renault Master, które również zadebiutowało na rynku w tamtym okresie. Co ciekawe Renault nie wytwarzało nadwozi do pierwszej generacji Trafica. Tym zajmowała się firma Chausson, która była niezależnym przedsiębiorstwem w przeszłości specjalizującym się w produkcji autobusów, które trafiały między innymi do Polski.

W 1989 roku auto przeszło przez spory facelifting. Przede wszystkim wydłużono przód pojazdu, dzięki czemu ten stał się bardziej aerodynamiczny i generował mniej oporu, co przyczyniło się do zmniejszenia zużycia paliwa. Oprócz tego pojawiły się nowe drzwi przesuwne, a także nieco skrócono auto. W 1997 Renault Trafic doczekało się pierwszego modelu bliźniaczego. Był to Opel Arena, który był efektem współpracy pomiędzy Renault i General Motors w celu opracowania wspólnie aut dostawczych z klasy średniej oraz wyższej. 

W 2001 roku powstała druga generacja Renault Trafic, która była pierwszą stworzoną wraz z Oplem. Wygląd został opracowany przez Centro Stile Renault i trzeba przyznać, że to studio wykonało naprawdę świetną robotę, gdyż Renault Trafic drugiej generacji prezentuje się naprawdę dobrze, biorąc pod uwagę to, że ma już ponad 20 lat. 

Druga odsłona Renault Trafic od samego początku trafiła w gusta krytyków. Udało się jej zdobyć wraz z bliźniaczym Oplem Vivaro pierwsze miejsce w prestiżowym plebiscycie na Samochód Dostawczy Roku 2002. Francusko-niemiecka konstrukcja pokonała w tym plebiscycie takie auta jak Opel Combo C oraz szóstą generację Forda Transita. W tym samym roku rodzina bliźniaczych aut dodatkowo została powiększona o model Nissan Primastar.

W 2006 roku Renault Trafic drugiej generacji doczekało się swojego pierwszego faceliftingu. Wynikał on przede wszystkim z wejścia w życie nowych norm emisji spalin Euro 4. Dlatego opierał się przede wszystkim na zaktualizowaniu gamy jednostek napędowych tak, by montowane w Renault Trafic spełniały nowe, dość rygorystyczne normy, które zmusiły producentów do zamontowania filtrów DPF w swoich wysokoprężnych silnikach. 

W 2014 roku po 13 latach Renault Trafic doczekało się kolejnej generacji. Trzecia odsłona tego średniego auta dostawczego została zaprojektowana od zera, dzięki czemu jest ona dobrze dostosowana do dzisiejszych realiów i nawet pomimo 8 lat na karku wciąż dobrze sprawdza się, co widać między innymi po niezłej sprzedaży tego modelu. Wraz z Traficiem zadebiutowały na rynku takie auta jak kolejna generacja Opla Vivaro, Nissan NV300 oraz Fiat Talento po tym jak włoska marka zdecydowała się na podjęcie współpracy z Renault w segmencie średnich aut dostawczych. 

W 2019 roku Renault Trafic trzeciej generacji otrzymało swoją pierwszą restylizację. Była ona dość obszerna, gdyż w jej ramach przeprojektowano dość znacznie pas przedni. W aucie pojawiły się nowe przednie reflektory, a także znacząco odświeżono wnętrze, w którym znalazły się takie elementy jak nowa tapicerka, drążek zmiany biegów, odświeżona deska rozdzielcza czy też nowe kratki nawiewów. 

Pomimo tego Renault na kolejny facelifting modelu Trafic zdecydowało się już w roku 2021. Został on ogłoszony w 2020 roku i zapowiedziano wtedy, że ponownie dojdzie do zmiany stylistyki pasa przedniego, a także do unowocześnienia wnętrza. Wtedy ogłoszono również, że Renault Trafic niebawem ma się doczekać wersji elektrycznej. 

Renault Trafic — dane techniczne i rodzaje zabudów

Jeśli chodzi o to, jakie zabudowy spotkamy w Renault Trafic to większego wyboru nie ma. Dostępny jest bowiem jedynie furgon oraz platforma. Francuski producent oferuje jednak stworzenie na bazie typu zabudowy furgon różnych zabudów specjalistycznych, które pozwolą z Renault Trafic stworzyć na przykład chłodnię, mobilny warsztat, food-trucka czy też furgon brygadowy. 

 

W ogólnej sprzedaży znajduje się jednak tylko furgon, a także platforma. Furgon dostępny jest w dwóch wariantach długości oraz wysokości nadwozia. Podstawowe wymiary to długość rzędu 5080 milimetrów przy rozstawie osi wynoszącym 3098 mm. Wysokość takiego auta to 1971 mm, a szerokość wynosi 1956 mm. W przedłużonej wersji auto ma z kolei 5490 mm długości i rozstaw osi wynoszący 3498 mm. Z kolei wariant wyższy oznacza, że w najwyższym punkcie furgon będzie sięgał 2495 milimetrów. 

Renault Trafic — silniki

W swoim modelu Renault Trafic francuski producent oferuje dość spory wybór jednostek 2.0 Blue dCi. Są to nowoczesne silniki wysokoprężne, które korzystają ze wtrysku Common rail oraz z turbosprężarki o zmiennej geometrii. Podstawowy silnik tego typu daje do dyspozycji moc rzędu 110 KM, a także 300 Nm momentu obrotowego. Przyspieszenie do 100 km/h z tą jednostką pod maską zajmuje 15,1 s, a prędkość maksymalna to 160 km/h. Mocniejszy jest silnik, który generuje 130 KM i 320 Nm. Pozwala on na rozpędzenie się do 100 km/h w 12.8 s, a prędkość maksymalna to 170 km/h. 

Drugi najmocniejszy silnik ma moc rzędu 150 koni mechanicznych. Jego moment obrotowy to 350 niutonometrów, a do tego jest to pierwszy silnik, w którym dostępna jest przekładnia automatyczna EDC. Z nią auto może przyspieszyć do setki w 10,9 s. Bez niej czas ten jest mniej imponujący, gdyż wynosi 11,8 s. Topowa jednostka napędowa w Renault Trafic to 170-konna jednostka 2.0 Blue dCi. Podobnie jak w silniku o mocy 150 KM dostępna jest zarówno z manualną skrzynią, jak i z automatyczną przekładnią EDC. Zapewnia ona moment obrotowy rzędu 380 Nm, co pozwala na rozpędzenie auta do 100 km/h w 10 sekund, jeśli zdecydujemy się na przekładnię EDC. Z manualną skrzynią przyspieszenie do setki powinno zająć około 10,8 s.