Kombivany to de facto najmłodszy rodzaj aut dostawczych. Na dobre rodzaj ten wyklarował się dopiero w latach 90. XX wieku. Spory udział miał w tym Peugeot Partner wraz ze swym bliźniakiem Citroenem Berlingo. Pojazd ten na rynku zadebiutował w 1996 roku i jest na nim obecny do dziś. Aktualnie oferowana jest jego trzecia generacja.
Peugeot Partner – historia modelu
Pierwsza generacja kombivana jakim jest Peugeot Partner zadebiutowała w roku 1996. Peugeot opracował ją w ramach swojego koncernu PSA, więc auto to miało tylko jednego bliźniaka w postaci Citroena Berlingo. Samochód zbudowano w pełni od zera i znacząco przyczynił się do stworzenia segmentu kombivanów, czyli uniwersalnych aut dostawczych, które dobrze sprawdzają się w mieście, a przy tym mają spore walory transportowe.
Do budowy Partnera użyto wiele elementów z innych modeli Peugeota. Wykorzystano na przykład tylne drążki skrętne z 405 kombi, a przednie zawieszenie pochodzi z modelu 306. Auto pierwotnie miało sporą wadę w postaci braku bocznych drzwi przesuwnych. Została ona jednak usunięta po czasie, gdy wprowadzono wpierw przednie, a następnie lewe drzwi przesuwne.
W 2002 roku miał miejsce spory facelifting. Odnowionego kombivana zaprezentowano wtedy podczas targów motoryzacyjnych Paris Motor Show 2002. Sporo zmieniło się szczególnie przodu. Znalazły się tam większe reflektory, czy też masywny przedni zderzak. Dodatkowo odświeżono wnętrze. Produkcję pierwszej generacji zakończono w 2010 roku.
Następca został zaprezentowany i trafił do fabryk dwa lata przed końcem budowy pierwszej generacji tego modelu. Premiera Partnera II miała bowiem miejsce w 2008 roku. Tą odsłonę kombivana oparto na takich samochodach jak Citroen C4 Picasso oraz Peugeot 308. Z tych samochodów pochodzi płyta podłogowa, czy też niektóre elementy techniczne.
Druga generacja Peugeota Partner doczekała się dwóch faceliftingów. Pierwszy zmodyfikował nieco kształt zderzaka i reflektorów. Znacząco większe nowości wprowadziła druga restylizacja. W jej ramach kompletnie odmieniono karoserię. Pojawił się nowy przód ze sporą atrapą chłodnicy, logiem bez chromowanej obudowy, światła LED do jazdy dziennej, czy też pojawiły się nowe opcje wyposażenia takie jak system multimedialny z ekranem dotykowym.
Najnowsza generacja Partnera zadebiutowała w 2018 roku. Jest pierwszą, która posiada więcej niż jedną konstrukcję bliźniaczą. Na bazie tego auta powstaje bowiem nie tylko Citroen Berlingo, ale też Opel Combo i Toyota ProAce City. Auto może być zakupione jako furgon bądź osobowy, przeszklony kombivan.
Peugeot Partner – dane techniczne
Auto dostępne jest w dwóch konfiguracjach długości. Podstawowa jest długa na 4403 milimetry z rozstawem osi wynoszącym 2785 mm. Szerokość to 1848 milimetrów, a wysokość sięga od 1796 do 1825 milimetrów w zależności od obciążenia samochodu. Decydując się na wersję Long nadwozie przedłuża się do poziomu 4753 milimetrów. Większy jest również rozstaw osi wynoszący 2975 zamiast 2785 milimetrów. Auto w standardowej wersji pomieści 3.3 metra sześciennego. Wersja long ma pojemność na poziomie 3.9 metra sześciennego.
Peugeot Partner – silniki
Peugeot w modelu Partner oferuje całkiem sporo jednostek napędowych. Znajdziemy wśród nich zarówno silniki benzynowe, jak i jednostki wysokoprężne Rolę silnika benzynowego pełni jednostka 1.2 PureTech. Jej podstawowa wersja generuje 110 KM oraz 205 Nm. Mocniejsza jednostka to z kolei 130 koni mechanicznych mocy oraz 230 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego.
Wśród silników wysokoprężnych rolę podstawowej jednostki pełni silnik 1.5 BlueHDi. Jego moc to 102 konie mechaniczne, a moment obrotowy wynosi 250 niutonometrów. Mocniejsza wersja zapewnia z kolei 130 KM i 300 Nm.
Peugeot Partner – ceny
Cena netto podstawowej wersji Peugeota Partnera wynosi 71 tysięcy złotych. Chcąc wybrać najlepszy silnik i największe nadwozie trzeba zapłacić co najmniej 105 tysięcy złotych. Ceny wersji elektrycznych z silnikiem o mocy 136 koni mechanicznych zaczynają się z kolei od 122 tysięcy złotych.