Jakie są wymiary, silniki i rodzaje zabudów Citroena Jumpera?
Dla francuskich producentów bardzo duże znaczenie ma segment pojazdów dostawczych. W każdej z nich, czyli w Renault, Peugeocie oraz w Citroenie lekkie auta użytkowe są naprawdę istotne i marki te posiadają bardzo rozwiniętą ich ofertę. Mowa tu o zarówno pełnowymiarowych samochodach dostawczych, jak i średnich i kombivanach. W Citroenie rolę pełnowymiarowego dostawczaka pełni Citroen Jumper. Jakie są jego wymiary, silniki oraz rodzaje zabudów?
Citroen Jumper — historia modelu
Citroen Jumper został zaprezentowany w roku 1994 wraz ze swoimi pojazdami bliźniaczymi, którymi był Fiat Ducato oraz Peugeot Partner. Nie była to pierwsza współpraca w tym segmencie pomiędzy PSA i Fiatem. Poprzednik Jumpera, czyli Citroen C25 był bowiem bliźniakiem pierwszej generacji Fiata Ducato. Jumper to jednak auto zdecydowanie bardziej zaawansowane.
Prace nad tą generację pojazdów dostawczych, którymi oprócz Jumpera był również Fiat Ducato II oraz Peugeot Boxer I trwały bowiem przez 7 lat, gdyż rozpoczęły się jeszcze w 1987 roku. Wtedy firma Ital Design pod przewodnictwem Giorgetto Giugiaro, czyli najlepszego projektanta XX wieku rozpoczęła prace nad nadwoziem. Skupiały się one przede wszystkim na tym, by jak najbardziej zoptymalizować aerodynamikę auta, tak by generowało ono jak najmniejszy opór aerodynamiczny, co w tamtych czasach było naprawdę nowatorskim podejściem.
Giorgetto Giugiaro ostatecznie udało się zaprojektować naprawdę dobre nadwozie jak na tamte czasy, gdyż jego współczynnik oporu aerodynamicznego wynosił Cx=0,35, co jak na samochód dostawczy jest naprawdę świetnym wynikiem. Pierwszy Jumper podobnie jak wszystkie kolejne generacje to dostawczak z silnikiem montowanym poprzecznie z przodu i napędzaną przednią osią.
Nowe pojazdy dostawcze powstałe w wyniku współpracy PSA z Fiatem przyjęły się naprawdę dobrze. Zostały one docenione również przez ekspertów, którzy przyznali tej konstrukcji tytuł Samochodu Dostawczego Roku 1994. Ten prestiżowy plebiscyt w Europie organizowany jest od roku 1991 i w edycji, w której wygrał między innymi Citroen Jumper ta rodzina pokonała kombivana, jakim był Opel Combo, a także szóstą odsłonę Forda Transita.
W 2002 roku przeprowadzony został pierwszy facelifting tej rodziny modeli. Doszło przede wszystkim do odświeżenia palety jednostek napędowych, a także do zmiany wyglądu zewnętrznego. W Citroenie pojawiły się większe wloty powietrza, a na ich środku znalazło się miejsce na dość spore logo tej francuskiej marki. Produkcja pierwszej odsłony Citroena Jumpera zakończyła się w 2006 roku. W Brazylii trwała jednak aż do roku 2018.
W 2006 roku Citroen Jumper doczekał się swojego następcy. Ten był naprawdę potrzebny, gdyż na rynku znajdowały się już znacznie nowsze zarówno technicznie, jak i pod względem designu konstrukcje takie jak na przykład Renault Master, czyli pełnowymiarowy dostawczak największego rywala koncernu PSA. Druga generacja Citroena Jumpera była kompletnie inna niż pierwsza. Konstrukcję zaprojektowano od nowa, lecz zachowała ona proporcje i charakter poprzednika. Przede wszystkim dalej posiada ona napęd na przód i poprzecznie montowany silnik. Do tego ponownie projektanci skupili się na jak najbardziej aerodynamicznym nadwoziu.
Projektantem drugiej generacji Jumpera był Michael Vernon Robinson i udało mu się stworzyć nadwozie, którego współczynnik oporu aerodynamicznego wynosi Cx=0,31. Dzięki temu samochód ten ma między innymi znacznie mniejsze zużycie paliwa od swojego poprzednika, co jest jedną z najważniejszych rzeczy w każdym samochodzie dostawczym.
W tej generacji doszło również do znacznego powiększenia rodziny tych bliźniaczych modeli. W 2013 roku dołączył do niej Ram ProMaster, który operuje na rynku amerykańskim. W 2021 roku z kolei dodano do niej Opla i Vauxhalla Movano po tym jak niemiecka marka znalazła się w portfolio PSA, a następnie po fuzji tej grupy z FCA w koncernie Stellantis, który zdecydował, że wszystkie auta dostawcze w grupie mają być takie same. Co ciekawe nowe egzemplarze Citroena Jumpera będą produkowane między innymi w Polsce, a dokładniej w Gliwicach, gdzie wcześniej mieściła się fabryka Opla, w której produkowano model Astra. Obecnie została ona dostosowana do produkcji aut dostawczych spalinowych oraz elektrycznych i w niej będzie prowadzona produkcja Jumpera, Peugeota Boxera, Fiata Ducato, czy też Opla Movano.
Citroen Jumper — dane techniczne i rodzaje zabudów
Citroen Jumper dostępny jest przede wszystkim jako furgon, czyli absolutnie najpopularniejszy typ zabudowy. Auto można jednak kupić między innymi jako podwozie do zabudowy. Jumper posiada aż cztery różne konfiguracje długości oraz trzy wysokości. Bazowe rozmiary wersji L1H1 to długość rzędu 4963 mm i rozstaw osi na poziomie 3000 mm. Wysokość to 2254 mm, a szerokość wynosi 2050 mm. Wersja przedłużona L2 jest długa na 5413 mm, a jej rozstaw osi to 3450 milimetrów. Podwyższone auto w konfiguracji H2 z kolei sięga 2524 milimetrów.
Największy rozstaw osi spotkamy w odmianach L3 i L4. Mają one go na poziomie 4035 mm. Długość to z kolei 5998 mm w aucie w wersji L3. Najdłuższe możliwe nadwozie mierzy dokładnie 6363 mm i jest ono tak długie, gdyż posiada o prawie 400 mm dłuższy zwis tylny od mniejszych odmian. Największa możliwa wysokość nadwozia to z kolei 2764 mm.
Citroen Jumper — silniki
Podobnie jak konstrukcja oferowana przez Peugeota, Citroen Jumper posiada gamę jednostek napędowych, w której znajdziemy tylko silnik elektryczny i różne wersje jednostki 2.2 BlueHDi. Podstawowa zapewnia 120 koni mechanicznych, nieco lepsza daje do dyspozycji już 140 koni mechanicznych, a topowy silnik jest 160-konny. Wszystkie spalinowe silniki są sparowane z 6-biegową skrzynią manualną.
Silnik elektryczny jest słabszy niż większość jednostek wysokoprężnych. Ma on bowiem moc rzędu 90 Kw, czyli około 122 koni mechanicznych. Pracuje on z akumulatorem o pojemności 37 kWh lub 75 kWh. Ten pierwszy pozwala na przejechanie około 120 kilometrów, przez co nadaje się głównie do jazdy miejskiej. Na dalsze dystanse lepiej sprawdza się akumulator o pojemności 75 kWh, który pozwala na przejechanie nawet 240 km bez ładowania.