Jakie są wymiary, silniki i rodzaje zabudów Citroena Jumpy?
Średnie samochody dostawcze cieszą się znacznie mniejszą popularnością od pełnowymiarowych. Mimo tego są to bardzo użyteczne pojazdy, które w dzisiejszych czasach zapewniają ogromną uniwersalność i sporo przeróżnych odmian nadwoziowych, dzięki którym można je dobrze dopasować do potrzeb firmy. Świetnym przykładem jest konstrukcja taka jak Citroen Jumpy. Jakie są jej wymiary oraz silniki i jakie rodzaje zabudowy oferuje Citroen?
Citroen Jumpy — historia modelu
Citroen Jumpy to auto, które powstało w wyniku długoletniego sojuszu pomiędzy PSA a Fiatem. Na stworzenie tego auta zdecydowano się po opracowaniu tak zwanego eurovana, czyli rodziny aut, do której należały takie modele jak Fiat Ulysse, Lancia Zeta, Citroen Evassion oraz Peugeot 806. Konstrukcja ta została wykorzystana jako baza do stworzenia nowej rodziny aut dostawczych należących do segmentu C. Właśnie tak powstał Citroen Jumpy.
Model Jumpy był członkiem rodziny trzech modeli aut dostawczych. Oprócz niego należał do niej Peugeot Expert, a także Fiat Scudo. W takiej kolejności samochody te również trafiały na rynek. Wpierw w roku 1994 zadebiutował Citroen Jumpy, następnie w roku 1995 do sprzedaży trafił Peugeot Expert, a w roku 1996 rodzinę uzupełnił Fiat Scudo.
Ta rodzina samochodów dostawczych spotkała się z naprawdę pozytywnym odbiorem już na samym początku. Zajęła ona bowiem trzecią pozycję w prestiżowym plebiscycie na Samochód Dostawczy Roku 1996, w którym przegrały one z Toyotą Hiace, a także pierwszym w historii Mercedesem Vito, który w tamtym roku okazał się najlepszy dostawczakiem wedle jurorów.
Wprowadzenie Citroena Jumpy na rynek było bardzo ważną decyzją zarówno dla Citroena, jak i Peugeota, który wtedy do oferty dodał Peugeota Experta. W ten sposób te francuskie marki wchodzące w skład koncernu PSA uzupełniły swoją gamę pojazdów dostawczych o średniego dostawczaka, dzięki czemu stała się ona nie tylko nowoczesna jak na swoje czasy, gdyż wtedy wszystkie auta wprowadzono w mniej więcej podobnym okresie, ale też kompletna, gdyż składała się z kompaktowego kombivana, średniego dostawczaka, a także z pełnowymiarowego auta dostawczego.
W 2004 Citroen wraz z Peugeotem i Fiatem przeprowadził pierwszy facelifting swoich średnich dostawczaków. W jego ramach doszło przede wszystkim do zmiany przodu, gdzie pojawiły się całkiem spore reflektory, a także duży wlot powietrza, w którego centralnej części znalazło się bardzo spore logo Citroena. Dodatkowo doszło do zmiany gamy jednostek napędowych.
Zaledwie trzy lata później zadebiutowała kolejna generacja Citroena Jumpy. Jej premiera odbyła się w grudniu 2006 roku, a od stycznia roku 2007 samochód był już produkowany w fabryce Sevel Nord w Lieu-Saint-Amand. Auto przede wszystkim zostało znacząco unowocześnione wizualnie i dzięki temu dobrze pasowało do panujących wtedy standardów. Ponadto samochód znacząco powiększono, dzięki czemu możliwe było poprawienie jego praktyczności z racji na to, że od wtedy posiadał całkiem sporą przestrzeń użytkową.
Bazą do stworzenia Citroena Jumpy II ponownie był eurovan, którym tym razem był Citroen C8 i jego bliźniacze modele w postaci Peugeota 807, Fiata Ulysse, a także Lancii Phedra. Jedną z najważniejszych zmian w drugiej generacji tego modelu była nowa paleta jednostek napędowych. Znalazły się w niej nowoczesne silniki wysokoprężne o pojemności 1.6 lub 2.0 litra.
Tej generacji aut dostawczych, w skład której ponownie wchodził Citroen Jumpy, Fiat Scudo oraz Peugeot Expert udało się również zdobyć bardzo prestiżowy tytuł Samochodu Dostawczego Roku 2008. Auta, które zostały w tym zestawieniu pokonane to Renault Kangoo, a także Renault Maxity wraz z bliźniaczym Nissanem Cabstarem. W 2013 roku do rodziny średnich aut dostawczych dołączyła z kolei Toyota ProAce.
Najnowsza generacja Citroena Jumpy pochodzi z roku 2016. Jest ona owocem współpracy pomiędzy PSA, a Toyotą, gdyż Fiat postanowił w tym segmencie zawiązać alians z największym rywalem francuskiego koncernu, czyli z Renault. Ostatecznie ta rodzina znacznie się jednak powiększyła po tym, jak dołączył do niej Opel i Vauxhall Vivaro, a następnie powrócił do niej Fiat Scudo.
Obecnie Citroen Jumpy to średnie auto dostawcze, które dostępne jest w trzech długościach nadwozia. Względem poprzednika samochód ten jest zdecydowanie bardziej nowoczesną, a także zwartą konstrukcją. Posiada całkiem bogate wyposażenie i świetnie właściwości transportowe.
Citroen Jumpy — dane techniczne i rodzaje zabudów
Citroen Jumpy ma dwa dostępne rodzaje zabudowy. Samochód ten bowiem można zakupić jako furgona bądź jako podwozie do zabudowy. Furgon z kolei dostępny jest w trzech wersjach, jeśli mowa o długości auta. Najmniejsza posiada oznaczenie XS i mierzy sobie 4606 milimetrów długości, rozstaw osi to 2925 mm, szerokość mierzy 1920 mm, a wysokość sięga 1905 milimetrów.
W wersji pośredniej samochód wydłuża się do 4956 milimetrów. Większy jest również rozstaw osi wynoszący 3275 milimetrów. Z takiego samego rozstawu osi korzysta również największa odmiana, która oznaczona jest w cenniku za pomocą skrótu XL. Jej długość to bowiem 5306 milimetrów. Pojemność użytkowa to z kolei kolejno 4.6, 5.3, lub 6.1 metra sześciennego kolejno dla wersji XS, Standard oraz XL.
Citroen Jumpy — silniki
Przez większość czasu Citroen Jumpy dostępny z silnikami wysokoprężnymi. Były to same jednostki 2.0 BlueHDi w różnych odmianach mocowych. Najsłabsza z nich generuje 122 konie mechaniczne, w pośredniej kierowca może liczyć na moc rzędu 150 koni mechanicznych, a w najlepszej moc to 177 KM. Obecnie nie są już one jednak dostępne i w cenniku znajdziemy jedynie silnik elektryczny.
Obecnie jednak dostępny jest tylko elektryczny Citroen e-Jumpy. Korzysta on z silnika elektrycznego, którego moc wynosi 136 koni mechanicznych. Jednostka ta może zostać połączona z bateriami o pojemności 50 kWh lub 75 kWh. Mniejsza z nich ma zasięg wynoszący około 230 kilometrów. Decydując się na większy akumulator, można już liczyć na to, że bez ładowania przejedziemy nawet do 330 kilometrów.