Samochody dostawcze budowane przez grupę PSA mają naprawdę bogatą historię. Są one obecne na rynku od wielu lat i jednym z tego przykładów jest Citroen Jumpy, czyli auto dostawcze segmentu D, które na rynku obecne jest od roku 1994. Aktualnie w sprzedaży znajduje się już czwarta generacja tego samochodu, która ponadto posiada ogromną ilość bliźniaków.
Citroen Jumpy – historia modelu
W latach 90. Citroen i Peugeot, czyli grupa PSA podjęła współpracę z Fiatem. Na jej bazie powstały dwa podstawowe samochody dostawcze z segmentu D oraz E. Mowa tu o rodzinie Jumper/Ducato/Boxer oraz właśnie o Citroenie Jumpy, Fiacie Scudo oraz Peugeocie Expert. Pierwsza z tych grup aut zadebiutowała na rynku w 1994 roku, a Citroen Jumpy został oficjalnie pokazany rok później i wtedy też rozpoczęła się jego produkcja.
Rodzina tych aut dostawczych przyjęła się całkiem nieźle, gdyż Citroenowi Jumpy, Fiacie Scudo oraz Peugeotowi Expert udało się zdobyć trzecie miejsce w prestiżowym plebiscycie na Samochód Dostawczy Roku 1996. Samochód ten był o tyle ważny, że pozwolił na uzupełnienie gamy aut dostawczych francuskiej marki o samochód dostawczy klasy średniej.
Pierwszy lifting tego samochodu miał miejsce dość późno, gdyż prawie dekadę po jego debiucie. W 2004 roku zmieniono nieco wygląd zewnętrzny poprzez dodanie nowych reflektorów, czy też atrapy chłodnicy, która stała się znacznie większa. Auto sprzedawane było również jako Citroen Dispatch w takich krajach jak Wielka Brytania, Irlandia oraz Australia.
Produkcja pierwszej generacji zakończyła się w 2006 roku. Debiut w fabrykach nowej miał miejsce dopiero rok później, czyli w 2007 roku. Sama prezentacja odbyła się za to w grudniu 2006 roku. Auto technicznie zostało oparte na minivanie jakim był Citroen C8. W ten sposób udało się powiększyć rozmiary Citroena Jumpy, a co za tym idzie zwiększyć ładowność, a także możliwości podczas przewozu osób.
Citroen Jumpy II wraz z Fiatem Scudo oraz Peugeotem Expert zdobył także dość prestiżowy tytuł Samochodu Dostawczego Roku 2008. Wtedy dokonał tego pokonując Renault Kangoo oraz Renault Maxity. W drugiej generacji do bliźniaczych konstrukcji dołączyła również Toyota ProAce, której produkcję rozpoczęto w roku 2013.
Najnowsza generacja Citroena Jumpy zaprezentowana została w roku 2016. Wpierw była ona dziełem jedynie grupy PSA i Toyoty. Aktualnie jednak do grona bliźniaków można zaliczyć również Fiata Scudo, a także Opla i Vauxhalla Vivaro. Nowością w trzeciej generacji jest to, że jej osobowa odmiana otrzymała osobną nazwę. Takie auto spotykane jest bowiem pod nazwą Citroen SpaceTourer.
Citroen Jumpy – dane techniczne
Podobnie jak większe modele Citroen Jumpy dostępny jest w różnych konfiguracjach wielkościowych. W tej kwestii wyróżnia się najmniejszą odmianę XS, pośrednią M i największą XL. Wspólne są jednak takie wymiary jak szerokość wynosząca 1920 milimetrów oraz wysokość rzędu 1905 milimetrów.
Najmniejsza wersja Citroena Jumpy jest długa na 4606 milimetrów, a jej rozstaw osi to dokładnie 2925 milimetrów. Większa wersja M to już z kolei długość rzędu 4956 milimetrów i rozstaw osi wynoszący 3275 milimetrów. Z takiego samego rozstawu osi korzysta również wersja XL, ale jej długość jest sporo większa i wynosi 5306 milimetrów. Citroen Jumpy może pochwalić się pięcioma gwiazdkami w testach bezpieczeństwa Euro NCAP, a jego pojemność w wersji dostawczej wynosi od 4400 do 6600 litrów.
Citroen Jumpy – silniki
Aktualnie Citroen Jumpy dostępny jest z dwiema różnymi jednostkami napędowymi. Mowa tu o jednostce 1.5 BlueHDi, czyli 4-cylindrowym silniku wysokoprężnym z turbodoładowaniem. Podstawowa odmiana generuje 102 konie mechaniczne mocy, a lepsza wersja zapewnia moc rzędu 120 koni mechanicznych. Drugi silnik to znacznie mocniejsza jednostka 2.0 BlueHDi. Ona z kolei dostępna jest w wersji o mocy 145 lub 190 koni mechanicznych. W wypadku silnika 1.5 BlueHDi jedyna skrzynia to 6-biegowy manual. Silnik 2.0 BlueHDi ma z kolei 8-stopniowy automat jako opcję w przypadku 145-konnej jednostki i jako standard w mocniejszej, 180-konnej wersji.