citroen berlingo

Jakie są wymiary, silniki i rodzaje zabudów Citroena Berlingo?

Samochody dostawcze typu kombivan na dobre ukształtowały się w latach 90. XX wieku. Właśnie wtedy powstało najwięcej modeli tego typu, które nosiły już cechy typowych aut dostawczych, a nie były samochodami miejskimi, które otrzymały z tyłu sporą skrzynię przeznaczoną na ładunki. Dla Citroena takim modelem był Citroen Berlingo, lecz nie był to pierwszy kombivan w historii francuskiej marki. Jakie są wymiary, silniki oraz rodzaje zabudowy, które spotkamy w Citroenie Berlingo?

Citroen Berlingo — historia modelu

Citroen Berlingo powstał w połowie lat 90. XX wieku, lecz ta marka posiadała już wcześniej kombivana. Model ten był bowiem pośrednim następcą Citroena C15, który był produkowany od 1984 do 2005 roku. Citroen posiadał więc już wtedy pewne doświadczenie w segmencie kombivanów. Dzięki temu stworzone wraz z Peugeotem auto dostawcze typu kombivan było dość udaną konstrukcją. 

Citroen wraz z Peugeotem do projektu pod tytułem Berlingo/Partner podszedł kompletnie od zera. Bardzo często to właśnie te modele uznaje się za twórców segmentu kompaktowych kombivanów. Przy tworzeniu tego auta francuskie marki zdecydowały się jednak na wykorzystanie elementów, które znajdziemy również w innych samochodach grupy PSA. Dlatego na przykład w pierwszym Berlingo znajdziemy tylną belkę skrętną z Peugeota 405. Zawieszenie przednie w postaci kolumny McPhersona zaadaptowano z kolei z Citroena ZX. Dzięki temu udało się w pewnym stopniu ograniczyć koszty produkcji tych aut.

Pomysł Citroena i Peugeota docenili w dużym stopniu również eksperci motoryzacyjni zajmujący się samochodami dostawczymi. Przyznali oni bowiem tym autom tytuł Samochodu Dostawczego Roku 1997. Wtedy auta Citroen Berlingo i Peugeot Partner okazały się lepsze od takich pojazdów jak Volkswagen LT II, a także Iveco Daily II. Nie było to zresztą pierwsze zwycięstwo PSA w tym plebiscycie. Wcześniej, bo w 1994 roku udało się to pełnowymiarowym autom dostawczym, które były stworzone wraz z Fiatem.

W 2002 roku Citroen przeprowadził spory facelifting, który miał na celu unowocześnienie modelu. W tamtym czasie design aut zmieniał się naprawdę szybko, więc było to konieczne. W aucie zamontowano bardziej krągły zderzak przedni, a także znacznie większe reflektory. Nieco zmieniła się również konstrukcja wlotów powietrza. Inne nowości obejmowały również poszerzenie gamy silnikowej o jednostki 1.6 HDi, które do dziś cieszą się naprawdę świetną opinią. 

Citroen Berlingo swojego następcy doczekał się aż 12 lat po premierze, czyli w roku 2008. Wtedy w kwietniu zaprezentowano nową generację tego udanego kombivana. Najważniejsze zmiany obejmowały w niej przede wszystkim wydłużenie nadwozia w wersji dostawczej. Auto charakteryzowało się bardzo dużymi reflektorami przednimi, a także charakterystycznymi dla Citroena listwami, które w samym środku grilla wyginały się, by stworzyć tam logo Citroena. 

W 2012 roku Citroen Berlingo II doczekał się swojego pierwszego faceliftingu. Wtedy wprowadzono jednak raczej dość kosmetyczne zmiany. Znacznie więcej nowości pojawiło się przy drugiej restylizacji, do której doszło w roku 2015. Wtedy zamontowano kompletnie nowy przedni zderzak, a także osłonę chłodnicy. Nowości obejmowały również systemy bezpieczeństwa, czy też pojawienie się systemu multimedialnego z ekranem dotykowym w opcjonalnym wyposażeniu. Wprowadzono wtedy też nowe silniki, które spełniały normy emisji spalin Euro 6. 

W 2018 roku pojawiła się już trzecia generacja, która jest jedynie ewolucją swojego poprzednika. Po raz pierwszy w historii tego kompaktowego kombivana doszło do poszerzenia rodziny jego bliźniaczych modeli. Dołączył do niej Opel Combo, czyli model niemieckiej marki, która w 2017 roku została kupiona przez PSA, a także Toyota ProAce, gdyż japońska marka nawiązała w drugiej dekadzie XXI wieku współpracę na polu aut dostawczych. Od niedawna bliźniakiem Berlingo jest również Fiat Doblo. 

Najnowszy Citroen Berlingo korzysta z podobnych proporcji, co poprzednia generacja, a także z podobnej linii okien, czy też tylnych lamp. Samochód powiększono jednak na każdej z płaszczyzn, co bardzo pozytywnie wpłynęło na jego ładowność. 

citroen berlingo

Citroen Berlingo— dane techniczne i rodzaje zabudów

Citroen swojego kombivana, którym jest model Citroen Berlingo, oferuje tylko z nadwoziem typu furgon, które jest zazwyczaj jedynym dostępnych w kombivanach z racji na ich konstrukcję, która ma łączyć cechy samochodu osobowego oraz auta dostawczego. Model ten dostępny jest w dwóch odmianach wielkościowych. 

Podstawowa ma nazwę M i w niej Citroen Berlingo jest długi na 4403 milimetr, a jego rozstaw osi to 2785 milimetrów. Szreokość auta to 1921 mm, a wysokość sięga 1844 milimetry. Dłuższa wersja z kolei korzysta z rozstawu osi wynoszącego 2975 milimetrów, a jej długość to 4753 mm. Wynika to z tego, że oprócz większego rozstawu osi wersja XL posiada również przedłużony o 160 milimetrów zwis tylny. 

W wersji M przestrzeń ładunkowa ma pojemność wynoszącą 3,3 metra sześciennego. Zdecydowanie się na odmianę XL pozwala na uzyskanie przestrzeni użytkowej rzędu 3,9 m3. Dostępna jest również kabina Extenso, która powiększa przestrzeń w mniejszej wersji do 3,8 m3, a w większej do 4,4 m3. 

Citroen Berlingo — silniki

Podobnie jak w wypadku wielu innych samochodów dostawczych oferowany przez marki należące do koncernu Stellantis, Citroen Berlingo również może pochwalić się tym, że w jego gamie jednostek napędowych znajdziemy także jednostki elektryczne. Oprócz tego dostępne są silniki benzynowe i wysokoprężne. Z benzyną działa silnik 1.2 PureTech, który mieć moc rzędu 110 lub 130 koni mechanicznych. Jednostka wysokoprężna to z kolei dobrze znany silnik 1.5 BlueHDi o mocy 100 KM lub 130 KM. 

W elektrycznej wersji Citroena Berlingo spotkamy z kolei silnik elektryczny, który generuje 136 koni mechanicznych i 260 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego. Działa on wraz z baterią o pojemności 50 kWh, dzięki której zasięg wynosi około 260 kilometrów. Wielka zaleta elektrycznej wersji to fakt, iż nie posiada ona mniejszej przestrzeni użytkowej od auta spalinowego.