Bardzo duża część samochodów dostawczych to modele, które są na rynku już od wielu lat i mają na nim ugruntowaną pozycję oraz marki, przez co producenci rzadko decydują się na ich zmianę. Jednym z takich samochodów jest Citroen Berlingo, czyli kombivan klasy kompaktowej, który produkowany jest od 1996 roku, a aktualnie na rynku jest dostępna jego trzecia generacja.
Citroen Berlingo – historia modelu
Citroen Berlingo po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w lipcu 1996 roku. Wtedy Citroen od zera stworzył cały model Berlingo wraz z Peugeotem, który swoją wersję tego samochodu określił jako Peugeot Partner. W momencie debiutu auto takie jak Berlingo, czyli kompaktowy kombivan to była całkiem spora nowość, która sprawiła, że dziś praktycznie każdy duży producent aut dostawczych buduje samochody tej wielkości.
W celu zmniejszenia kosztów produkcji Citroen wraz z Peugeotem zdecydował się na wykorzystanie elementów znanych z innych aut grupy PSA. Spotkamy jest zarówno we wnętrzu, jak i pod względem mechanicznym. Co ciekawe w latach 1998-2001 Citroen Berlingo był składany w Nysie, gdzie mieścił się zakład FSO ZSD.
W 2003 roku na rynek wypuszczono nową odmianę Citroena Berlingo. Miała ona mieć nieco lepsze wartości terenowe i w tym celu zamontowano płytę pod nadwoziem, powiększono prześwit o 15 milimetrów, dodano samoblokujący się mechanizm różnicowy, czy też dostosowano zawieszenie. Produkcja pierwszej generacji Berlingo w Europie zakończyła się w roku 2010.
Citroen Berlingo I był budowany do roku 2010, lecz jego następca zadebiutował nieco wcześniej, gdyż miało to miejsce w kwietniu 2008 roku. Największe zmiany to przede wszystkim sam wygląd auta, które wygląda zdecydowanie bardziej nowocześnie od swojego poprzednika. Berlingo II ponownie było konstrukcją PSA sprzedawaną jako Berlingo przez Citroena i Partner przez Peugeota.
W czasie swojej obecności na rynku Citroen Berlingo przeszedł dwa faceliftingi. Miały one miejsce w 2012 oraz 2015 roku. W ich skład wchodziły takie rzeczy jak przemodelowane zderzaki, nowe kolory nadwozia i przede wszystkim nowe systemy bezpieczeństwa, a także bardziej ekologiczne silniki spełniające normy EURO 6.
Najnowszy Citroen Berlingo przejął pałeczkę po swoim poprzedniku w 2018 roku. Korzysta ono z tej samej koncepcji i tak w zasadzie proporcje auta są wręcz identyczne, lecz Berlingo jest wyższe, dłuższe i szersze niż poprzednik. Dzięki temu na pokładzie można zmieścić nawet 7 osób niezależnie od wyboru wersji zwykłej, czy z przedłużonym nadwozie. Berlingo III to pierwsza konstrukcja, która nie jest sprzedawana tylko przez Peugeota i Citroena. Samochód ten oferuje również Toyota pod nazwą ProAce City, a także Opel pod nazwą Combo.
Citroen Berlingo – dane techniczne
Nowy Citroen Berlingo dostępny jest w dwóch wersjach wielkości. Podstawowa to M. Jest ona długa na 4403 mm przy rozstawie osi wynoszącym 2785 mm. Szerokość to 1848 mm, a wysokość sięga 1844 mm. Citroen Berlingo XL jest dłuższe i ma większy rozstaw osi. Długość 4753 mm, a rozstaw osi to z kolei 2975 mm.
Citroen Berlingo – gama silnikowa
Aktualnie kombivan od Citroena jest oferowany przede wszystkim jako samochód elektrycznym. W takiej konfiguracji posiada on jednostkę o mocy 136 koni mechanicznych, która generuje 260 niutonometrów momentu obrotowego. Silnik ten zasilany jest za pomocą baterii o pojemności 50 kWh. Spośród jednostek spalinowych trafić można na dwa silniki. Pierwszy to benzynowa jednostka 1.2 PureTech z mocą 110 lub 131 KM. Druga opcja to z kolei wysokoprężna 1.5 BlueHDi o mocy 102 KM i 130 KM.
Citroen Berlingo – ceny
W cennikach Citroena dla klientów indywidualnych aktualne widnieje już tylko Citroen e-Berlingo, czyli elektryczna wersja kombivana. W konfiguracji wielkościowej M samochód ten kosztuje od 145 do 158 tysięcy złotych. Za przedłużone auto zapłacimy z kolei 156 tysięcy. W przypadku dostawczaka wybór jest już znacznie większy. Ceny zaczynają się od zaledwie 71 tysięcy złotych. Za największą wersję zapłacimy z kolei nawet do 105 tysięcy.