Opis modelu Mercedes Sprinter

Opis modelu Mercedes Sprinter

Mercedes-Benz Sprinter to auto dostawcze klasy wyższej a także samochód ciężarowy z DMC do 5t. Produkowany jest nieprzerwanie od roku 1995, a aktualnie od 4 lat mamy na rynku jego trzecią już generację. Poprzednikiem Sprintera był Mercedes-Benz T1. Zastępujący go model ma już silnik całkowicie poza kabiną przez co poziom hałasu był akceptowalny i dostęp do silnika w celach naprawy,  czy serwisu o wiele łatwiejszy.

Mercedes wprowadzając model Sprinter od samego początku oferował wraz z nim trzy rozstawy osi i dwie długości kabin w przypadku podwozia do zabudowy. Jako pojazd do przewozu osób mógł przewieźć nawet 19 osób, miał klimatyzację a nawet poduszkę powietrzną kierowcy.

Silnik jaki napędzał na początku ten samochód to znany z innych modeli Mercedesa 2,9l (122 KM) turbo diesel, choć dostępny też był 2,3l mocniejszy (143 KM). Dostawcze Sprintery miały różne masy całkowite, od 2,6t do 4,6t i tą ostatnią, najdłuższą wersję wykorzystywano do zabudowy osobowych wersji, jak już wspomniałem o maksymalnych możliwościach przewozu nawet 19 osób.

Po 5 latach, w roku 2000 samochód otrzymał nowe lampy, wloty powietrza konieczne do prawidłowej pracy turbo, a wnętrze zostało przeprojektowane i otrzymało poduszkę powietrzną pasażera i boczne nad oknami oraz kurtyny powietrzne. Wraz z liftingiem dostosowano modele silników do pozostałych w ofercie Mercedesa i tak pojawiły się silniki CDI, takie jak w osobowych autach. Silniki te były korzystne dla użytkowników z powodu dużych interwałów obsługi, a dla polepszenia spalania zintegrowano je z nowymi skrzyniami biegów.

Kolejne zmiany Sprintera I to rok 2002 i ponowne zmiany lamp i wdrożenie systemu ESP w wyposażeniu. Dwa lata później pojawia się hybryda z silnikiem diesla 109 KM i elektrycznym 70 kW, a wersja do stanów miała silnik benzynowy. Łącznie powstało ponad 1 320 000 sztuk Sprintera pierwszej generacji.

Rok 2006 to następna generacja, która była bliźniacza do Volkswagena Craftera, co naturalnie spowodowało, że auto stało się większe. Od teraz w ofercie było 4 długości nadwozia, a seryjnie wyposażone ono było w systemy bezpieczeństwa takie jak ESP, ABS, ASR, MSR, EBD. Nowością był, montowany jako opcja system wyłączający silnik na postojach.

Pojawiły się nowe silniki, gdzie najmocniejszy diesel miał 184 KM i oferował maksymalny moment obrotowy rzędu 400 Nm. Jednak rosnąca konkurencja spowodowała, że samochody dostawcze potrzebowały lepszych napędów i już niebawem Sprinter otrzymał nowe turbo diesle V6 spełniające także normy Euro 5. Kolejny face lifting zmienił przód, a we wnętrzu zastosowano lepsze fotele, system audio i nową nawigację.

Od roku 2018 mamy dostępną obecną, trzecią już generację Sprintera. To nowa konstrukcja, opracowana samodzielnie co widać już na pierwszy rzut oka. Wraz z nią powstał także e-Sprinter, czyli elektryczny samochód, który ma zasięg do 190 km.

mecedes sprinter wymiary

Mercedes Sprinter wymiary

Przy Furgonie Kompakt mamy maksymalną długość 5267 mm, Standard to 5932 mm, długa wersja to już 6967 mm a najdłuższa 7367 mm. Wysokość auta wynosi 1789 mm przy dachu normalny, 2079 mm przy wysokim, a przy super wysokim (dostępnym przy 2 najdłuższych nadwoziach) aż 2243 mm. Rozstaw osi to kolejno 3259, 3924 mm i przy dwóch najdłuższych 4325 mm. Przy opcji ekstra długiego nadwozia tylny zwis to 2021 mm.

Mercedes Sprinter spalanie i silniki

Silniki o mocy 114 KM mają średnie zużycie paliwa rzędu 9 l/100 km, a 150 KM nieco pod 10l/100 km, mocniejszy 170 KM zużywa raptem 0,5l więcej niż poprzednik.

Mercedes Sprinter opinie

Mercedes-Benz Sprinter ma opinie bardzo wygodnego samochodu dostawczego, a przy tym świetnie reagującego na polecenia kierowcy. Imponuje też paleta wariantów, dziewięciobiegowa skrzynia biegów i opcja napędu 4x4. Zdecydowanie jest to jeden z najnowocześniejszych aut dostawczych jakie obecnie możemy kupić.

Przy jego wszystkich zaletach rzuca się w oczy spalanie, które mogło by być niższe, występują i są zgłaszane problemy z systemami jakie są na wyposażeniu i nie ukrywajmy, przy tej kwocie i klasie auta jakość mogła by być nieco lepsza, choć nie jest najgorzej.

Trzeba zaznaczyć, że to pierwszy model dostawczego Sprintera, który jest dostępny z napędem na jedną z wybranych osi, lub z napędem na obie. Nowe silniki powinny sprawiać się lepiej, ale o tym jest jeszcze mało informacji od użytkowników. Ładowność mogła by być nieco większa, szczególnie patrząc na to co oferują konkurenci.

Porównując Sprintera z konkurencją można odnieść wrażenie, że VW Crafter, czy MAN TGE wypadają lepiej pod względem ładowności i oszczędności paliwa i wniosek jest jeden: Mercedes musi nad tym popracować.

Mercedes Sprinter cena

Cena Mercedes-Benz Sprinter zaczyna się od 136 000 zł brutto przy Furognie najkrótszym z silnikiem o mocy 114 KM, a kończy się na ponad 327 000 zł dla wersji z silnikiem elektrycznym. Łącznie Mercedes na swojej stronie ma ponad 150 gotowych konfiguracji, polecamy zapoznać się z nimi i poznać aktualne ceny.