Opis modelu Mercedes Sprinter
Mercedes-Benz Sprinter to auto dostawcze klasy wyższej a także samochód ciężarowy z DMC do 5t. Produkowany jest nieprzerwanie od roku 1995, a aktualnie od 4 lat mamy na rynku jego trzecią już generację. Poprzednikiem Sprintera był Mercedes-Benz T1. Zastępujący go model ma już silnik całkowicie poza kabiną przez co poziom hałasu był akceptowalny i dostęp do silnika w celach naprawy, czy serwisu o wiele łatwiejszy.
Mercedes wprowadzając model Sprinter od samego początku oferował wraz z nim trzy rozstawy osi i dwie długości kabin w przypadku podwozia do zabudowy. Jako pojazd do przewozu osób mógł przewieźć nawet 19 osób, miał klimatyzację a nawet poduszkę powietrzną kierowcy.
Silnik jaki napędzał na początku ten samochód to znany z innych modeli Mercedesa 2,9l (122 KM) turbo diesel, choć dostępny też był 2,3l mocniejszy (143 KM). Dostawcze Sprintery miały różne masy całkowite, od 2,6t do 4,6t i tą ostatnią, najdłuższą wersję wykorzystywano do zabudowy osobowych wersji, jak już wspomniałem o maksymalnych możliwościach przewozu nawet 19 osób.
Po 5 latach, w roku 2000 samochód otrzymał nowe lampy, wloty powietrza konieczne do prawidłowej pracy turbo, a wnętrze zostało przeprojektowane i otrzymało poduszkę powietrzną pasażera i boczne nad oknami oraz kurtyny powietrzne. Wraz z liftingiem dostosowano modele silników do pozostałych w ofercie Mercedesa i tak pojawiły się silniki CDI, takie jak w osobowych autach. Silniki te były korzystne dla użytkowników z powodu dużych interwałów obsługi, a dla polepszenia spalania zintegrowano je z nowymi skrzyniami biegów.
Kolejne zmiany Sprintera I to rok 2002 i ponowne zmiany lamp i wdrożenie systemu ESP w wyposażeniu. Dwa lata później pojawia się hybryda z silnikiem diesla 109 KM i elektrycznym 70 kW, a wersja do stanów miała silnik benzynowy. Łącznie powstało ponad 1 320 000 sztuk Sprintera pierwszej generacji.
Rok 2006 to następna generacja, która była bliźniacza do Volkswagena Craftera, co naturalnie spowodowało, że auto stało się większe. Od teraz w ofercie było 4 długości nadwozia, a seryjnie wyposażone ono było w systemy bezpieczeństwa takie jak ESP, ABS, ASR, MSR, EBD. Nowością był, montowany jako opcja system wyłączający silnik na postojach.
Pojawiły się nowe silniki, gdzie najmocniejszy diesel miał 184 KM i oferował maksymalny moment obrotowy rzędu 400 Nm. Jednak rosnąca konkurencja spowodowała, że samochody dostawcze potrzebowały lepszych napędów i już niebawem Sprinter otrzymał nowe turbo diesle V6 spełniające także normy Euro 5. Kolejny face lifting zmienił przód, a we wnętrzu zastosowano lepsze fotele, system audio i nową nawigację.
Od roku 2018 mamy dostępną obecną, trzecią już generację Sprintera. To nowa konstrukcja, opracowana samodzielnie co widać już na pierwszy rzut oka. Wraz z nią powstał także e-Sprinter, czyli elektryczny samochód, który ma zasięg do 190 km.
Mercedes Sprinter wymiary
Przy Furgonie Kompakt mamy maksymalną długość 5267 mm, Standard to 5932 mm, długa wersja to już 6967 mm a najdłuższa 7367 mm. Wysokość auta wynosi 1789 mm przy dachu normalny, 2079 mm przy wysokim, a przy super wysokim (dostępnym przy 2 najdłuższych nadwoziach) aż 2243 mm. Rozstaw osi to kolejno 3259, 3924 mm i przy dwóch najdłuższych 4325 mm. Przy opcji ekstra długiego nadwozia tylny zwis to 2021 mm.
Mercedes Sprinter spalanie i silniki
Silniki o mocy 114 KM mają średnie zużycie paliwa rzędu 9 l/100 km, a 150 KM nieco pod 10l/100 km, mocniejszy 170 KM zużywa raptem 0,5l więcej niż poprzednik.
Mercedes Sprinter opinie
Mercedes-Benz Sprinter ma opinie bardzo wygodnego samochodu dostawczego, a przy tym świetnie reagującego na polecenia kierowcy. Imponuje też paleta wariantów, dziewięciobiegowa skrzynia biegów i opcja napędu 4x4. Zdecydowanie jest to jeden z najnowocześniejszych aut dostawczych jakie obecnie możemy kupić.
Przy jego wszystkich zaletach rzuca się w oczy spalanie, które mogło by być niższe, występują i są zgłaszane problemy z systemami jakie są na wyposażeniu i nie ukrywajmy, przy tej kwocie i klasie auta jakość mogła by być nieco lepsza, choć nie jest najgorzej.
Trzeba zaznaczyć, że to pierwszy model dostawczego Sprintera, który jest dostępny z napędem na jedną z wybranych osi, lub z napędem na obie. Nowe silniki powinny sprawiać się lepiej, ale o tym jest jeszcze mało informacji od użytkowników. Ładowność mogła by być nieco większa, szczególnie patrząc na to co oferują konkurenci.
Porównując Sprintera z konkurencją można odnieść wrażenie, że VW Crafter, czy MAN TGE wypadają lepiej pod względem ładowności i oszczędności paliwa i wniosek jest jeden: Mercedes musi nad tym popracować.
Mercedes Sprinter cena
Cena Mercedes-Benz Sprinter zaczyna się od 136 000 zł brutto przy Furognie najkrótszym z silnikiem o mocy 114 KM, a kończy się na ponad 327 000 zł dla wersji z silnikiem elektrycznym. Łącznie Mercedes na swojej stronie ma ponad 150 gotowych konfiguracji, polecamy zapoznać się z nimi i poznać aktualne ceny.