Od kiedy w Polsce rusza produkcja samochodów dostawczych grupy Stellantis?
Stellantis to jeden z najmłodszych koncernów na świecie, który powstał w wyniku fuzji dwóch gigantów, czyli włosko-amerykańskiego FCA i francuskiego PSA. Oznacza to, że koncern ten posiada aż trzy fabryki na terenie Polski. W jednej z nich ma ruszyć produkcja samochodów dostawczych. Jakie auta będą tam produkowane i kiedy to nastąpi?
Fabryki koncernu Stellantis w Polsce
Stellantis to duży koncern, który jednocześnie posiada sporo zakładów w Polsce. Fabryki to cztery z nich, lecz najważniejsze są trzy. Mowa o zakładach w Tychach, które mają zajmować się nowymi modelami między innymi Alfy Romeo, o Bielsko-Białej, gdzie buduje się silniki oraz fabryce w Gliwicach. Właśnie ona przejdzie największe zmiany w 2022 roku. Do tej pory nazywała się Opel Manufacturing Poland, gdyż należała do wchodzącego wcześniej w skład PSA Opla. Od 3 stycznia jest to już jednak fabryka Stellantis Gliwice. Oznacza to zakończenie produkcji Opla Astra w Polsce, co miało miejsce 30 listopada 2021 roku i zmiany w budowanych tam modelach.
Od 2022 roku zakład w Gliwicach się nieco przebranżowi i zajmie się budową samochodów dostawczych, a dokładniej dużych samochodów dostawczych, które są obecne w markach należących do Stellantis takich jak Peugeot, Citroen, Opel i Fiat. Mowa o takich modelach jak Peugeot Boxer, Citroen Jumper, Opel Movano oraz Fiat Ducato. Auta te reprezentują segment E wśród vanów oraz aut dostawczych i na rynku w obecnej formie znajdują się od 2006 roku, a po drodze przeszły przez liczne restylizacje.
Gliwicka fabryka, którą wybrano na miejsce budowy aut dostawczych może pochwalić się niezła historią. W latach 1998-2021 w tym zakładzie zbudowano około 2,75 miliona samochodów marki Opel w tym modele Astra, Zafira, Agila, czy też Cascada, który ze znaczkiem marki Buick trafiał nawet do USA, co czyni fabrykę w Gliwicach jedyną w całym kraju, która może pochwalić się eksportem na większą skalę za Ocean.
Produkcja samochodów dostawczych Stellantis w Polsce
Stellantis nie próżnuje i w celu produkcji samochodów dostawczych w Gliwicach zainwestowano w ten zakład około 1,4 miliarda złotych. Podczas prac modernizacyjnych gliwicką fabrykę, która liczy sobie aż 180 tysięcy metrów kwadratowych rozbuduje się o 75 tysięcy metrów. Po modernizacji fabryka będzie w stanie z pełnym tempem produkować samochody dostawcze takie jak Fiat Ducato, Citroen Jumper, Opel Movano, czy Peugeot Boxer, którego testowa budowa odbywa się od sierpnia 2021 roku.
Cel Stellantis na 2022 roku to skonstruowanie 45 tysięcy samochodów dostawczych. Nad tym pracować będą aż 2000 osób, które do zakładu wróci na początku obecnego roku. Dodatkowo firma Stellantis Gliwice planuje rozszerzenie zatrudnienia w trakcie 2022 roku, gdyż planuje się utworzenie trzeciej zmiany. Andrzej Korpak, czyli prezes Stellantis Gliwice mówił o tym, że zakład docelowo zatrudniać ma 2800 osób. Właściwa produkcja seryjna aut dostawczych rozpocząć ma się w kwietniu 2022 roku. Po osiągnięciu pełnej mocy przerobowej i zwiększeniu zatrudnienia Stellantis planuje, że w Gliwicach każdego roku będzie powstawać 100 tysięcy samochodów dostawczych, czyli sporo ponad 250 aut dziennie.
Zakład Stellantis Gliwice tym samym dołączy do fabryk we Włoszech, a dokładniej zakładu SevelSud w Val di Sangro oraz meksykańskiej fabryki w Saltillo, gdzie produkuje się wersje tych aut na rynki amerykańskie. Gliwice to ponadto jedyne miejsce, gdzie Stellantis planuje budowę elektrycznych wersji swych samochodów dostawczych. Celem na 2025 rok jest to, by nawet 70% produkowanych w Gliwicach samochodów było wyposażone w napęd bezemisyjny.