Jakie samochody dostawcze produkowane są w Polsce?
W Polsce produkuje się sporo samochodów, lecz znaczną większość stanowią auta dostawcze. Oto producenci, którzy posiadają w naszym kraju swoje fabryki.
Polska i jej rozwój w kontekście produkcji samochodów
Chociaż Polska nigdy nie była motoryzacyjnym gigantem, a obecnie próżno szukać jakiegokolwiek polskiego producenta samochodów, który mógłby znaczyć wiele przynajmniej na lokalnym rynku (nieistniejącej jeszcze Izery nie bierzemy pod uwagę), w kontekście produkcji aut naprawdę nie ma powodu do wstydu. Od wielu lat nasz kraj staje się naprawdę interesującym punktem na europejskiej mapie motoryzacyjnej dla zachodnich marek, dzięki czemu coraz częściej inwestują one w nasz rynek.
Jak jednak pod kątem liczb wyglądał rozwój tej dziedziny rynku w naszym kraju? Jeszcze w 1980 roku, a więc wciąż będąc za żelazną kurtyną, w naszym kraju produkowano rocznie około 351 tysięcy samochodów. Po otworzeniu się na zachód liczba ta zaczęła gwałtownie rosnąć i już w 2000 roku osiągnięty został pułap około 532 tysięcy aut. Rekord padł w 2009 roku, kiedy to z polskich fabryk wyjechało łącznie aż 842 tysiące egzemplarzy. Oczywiście obecnie obserwujemy spadki, które jednak są odczuwalne na całym świecie – w naszym kraju w 2021 roku wyprodukowano na przykład 450 534 auta, co jest sporym spadkiem chociażby do 2019 roku, kiedy to z polskich fabryk wyjechało 621 803 pojazdów.
Dzisiaj jednak nie będziemy się aż tak skupiać na konkretnych liczbach, a raczej na producentach, którzy angażują się w polski przemysł motoryzacyjny. Oto firmy, które produkują w naszym kraju swoje samochody dostawcze.
Volkswagen Auto Group
Ogromną część polskiego rynku motoryzacyjnego ma w swoich rękach Volkswagen Auto Group. Posiadając fabryki w Poznaniu i we Wrześni, produkuje on tam głównie auta dostawcze, choć zdarzały się epizody, w których to w tych właśnie ośrodkach składano również i pojazdy osobowe. Obecnie w tych właśnie zakładach produkowane są modele Caddy – mały kombiwan – a także o wiele potężniejszy, większy i bardziej liczący się w gamie tego producenta model Transporter. W samym tylko Poznaniu zatrudnionych jest pond 11 000 osób, co sprawia, że tamtejsza fabryka jest naprawdę ważnym miejscem dla całego miasta pod kątem tworzenia nowych miejsc pracy.
Stellantis
Przez wiele lat mogliśmy w naszym kraju wyróżniać osobno fabrykę koncernu FCA oraz Opla. Obecnie obie te firmy znajdują się pod władaniem jednego superkoncernu – Stellantis. Mimo wszystko jednak skupmy się osobno na obu tych tworach, zaczynając od fabryki marki Opel w Gliwicach. Przez lata w tych właśnie zakładach produkowana była Opel Astra, lecz ostatni egzemplarz zjechał z taśmy produkcyjnej w grudniu 2021 roku. Od tego roku mamy już tam do czynienia z pełnoprawną fabryką koncernu Stellantis, z której wyjeżdżają takie modele dostawcze, jak Citroen Jumper, Fiat Ducato, Peugeot Boxer czy Opel Movano.
Zakłady w Tychach i Bielsko-Białej to temat na inną historię, bowiem w tych ośrodkach tworzone są samochody osobowe z Fiatem 500 na czele. Dziś zaś skupiamy się wyłącznie na dostawczakach.
Busy i ciężarówki – Volvo, Scania, MAN i wiele więcej
Polska to również bardzo ważny ośrodek pod kątem tworzenia busów, autobusów czy ciężarówek. Wiele zagranicznych firm posiada tutaj swoje filie. Warto wspomnieć chociażby o MAN-ie, który w Starachowicach produkuje busy, a w Niepołomicach – ciężarówki. Scania w Słupsku tworzy autobusy, tak samo zresztą, jak Volvo we Wrocławiu. Nie zapominajmy tu również o polskim Solarisie, który posiada swoją fabrykę w Bolechowie-Osiedle.
Nowa inwestycja Toyoty w Gliwicach
Wspominana wyżej fabryka w Gliwicach od 2024 roku będzie również produkować pewien model Toyoty. Jest to niezapowiedziany jeszcze duży dostawczak, który za dwa lata ma pojawić się w portfolio japońskiego giganta. Ma on być produkowany w wariancie zarówno spalinowym, jak i elektrycznym, co jest dla gliwickiej fabryki wyjątkowo ważne. W obliczu rewolucji elektrycznej przystosowanie ośrodka do produkcji aut na prąd jest niezwykle istotne.