Jakie są wymiary, silniki i rodzaje zabudów Opla Movano?
Dla niemieckiej marki Opel samochody dostawcze to bardzo ważny obszar działalności. W tym segmencie ten niemiecki producent, który wywodzi się z Russelsheim am Main osiąga naprawdę niezłe wyniki i spory wpływ na to miało między innymi pojawienie się modelu Opel Movano, który po raz pierwszy na rynku zadebiutował w 1998 roku. Od wtedy pojawiły się jego trzy generacje. Jakie są wymiary, silniki rodzaje zabudów w nowym Oplu Movano?
Opel Movano — historia modelu
Powstanie Opla Movano to efekt współpracy, którą Opel nawiązał z francuską marką Renault. Rozpoczęła się ona w drugiej połowie lat 90. XX wieku i pierwszym samochodem, który wypuszczono w jej ramach, był Opel Arena, czyli bliźniak należącego do klasy średnich samochodów dostawczych Renault Trafic. W 1998 roku światło dziennie ujrzała jednak pierwsza, nowa konstrukcja stworzona wspólnie przez te dwie firmy.
Mowa tu oczywiście o rodzinie bliźniaczych, którą stworzył pierwszy Opel Movano wraz z drugą generacją Renault Master, a także Vauxhallem Movano. Współpraca Opla z Renault polegała między innymi na pomocy w produkcji aut. Dlatego Opel Movano powstawał wraz z Renault Master we francuskiej fabryce w Batilly, która należała do firmy SoVAB wchodzącej w skład grupy Renault. W zamian Opel produkował Trafica i nowy model Vivaro w zakładach General Motors w Luton.
Pierwszy duży dostawczak, jakim był Opel Movano należał do segmentu E samochodów dostawczych i nieznacznie różnił się od swojego bliźniaka. Inny był między innymi wlot powietrza, który był większy niż w aucie Renault, a także kolor kloszy kierunkowskazów. Te w Movano były białe, a w Renault Master montowano klosze w kolorze pomarańczowym.
W 2003 roku Opel i Renault przeprowadziły pierwszy facelifting dużego dostawczaka. Był on naprawdę obszerny, gdyż obejmował znaczące zmiany wizualne, wśród których należy wymienić kompletnie nowy wygląd pasa przedniego, w którym osadzono wyżej reflektory, a także zmieniono ich kształt. Dodatkowo po raz pierwszy w tym modelu na wlocie powietrza znalazła się chromowana poprzeczka z logiem Opla na środku, która przez pewien okres była znakiem rozpoznawczym niemieckiej marki. Dodatkowo pojawiły się umieszczone w zderzaku kierunkowskazy, czy kompletnie nowa deska rozdzielcza i koło kierownicy we wnętrzu.
Na drugą generację Opla Movano trzeba było czekać naprawdę długo. Ta zadebiutowała dopiero po 12 latach od premiery pierwszej, czyli w 2010 roku. Auto to zostało opracowane nie tylko z Renault, gdyż swój udział miał Nissan, który od 2002 roku oferował bliźniaczy model Interstar, który od tej generacji zyskał nazwę Nissan NV400.
Z tej współpracy stworzono naprawdę dobre auto dostawcze, które przede wszystkim było bardziej masywne i obszerne od swojego poprzednika. Znakiem charakterystycznym są przede wszystkim pionowe reflektory oraz lampy tylne. Z przodu w oczy rzucała się jeszcze chromowana poprzeczka z logo Opla, którą umieszczono na samej górze wlotu powietrza.
Największą zaletą drugiej generacji Opla Movano była przede wszystkim modułowa platforma. Umożliwiła ona niemieckiej oraz francuskiej marce sprzedawanie swoich aut dostawczych z dowolnym napędem. Movano B można było bowiem wyposażyć w napęd na przód, na tył lub na wszystkie cztery koła. Dodatkowo auto posiadało wiele konfiguracji długościowych, dzięki czemu możliwe było dostosowanie go do potrzeb nawet najbardziej wymagających firm.
W 2014 roku auto przeszło pierwszy facelifting, który zmienił jednak tylko nieznacznie silniki, a także atrapę chłodnicy. W 2019 roku miejsce miał drugi lifting, który był znacznie obszerniejszy. Auto po nim nie przetrwało jednak długo. Powodem tego stało się przejęcie Opla przez koncern PSA w 2017 roku. Następnie koncern połączył się z FCA, tworząc Stellantis. Jedną z pierwszych decyzji nowego koncernu było to, by wszystkie auta dostawcze oferowane w ramach grupy były tą samą konstrukcją w celu zredukowania kosztów.
Dlatego w 2021 roku zaprezentowany został Opel Movano C. Mimo tego, że jest to generacja nowsza od B, to tak naprawdę sama konstrukcja jest znacząco starsza, gdyż powstała ona w 2006 roku. Tym samym Opel Movano stał się dostawczakiem bliźniaczym do aut takich jak Citroen Jumper, Peugeot Boxer oraz Fiat Ducato.
Opel Movano — dane techniczne i rodzaje zabudów
Najnowsza generacja Opla Movano podobnie jak pozostałe jest pełnowymiarowym samochodem dostawczym. Opel sprzedaje to auto w dwóch różnych zabudowach. Mowa tu o standardowym furgonie i podwoziu. Furgon ma cztery długości i trzy wysokości.
Podstawowe wymiary to długość rzędu 4963 milimetrów z rozstawem osi wynoszącym 3000 milimetrów, szerokość na poziomie 2050 milimetrów i wysokość sięgająca 2254 milimetrów. Wysokość może również wynosić 2522 lub 2760 milimetrów. Długość z kolei może wzrosnąć do 5413 mm przy rozstawie osi 3450 lub rozstawu osi rzędu 4035 mm, dla którego dostępne są długości wynoszące 5998 mm i 6363 mm. Z kolei wymiary podwozia to 4808 mm długości, 2050 mm szerokości i wysokość kabiny rzędy 2153 mm. Podwozie może z kolei mierzyć 5258, 5608, 5843 lub 6208 mm długości. Maksymalne długości zabudowy to kolejno 5748, 6468, 7028 oraz 7383 mm długości.
Opel Movano — silniki
Opel w modelu Movano daje do wyboru trzy silniki wysokoprężne lub jeden elektryczny. Podstawowy diesel to silnik 2.2 R4 o moc 120 KM, który zapewnia moment obrotowy rzędu 310 Nm. Parametry pośredniej jednostki to 140 KM i 340 Nm, a topowy silnik wysokoprężny generuje 165 KM i 370 Nm. Jednostka elektryczna z kolei ma moc rzędu 122 KM i moment obrotowy wynoszący 260 Nm. Dostępne są baterie o pojemności 37 kWh lub 75 kWh. Mniejsza pozwala na przejechanie 117 km bez ładowania, a większa na pokonanie 224 kilometrów
Opel Movano — ceny nowych egzemplarzy
Za nowego Opla Movano należy zapłacić co najmniej 131 760 złotych. Podstawowe ceny wersji z silnikiem wysokoprężnym sięgają jednak 156 110 złotych. Znacznie droższy jest Opel eMovano, czyli jego elektryczna wersja. Za nią niemiecka firma życzy sobie aż 289 250 złotych. Najdroższa odmiana elektrycznego dostawczaka wyceniana jest z kolei na 337 660 zł.