mercedes citan

Jakie są wymiary, silniki i rodzaje zabudów Mercedes Citan

Historia marki Mercedes

Dzisiaj oczywiście najmocniej skupimy się na Mercedesie Citanie, lecz aby dobrze zrozumieć, skąd właściwie taki samochód wziął się w gamie tego niemieckiego producenta, wypadałoby dokładnie przyjrzeć się całej jego historii, a naprawdę jest co w tym kontekście powiedzieć. Sama marka powstała w 1880 roku i ma silne powiązania z dwoma wielkimi osobistościami świata motoryzacji, o których bez ogródek można powiedzieć jako o ojcach współczesnych samochodów. Mowa tu oczywiście o Karlu Benzie oraz Gottbliebie Daimlerze, którzy równolegle zaczęli tworzyć swoje własne konstrukcje. Oczywiście jednak ich drogi często się przecinały, a panowie bardzo regularnie współpracowali ze sobą pod kątem biznesowym.

Wspomnieliśmy, iż sama marka Mercedes powstała w 1880 roku, lecz pierwotnie funkcjonowała ona pod zupełnie inną nazwą – Daimler-Motoren-Gesellschaft, w skrócie DMG. Nadal jednak trwały  poszukiwania solidnego znaku towarowego oraz nazwy, która mogłaby wzmóc zainteresowanie na samochody produkowane przez tych konstruktorów. To właśnie wtedy do gry wkroczył Emil Jellinek – austriacki konstruktor, wynalazca oraz biznesmen, który był zachwycony wizją wszędobylskich samochodów. Jellinek uważał, że są to pojazdy przyszłości – jak się okazało, nie mylił się. Wszedł on we współpracę z Daimlerem, a samochód, który ostatecznie został stworzony w 1900 roku, nosił nazwę Daimler-Mercedes. Skąd jednak wzięła się nazwa Mercedes? To akurat dość proste – Jellinek postawił na nazwanie swoich nowych samochodów od imienia jego córki, Mercedes Jellinek. Ostatecznie wyprodukowano 36 sztuk tych pojazdów, każdy z nich posiadał moc rzędu 8 koni mechanicznych. Od tego momentu możemy mówić o pełnoprawnym początku funkcjonowania marki Mercedes na rynku.

Oczywiście kształt marki zmieniał się naprawdę mocno na przestrzeni wielu lat. W 1926 roku firmy Benza oraz Daimlera ostatecznie się połączyły, stając się jednym koncernie. Ten stan rzeczy uległ zmienia dopiero w 1998 roku, kiedy to Daimler połączył się z Chryslerem. Ta fuzja nie przeżyła jednak długo – Daimler odłączył się już w 2007 roku. Przez ponad sto lat Mercedes zdołał jednak zbudować sobie niepodważalną renomę, sprawiając, iż marka jest rozpoznawalna przez praktycznie wszystkich – nawet osoby nie orientujące się w świecie motoryzacji. Mercedes to jednak nie tylko pojazdy osobowe czy wyścigowe. Nie można bowiem zapominać o bardziej użytkowych konstrukcjach, takich jak samochody dostawcze. To właśnie tutaj dochodzimy do bohatera naszego dzisiejszego tekstu.

Historia Mercedesa Citan

Ogólnie rzecz biorąc samochody dostawcze od Mercedesa nie są w gamie producenta długo, oczywiście mając na uwadze cały przekrój istnienia marki. Dopiero od lat 90. XX wieku jesteśmy w stanie mówić o rozpoczęciu masowej produkcji pojazdów dostawczych przez Niemców. Nie oznacza to jednak, iż jest to drugoplanowe zajęcie producenta z trójramienną gwiazdą w logu. Można bowiem powiedzieć o samochodach, które na przykład funkcjonują na rynku dopiero od... 10 lat. Jednym z najnowszych dostawczaków w gamie Niemców jest bez wątpienia Mercedes Citan.

Jak już wspomnieliśmy, samochód ten zadebiutował na rynku dopiero w 2012 roku, a ogólna konstrukcja powstała we współpracy z Renault. Wiele osób może być zaskoczonych faktem, iż pokrewnym samochodem do Citana jest... Dacia Dokker. Mercedes oraz Dacia powiązane ze sobą – brzmi absurdalnie, prawda? Citan jest jednak tylko i wyłącznie uzupełnieniem gamy dostawczej Mercedesa. Mieści się on w segmencie C i nie wyróżnia się on pod kątem mechanicznym względem Renault Kangoo, na którym ten model bazuje. Najważniejsze różnice możemy znaleźć w przypadku przodu, gdzie natrafimy na charakterystyczny grill, typowy dla nowych samochodów marki Mercedes-Benz.

Od 2021 roku jesteśmy w stanie znaleźć na rynku drugą generację Citana, która nadal jest bardzo podobna do Kangoo i na nim bazowana. Warto również wspomnieć, iż równolegle rozwinięto również tak zwaną klasę T. Tak samo, jak ma to na przykład miejsce w przypadku Mercedesa Vito oraz Mercedesa Klasy V, Citan jest pojazdem czysto dostawczym, zaś klasa T skierowana jest pod przewóz ludzi. Jest to ważna zmiana, bowiem do tej pory osobowe odmiany tego auta nazywane były kolejno Citan Traveliner oraz Citan Tourer. Stworzenie Klasy T ostatecznie jednak odgrodziło dostawcze i osobowe wersje Citana. Warto wspomnieć, że nowy Mercedes Citan zdobył nagrodę dla Wana Roku 2022, a to znaczy naprawdę wiele.

 

mercedes citan

Dane techniczne, rodzaje zabudów i wymiary Mercedesa Citan

Mercedes Citan jest kombiwanem segmentu C, a w przypadku kombiwanów modyfikacja kluczowych aspektów pod kątem rozmiarów nie jest taka prosta. To właśnie dlatego ten samochód nie może być dodatkowo dostosowywany pod kątem wielkości. Wszystkie wartości są tutaj stałe – możemy ewentualnie zmieniać powierzchnię przestrzeni bagażowej, lecz nie wpływa to na wartości na zewnątrz. Citan charakteryzuje się długością 4498 mm, wysokością 1832 mm oraz szerokością 1919 mm. W zależności od wybranego silnika czy wyposażenia, masa auta może wahać się od 1960 do 2173 kilogramów.

Mercedes Citan – silniki

W obecnej ofercie Mercedesa Citana jesteśmy w stanie wybrać naprawdę wiele różnych jednostek. Jeśli chodzi o benzyniaki, opcjami są silniki o mocy 102 lub 131 koni mechanicznych. W przypadku diesli rozpiętość mocowa jest podobna – od 75 do 116 koni mechanicznych. W drugiej połowie tego roku w sprzedaży znajdzie się również Mercedes eCitan, który będzie posiadać silnik elektryczny. Z jego pomocą możliwe będzie przejechanie nawet 285 km na jednym ładowaniu.

Mercedes Citan – ceny

Obecnie ceny Mercedesa Citana zaczynają się od 103 258 złotych. Oczywiście będą one zmieniać się w zależności od wyboru wyposażenia oraz jednostki napędowej. Za najwyższą wersję tego auta przyjdzie nam zapłacić co najmniej 126 014 złotych.