Dzisiaj oczywiście najmocniej skupimy się na Mercedesie Citanie, lecz aby dobrze zrozumieć, skąd właściwie taki samochód wziął się w gamie tego niemieckiego producenta, wypadałoby dokładnie przyjrzeć się całej jego historii, a naprawdę jest co w tym kontekście powiedzieć. Sama marka powstała w 1880 roku i ma silne powiązania z dwoma wielkimi osobistościami świata motoryzacji, o których bez ogródek można powiedzieć jako o ojcach współczesnych samochodów. Mowa tu oczywiście o Karlu Benzie oraz Gottbliebie Daimlerze, którzy równolegle zaczęli tworzyć swoje własne konstrukcje. Oczywiście jednak ich drogi często się przecinały, a panowie bardzo regularnie współpracowali ze sobą pod kątem biznesowym.
Wspomnieliśmy, iż sama marka Mercedes powstała w 1880 roku, lecz pierwotnie funkcjonowała ona pod zupełnie inną nazwą – Daimler-Motoren-Gesellschaft, w skrócie DMG. Nadal jednak trwały poszukiwania solidnego znaku towarowego oraz nazwy, która mogłaby wzmóc zainteresowanie na samochody produkowane przez tych konstruktorów. To właśnie wtedy do gry wkroczył Emil Jellinek – austriacki konstruktor, wynalazca oraz biznesmen, który był zachwycony wizją wszędobylskich samochodów. Jellinek uważał, że są to pojazdy przyszłości – jak się okazało, nie mylił się. Wszedł on we współpracę z Daimlerem, a samochód, który ostatecznie został stworzony w 1900 roku, nosił nazwę Daimler-Mercedes. Skąd jednak wzięła się nazwa Mercedes? To akurat dość proste – Jellinek postawił na nazwanie swoich nowych samochodów od imienia jego córki, Mercedes Jellinek. Ostatecznie wyprodukowano 36 sztuk tych pojazdów, każdy z nich posiadał moc rzędu 8 koni mechanicznych. Od tego momentu możemy mówić o pełnoprawnym początku funkcjonowania marki Mercedes na rynku.
Oczywiście kształt marki zmieniał się naprawdę mocno na przestrzeni wielu lat. W 1926 roku firmy Benza oraz Daimlera ostatecznie się połączyły, stając się jednym koncernie. Ten stan rzeczy uległ zmienia dopiero w 1998 roku, kiedy to Daimler połączył się z Chryslerem. Ta fuzja nie przeżyła jednak długo – Daimler odłączył się już w 2007 roku. Przez ponad sto lat Mercedes zdołał jednak zbudować sobie niepodważalną renomę, sprawiając, iż marka jest rozpoznawalna przez praktycznie wszystkich – nawet osoby nie orientujące się w świecie motoryzacji. Mercedes to jednak nie tylko pojazdy osobowe czy wyścigowe. Nie można bowiem zapominać o bardziej użytkowych konstrukcjach, takich jak samochody dostawcze. To właśnie tutaj dochodzimy do bohatera naszego dzisiejszego tekstu.
Ogólnie rzecz biorąc samochody dostawcze od Mercedesa nie są w gamie producenta długo, oczywiście mając na uwadze cały przekrój istnienia marki. Dopiero od lat 90. XX wieku jesteśmy w stanie mówić o rozpoczęciu masowej produkcji pojazdów dostawczych przez Niemców. Nie oznacza to jednak, iż jest to drugoplanowe zajęcie producenta z trójramienną gwiazdą w logu. Można bowiem powiedzieć o samochodach, które na przykład funkcjonują na rynku dopiero od... 10 lat. Jednym z najnowszych dostawczaków w gamie Niemców jest bez wątpienia Mercedes Citan.
Jak już wspomnieliśmy, samochód ten zadebiutował na rynku dopiero w 2012 roku, a ogólna konstrukcja powstała we współpracy z Renault. Wiele osób może być zaskoczonych faktem, iż pokrewnym samochodem do Citana jest... Dacia Dokker. Mercedes oraz Dacia powiązane ze sobą – brzmi absurdalnie, prawda? Citan jest jednak tylko i wyłącznie uzupełnieniem gamy dostawczej Mercedesa. Mieści się on w segmencie C i nie wyróżnia się on pod kątem mechanicznym względem Renault Kangoo, na którym ten model bazuje. Najważniejsze różnice możemy znaleźć w przypadku przodu, gdzie natrafimy na charakterystyczny grill, typowy dla nowych samochodów marki Mercedes-Benz.
Od 2021 roku jesteśmy w stanie znaleźć na rynku drugą generację Citana, która nadal jest bardzo podobna do Kangoo i na nim bazowana. Warto również wspomnieć, iż równolegle rozwinięto również tak zwaną klasę T. Tak samo, jak ma to na przykład miejsce w przypadku Mercedesa Vito oraz Mercedesa Klasy V, Citan jest pojazdem czysto dostawczym, zaś klasa T skierowana jest pod przewóz ludzi. Jest to ważna zmiana, bowiem do tej pory osobowe odmiany tego auta nazywane były kolejno Citan Traveliner oraz Citan Tourer. Stworzenie Klasy T ostatecznie jednak odgrodziło dostawcze i osobowe wersje Citana. Warto wspomnieć, że nowy Mercedes Citan zdobył nagrodę dla Wana Roku 2022, a to znaczy naprawdę wiele.
Mercedes Citan jest kombiwanem segmentu C, a w przypadku kombiwanów modyfikacja kluczowych aspektów pod kątem rozmiarów nie jest taka prosta. To właśnie dlatego ten samochód nie może być dodatkowo dostosowywany pod kątem wielkości. Wszystkie wartości są tutaj stałe – możemy ewentualnie zmieniać powierzchnię przestrzeni bagażowej, lecz nie wpływa to na wartości na zewnątrz. Citan charakteryzuje się długością 4498 mm, wysokością 1832 mm oraz szerokością 1919 mm. W zależności od wybranego silnika czy wyposażenia, masa auta może wahać się od 1960 do 2173 kilogramów.
W obecnej ofercie Mercedesa Citana jesteśmy w stanie wybrać naprawdę wiele różnych jednostek. Jeśli chodzi o benzyniaki, opcjami są silniki o mocy 102 lub 131 koni mechanicznych. W przypadku diesli rozpiętość mocowa jest podobna – od 75 do 116 koni mechanicznych. W drugiej połowie tego roku w sprzedaży znajdzie się również Mercedes eCitan, który będzie posiadać silnik elektryczny. Z jego pomocą możliwe będzie przejechanie nawet 285 km na jednym ładowaniu.
Obecnie ceny Mercedesa Citana zaczynają się od 103 258 złotych. Oczywiście będą one zmieniać się w zależności od wyboru wyposażenia oraz jednostki napędowej. Za najwyższą wersję tego auta przyjdzie nam zapłacić co najmniej 126 014 złotych.
Serwis dostawczaki.pl używa ciasteczek niezbędnych do poprawnego funkcjonowania witryny, oraz ciasteczek, które pozwalają śledzić twoje preferencje i sposób, w jaki korzystasz z witryny, aby lepiej dopasowywać usługi do twoich oczekiwań.
Więcej dowiesz się na stronie naszej Polityki Prywatności