opel combo

Jakie są wymiary, silniki i rodzaje zabudów Opla Combo?

Opel Combo to jeden z ciekawszych i dziwniejszych samochodów dostawczych, które pojawiły się na rynku. Przeszedł on drogę od dość pokracznie wyglądającego miejskiego kombivana po pełnoprawnego kombivana z klasy kompaktowej, który prezentuje się bardzo nowocześnie oraz okazale. Jakie są wymiary aktualnej generacji Opla Combo, w jakich rodzajach zabudów jest on dostępny i z jakich jednostek napędowych korzysta ten samochód?

Opel Combo — historia modelu

W latach 90. XX wieku popularność powoli zaczęły zdobywać kombivany, czyli mniejsze auta dostawcze, które składały się z części dla kierowcy, która przypominała tą ze zwykłego samochodu osobowego oraz z części ładunkowej, której było bliżej do tej, którą można było spotkać w pełnoprawnym aucie dostawczym. W tamtym czasie powstawały takie modele jak na przykład Volkswagen Caddy, który był jednym z pierwszych kombivanów, gdyż powstał jeszcze pod koniec lat 70. XX wieku. 

W 1993 roku zadebiutował z kolei Opel Combo, czyli próba tej niemieckiej marki z Russelsheim am Main na wejście w segment kombivanów, czyli przystępnych cenowo oraz posiadających niewielkie rozmiary, lecz dobrą ładowność aut dostawczych opracowanych przede wszystkim z myślą o firmach, które operują w miastach, gdzie ulice, miejsca parkingowe, czy też bramy są zazwyczaj dość ciasne i niskie, a co za tym idzie wjazd normalnym autem dostawczym, bywa dosyć trudny. 

Pierwszy Opel Combo otrzymał oznaczenie Opel Combo B, gdyż powstał na bazie Opla Corsa B, czyli drugiej generacji tego miejskiego hatchbacka. Powiedzieć, że Opel Combo B powstał na bazie Corsy to jednak jak nie powiedzieć nic. Jest to dosłownie Opel Corsa, który został ucięty na wysokości słupka B i za nim zamiast zwyczajnego nadwozia osobówki znajdziemy sporą skrzynię ładunkową o pojemności sięgającej nawet 3000 litrów. Z tego powodu pierwszy Opel Combo wyglądał wręcz nieco pokracznie. 

Zmieniło się to na szczęście w Oplu Combo C. Model ten został wprowadzony na rynek w 2001 roku i ponownie był on oparty na Corsie, lecz tym razem była to Corsa C. Dodatkowo poprawiono jego wygląd, gdyż auto na całej długości posiadało już jednakową szerokość i nie było nagle poszerzone w celu stworzenia skrzyni ładunkowej za słupkiem B. Model ten utrzymał się w ofercie do roku 2011. 

W roku 2011 Opel Combo stał się już pełnoprawnym kombivanem, który został opracowany z myślą o byciu samochodem dostawczym i nie był już dłużej jedynie przerobionym modelem Corsa. Opel Combo D został również opracowany wraz z innym producentem aut dostawczych. Niemiecka marka na sojusznika wybrała włoskiego Fiata, który był znany ze swojego kombivana, jakim był Fiat Doblo. 

Jako ciekawostkę można podać fakt, iż konstrukcja Opel Combo/Fiat Doblo została wykorzystana przez polską firmę, jaką było przedsiębiorstwo FSE, czyli Fabryka Samochodów Elektrycznych, która zlokalizowana jest w Bielsku-Białej. Stworzyła ona samochód FSE M, czyli elektrycznego kombivana na bazie właśnie Fiata Doblo. 


Opel Combo D zniknął z fabryk w 2018 roku. Został on zastąpiony przez kompletnie nową konstrukcję, która nie była w żadnym stopniu spokrewniona ze swoimi poprzednikami. Opel Combo E powstał już bowiem po tym jak Opel zmienił swojego właściciela. W 2017 roku niemiecki producent został sprzedany po ponad 70 latach przez amerykański koncern General Motors. Niemiecka marka została wtedy przejęta przez francuski koncern PSA, którego najważniejszymi markami są tacy producenci jak Peugeot oraz Citroen. 

Z tego można się oczywiście domyślić, że Opel Combo E stał się konstrukcją bliźniaczą do tych, które były oferowane przez Peugeota oraz Citroena, czyli do Citroena Berlingo oraz Peugeota Partnera. Konstrukcja ta ma jeszcze dwóch bliźniaków. Toyotę ProAce City, a także Fiata Doblo, który do tej rodziny dołączył stosunkowo niedawno po tym, jak doszło do fuzji francuskiego PSA z włosko-amerykańskim FCA. Wtedy nowo powstały koncern Stellantis postanowił sprawić, że wszyscy producenci będą oferować te same auta dostawcze. W ten sposób można bowiem znacząco ograniczyć koszty ich produkcji i tym samym zwiększyć płynące z niej zyski. 

Opel Combo  — dane techniczne i rodzaje zabudów

Opel Combo to kombivan, czyli połączenie samochodu dostawczego z autem osobowym, które ma dobrze sprawdzać się przede wszystkim w warunkach miejskich. Dlatego ten samochód jest oferowany tylko jako furgon. Dostępny jest jednak w dwóch wersjach długości, dzięki czemu może on dobrze sprawdzić się nawet w firmach, które potrzebują większej przestrzeni ładunkowej.

opel combo

Zwykła wersja Opla Combo oznaczana jako Standard jest długa na 4403 milimetry przy rozstawie osi wynoszącym 2785 milimetrów. Jej szerokość to 1921 mm, a wysokość sięga 1860 mm. Taki kombivan zapewnia pojemność przestrzeni ładunkowej rzędu 3300 litrów. Po złożeniu siedzenia pasażera można ją powiększyć do nawet 3800 litrów.

Większą wersję spotkamy pod oznaczeniem XL. Jej długość to 4753 milimetry. Większy jest także rozstaw osi, który w tej wersji mierzy dokładnie 2975 milimetrów. Szerokość oraz wysokość jest oczywiście taka sama. Dzięki powiększeniu auta jego pojemność rośnie do 3900 litrów. Po złożeniu siedzenia pasażera w Oplu Combo XL można liczyć nawet na pojemność rzędu 4400 litrów.  

Opel Combo — silniki

Opel Combo w przeciwieństwie do wielu aut dostawczych jest dostępny nawet z silnikiem benzynowym. Mowa tu o jednostce 1.2 Turbo, która sparowana jest z 6-biegową skrzynią manualną i zapewnia moc wynoszącą 110 KM, a także 205 Nm momentu obrotowego. Pozostałe silniki to dwie wersje jednostki wysokoprężnej 1.5 Diesel. Podstawowa dostępna jest tylko z manualną skrzynią i wytwarza 102 KM oraz 250 Nm. Mocniejszy silnik jest 131-konny, jego moment obrotowy to 300 NM, a ponadto da się do niego dokupić 8-stopniową przekładnię automatyczną.

Ten kompaktowy kombivan otrzymał również wersję elektryczną. Jest nią Opel Combo-e, który ma do wyboru tylko jedną konfigurację napędu. Znajdziemy w nie mający 136 KM silnik elektryczny, który zapewnia 260 niutonometrów. Zasilany jest przez baterię o pojemności 50 kWh, dzięki czemu na jednym ładowaniu można przejechać wedle cyklu WLTP od 260 do 278 km.