Mercedes Sprinter

Jakie są wymiary, silniki i rodzaje zabudów Mercedes Sprinter?

Historia marki Mercedes

Zaczynając omawianie takiego samochodu, jak Mercedes Sprinter, w pierwszej kolejności powinniśmy pochylić się nad historią całej marki, jaką jest Mercedes-Benz, a w tym przypadku możemy powiedzieć naprawdę wiele. Wystarczy chociażby wspomnieć o fakcie, iż producent z trójramienną gwiazdą w logu powstał oficjalnie już w... 1880 roku. Oczywiście w tej historii bardzo ważne są dwie osoby, uważane za ojców europejskiej, jak i światowej motoryzacji. Karl Benz oraz Gottlieb Daimler to jedni z założycieli marki Mercedes. Skąd zaś wzięła się nazwa tych samochodów? Jak nietrudno jest się domyślić, ma ona powiązanie z hiszpańskim imieniem żeńskim. Austriacki wynalazca Emil Jellinek nazwał markę od imienia swojej córki, która, co ciekawe,w późniejszych latach swojego życia była w Austrii niemałą skandalistką.

Wróćmy jednak do opowiadania o samochodach, bowiem na tym dzisiaj skupiamy się najmocniej. Pierwszy samochód marki Mercedes wyjechał z fabryki w 1900 roku. Pierwszy samochód był wart 550 tysięcy marek niemieckich, co w przeliczeniu na dzisiejsze pieniądze można przyrównać do wartości aż trzech milionów euro! Samochodów wyprodukowano łącznie 36, a każdy z nich posiadał silnik Daimlera o „zawrotnej” mocy 8 koni mechanicznych. Warto jednak pamiętać, iż wtedy moc nie była aż tak ważna – samochody były całkowitą nowością i sam fakt ich konstruowania był szokujący.

Można by było powiedzieć w tym momencie, że reszta to już historia. Mercedes został marką będącą w składzie koncernu Daimlera i pomimo kilku zmian na przestrzeni lat tak właśnie dalej jest. Samochody od Mercedesa to nadal ikony stylu, niezawodności oraz świetnych osiągów, jeżeli oczywiście mówimy o pojazdach sportowych. Nie wolno jednak zapominać o innych konstrukcjach, na przykład tych typowo użytkowych, jak samochody dostawcze. W tym przypadku Mercedes również ma naprawdę wiele do zaoferowania.

Historia Mercedesa Sprintera

Przejdźmy teraz do bohatera dzisiejszego tekstu, jakim jest Mercedes Sprinter. Może być on nazywany kontynuatorem linii modelowej T1, a tym samym można go obwieszczać mianem pierwszego dostawczaka od Mercedesa. T1 przeobraził się w Sprintera stosunkowo niedawno jak na standardy świata motoryzacyjnego, bowiem w 1995 roku. Dlaczego jednak w takim razie Sprinter jest nazywany de facto pierwszym samochodem dostawczym w historii marki, skoro wcześniej było jeszcze T1? To dość proste – Sprinter to pierwsze auto tego typu, które ruszyło na podbój rynku globalnego, a dodatkowo wtedy też założono spółkę Mercedes-Benz Vans, mającą być oddzielnym tworem od osobowych konstrukcji i skupiać się właśnie na promowaniu nowych pojazdów dostawczych.

Warto wspomnieć, że Mercedes Sprinter pierwszej generacji próbował bardzo mocno czerpać z popularnych wzorców, dlatego też wcale nie powinno dziwić podobieństwo do będącego wtedy na absolutnym topie Forda Transita. Istnieje jednak jeszcze jeden powód, przez który w przypadku Sprintera jesteśmy w stanie znaleźć podobieństwa do niektórych modeli – jest to bowiem model bliźniaczy względem kolejno Volkswagena LT, Dodge'a Sprintera oraz Freightlinera Sprintera.

Sprinter posiadał jednak kilka ciekawych urozmaiceń designerskich, co sprawiało, iż wcale nie był on kopią popularnych trendów w konstruowaniu dostawczaków. Być może to właśnie ta kwestia sprawiła, że ostatecznie model ten zdołał odnieść sukces – czerpał z dorobku konkurencji, samemu jednak dając klientom głodnym innowacji coś od siebie. Mógł być to prawdopodobnie przepis na sukces, dzięki czemu Sprinter z powodzeniem radzi sobie na rynku aż do dziś.

Druga generacja, choć nadal produkowana we współpracy z Dodgem oraz Volkswagenem, poszła w swoją stroną stylistyczną, a także postawiono na większe rozmiary, co miało zwiększyć użyteczność całego samochodu. Było to również bardzo zaawansowane technicznie auto dostawcze. Od 2018 roku na rynku znajduje się zaś – tworzony już wyłącznie na własną rękę – trzeci Mercedes Sprinter. Mercedes przy jego tworzeniu rozmawiał z klientami, chcąc stworzyć jak najlepiej dopasowany pod nich pojazd.

 

wymiary mercedes sprinter

 

Dane techniczne, rodzaje zabudów i wymiary Mercedesa Sprintera

Jeżeli po raz pierwszy w historii Sprintera możemy mówić o pojeździe, który jest wyłącznym projektem Mercedesa – bez pomocy ani Volkswagena, ani Dodge'a – możemy być pewni, że pod kątem technikaliów wydarzyło się tutaj naprawdę sporo. Jeżeli chodzi na przykład o rodzaje zabudów, w jakich dostępny jest ten pojazd, możemy oczywiście wspomnieć o klasycznym furgonie, tak zwanym crew cabie, minibusie, a także podwoziu do zabudowy. Jak zaś kształtują się wymiary tego pojazdu? Mercedes Sprinter dostępny jest w trzech długościach (L1, L2, L3) oraz trzech wysokościach (H1, H2, H3), co pozwala na łatwe dopasowanie egzemplarza do swoich potrzeb. Mówiąc o długości, możemy tutaj wybierać pomiędzy trzema rozmiarami – 5932 mm (L1), 6967 mm (L2) oraz aż 7367 mm (L3). W przypadku wysokości zaś, mamy wybór pomiędzy wymiarami 2331 mm (H1), 2835 mm (H2) oraz aż 2831 mm (H3). Warto jednak dodać, iż wariant H3 można połączyć tylko z podwoziem o długości L2 bądź L3.

Mercedes Sprinter – silniki

Jeżeli w Sprinterze koniecznie chcecie posiadać silnik benzynowy, będziecie mogli wybrać opcję 1.8 o mocy 156 koni mechanicznych. O wiele szersza jest jednak gama diesli, dostępnych w znacznej większości w pojemności 2.1 litra i o mocy od 95 do 165 koni mechanicznych. Co ciekawe, istnieje również elektryczny e-Sprinter o zasięgu 160 kilometrów i prędkości maksymalnej wynoszącej 90 km/h.

Mercedes Sprinter – ceny

Ceny najtańszych egzemplarzy Mercedesa Sprintera zaczynają się obecnie od 101 475 złotych. Oczywiście będą one rosły w zależności od tego, jakie nadwozie i jego typ wybierzemy, a także jaki silnik znajdzie się pod maską. Zaskoczeniem może być jednak fakt, iż najdroższym wariantem jest... e-Sprinter, który kosztuje minimum 290 339 złotych!