Scania to jeden z największych producentów samochodów ciężarowych, który oferuje nie tylko największe modele, ale też szeroką gamę pojazdów przeznaczonych do innych zastosowań takich jak transport krótko dystansowy, dystrybucja lokalna, czy też do pracy na placach budowy. Takim modelem jest Scania P, która należy do jednego z najbardziej uniwersalnych modeli szwedzkiego producenta.
Scania – historia producenta
Firma jak sama nazwa wskazuje wywodzi się ze Skanii, czyli regionu Szwecji umieszczonego w jej południowo-zachodniej części niedaleko Danii. Tam w mieście Malmo zostało założone przedsiębiorstwo Gustafa Eriksona. Miało to miejsce w 1891, lecz nazwa pochodzi od założonego 9 lat później, czyli w roku 1900 przedsiębiorstwa, którego polska nazwa brzmi Fabryka maszyn Sp. z o. o. w Skanii. Po Szwedzku jest to z kolei Maskinfabriksaktiebolaget Scania.
Firma rozwijała się przez lata i pierwsze samochody ciężarowe zaczęła budować już w 1902 roku. Ważny w historii był też sojusz z Saabem. Alians ten zaowocował powstaniem grupy Saab-Scania, która stworzyła istniejące dziś logo marki. Po rozłączeniu w 1995 roku logotyp pozostał, lecz każda z firm usunęła z niego nazwę drugiej.
Niezwykle istotna w kontekście Scanii jest jej historia właścicielska. Firma ta przez lata była bowiem obiektem walk większych koncernów, które chciały ją do siebie włączyć. Pierwotnie należała ona w dużej mierze do rodziny Wallenbergów i ich funduszu Investor AB. Wykupić ją jednak chciało Volvo AB. Ruch ten nie doszedł do skutku, gdyż zablokował go urząd antymonopolowy Unii Europejskiej, który uznał, że nie może dojść do połączenia dwóch największych producentów samochodów ciężarowych ze Szwecji.
Następnie swoje pakiety udziałów wykupił MAN SE oraz Volkswagen AG. Obie te spółki w ten sposób wzajemnie blokowały sobie przejęcie. Górą okazał się jednak Volkswagen. Koncern z Wolfsburga zdołał wykupić kluczowy pakiet akcji od Investor AB oraz fundacji Wallenbergów. W ten sposób posiadane akcje wzrosły z 20 do 37%. Ważniejsze było jednak to, że dawały one prawo do aż 68 % głosów. Z tego powodu w 2014 roku VAG ostatecznie przejął Scanię zdobywając 90% akcji. Aktualnie wartość ta wynosi już 99,57%.
Scania P – historia modelu
Scania P jest częścią rodziny PRT tego producenta. Została ona zapoczątkowana przez Scanię R w roku 2004, gdy zastąpiono serię 4. Niedługo później zadebiutowała właśnie Scania P będąca wtedy mniejszym samochodem ciężarowym z klasy lekkiej. Z racji na swoje rozmiary od samego początku Scania R przeznaczona była do ruchu dystrybucyjnego, a także krajowego. Swe zastosowanie znajduje również na placach budowy, a ponadto na jej bazie budowano także wozy strażackie.
W 2017 roku pojawiła się cała druga generacja rodziny PRT. Zadebiutowała ona już rok wcześniej w Paryżu. Największymi zmianami było przede wszystkim znaczące odświeżenie wizualne wszystkich modeli. Scania P stanowi drugi najmniejszy model w gamie producenta. Plasuje się pomiędzy najmniejszą Scanią L, a średnią Scanią G.
Scania P – specyfikacja
W Scanii P dostępne są trzy kabiny. Mamy kabinę krótką. Ma ona niski dach i nie posiada leżanki, lecz dzięki temu zwiększa możliwą ładowność. Kolejna jest kabina dzienna P. Jest ona dostępna z dachem niskim lub wysokim i posiada zestaw wypoczynkowy o szerokości 540 milimetrów. Na nieco dalsze trasy pozwala kabina sypialna P. Może ona mieć trzy wielkości dachu i posiada pełnowymiarową leżankę dolną. Dostępne konfiguracje podwozia to praktycznie wszystkie możliwe obejmujące dwie bądź trzy osie.
Scania P – silniki
Pod maską Scanii P może pracować wiele różnych jednostek. Szwedzi przygotowali bowiem opcje 7-litrowe, 9-litrowe oraz 13-litrowe. Najmniejsze jednostki mają moc wynoszącą 220, 250 lub 280 koni mechanicznych. Silniki 9-litrowe zapewniają z kolei 280, 320, 340 lub 360 koni mechanicznych. Jednostka 340-konna działa na gaz. Silniki 13-litrowe z kolei dają moc rzędu 370, 410, 450 lub 500 koni mechanicznych. Jednostka 410-konna może działać nie tylko na olej napędowy, gdyż istnieje wersja przystosowana do etanolu.