Największe koncerny motoryzacyjne na świecie najczęściej rozbijają swoją działalność na wiele odnóg. Bardzo często posiadają one osobne zespoły skupione na samochodach osobowych oraz na samochodach dostawczych i ciężarowych. Oczywiście z łatwością możemy jednak znaleźć marki, których jedynym źródłem uwagi jest tylko jedna kategoria. Najczęściej takie firmy tworzą wyłącznie auta osobowe, lecz możemy rzecz jasna bez trudu znaleźć marki trudniące się w produkcji dostawczaków czy pojazdów ciężarowych. W tej ostatniej grupie znajduje się Scania. Jaka jest historia tej marki, a także jakie ciekawe pojazdy ma nam ona do zaoferowania?
Historia marki Scania
Marka Scania jest naprawdę wiekową firmą, gdyż została ona założona już w 1891 roku. Jej siedziba znajduje się w Szwecji, a dokładniej w mieście Södertälje, niedaleko Sztokholmu. Tak samo, jak w przypadku wielu innych marek samochodowych, wszystko zaczęło się od rowerów. Dopiero potem, widząc rosnący popyt na samochody, producenci przesiadali się na działania stricte motoryzacyjne. Oddział Scanii, który miał za zadanie tworzenie silników oraz pojazdów mechanicznych, został założony w 1935 roku.
Scania zaczęła znacznie rosnąc w siłę w szczególności po II Wojnie Światowej, kiedy to objęła produkcją swoich pojazdów cały glob. W 1969 roku marka połączyła swoje siły z rodzimym Saabem, z którym stworzyła koncern Saab-Scania. Drogi producentów rozdzieliły się w 1995 roku, a następnie Scania została włączona w skład koncernu Volkswagena, w którym do tej pory się znajduje – VAG posiada aż 99,57 procenta udziałów w szwedzkiej marce.
Scania posiada zakłady produkcyjne w Europie (w tym dwa w Polsce) oraz w Ameryce Południowej i jak zapewne już się domyślacie, skupia się ona na produkcji samochodów ciężarowych. Oto więc kilka ciekawych konstrukcji, które wyjechały z zakładów produkcyjnych Scanii.
Scania R
Naszą opowieść o modelach Scanii zaczniemy od prawdopodobnie najpopularniejszej, a także najbardziej uznanej serii pojazdów od tego producenta. Scania R to seria stworzona w 2004 roku, która otrzymała tytuł Najlepszego Samochodu Ciężarowego Roku aż dwukrotnie – w 2009 oraz w 2013 roku. Cechą charakterystyczną tych pojazdów bez wątpienia była naprawdę ogromna dowolność w wyborze każdego elementu wyposażenia.
Dla przykładu, z pięciu wariantów nadwozia Scanii R aż cztery posiadały dodatkową sypialnię. Jeżeli jednak jej nie potrzebowaliśmy, mogliśmy dobrać mniejszą kabinę, która była tworzona typowo pod jazdę dzienną. Dodatkowo pojazd ten był sprzedawany w naprawdę szalonej ilości aż dziesięciu różnych napędów. Jeżeli zaś chodzi o silniki, tu również panowała spora dowolność – do wyboru mieliśmy jednostki posiadające pojemność 9, 12 lub nawet 16 litrów, co jest naprawdę szaloną wartością. Jeżeli zaś chodzi o moc, ta zaczynała się od 230 koni mechanicznych, zaś najpotężniejszy silnik V8 o pojemności 16 litrów był zdolny do wykrzesania z siebie aż 730 koni mechanicznych!
Scania P
Scania P nie była serią aż tak nastawioną na największe możliwości, jak wspomniana wyżej seria R, lecz nadal oferowała naprawdę wiele. Scania P została stworzona jako pojazd idealny do transportu krótkodystansowego, choć często wykorzystuje się ją między innymi do tworzenia wozów strażackich. Seria P również na na swoim koncie tytuł Samochodu Ciężarowego Roku, co udało się jej w roku 2016.
Scania T
Scania T produkowana była wyłącznie w latach 2000-2005, lecz zdecydowanie warto jest o niej wspomnieć. Ta seria charakteryzowała się bowiem dość ekstrawaganckim wyglądem, przez co znalazła zarówno sporą rzeszę zwolenników, jak i przeciwników. Tu również spotkamy silniki o pojemności aż do 16 litrów, w których to maksymalna moc wynosi 580 koni mechanicznych.
Scania G
Na sam koniec warto wspomnieć jeszcze o serii G, która jest bardzo szeroko wykorzystywana w konkretnym dziale przemysłu. Scania G bowiem została skonstruowana typowo pod zadania budowlane, choć możemy ją bez problemu spotkać także w transporcie dalekobieżnym. Znajdziemy tu silniki o pojemności „jedynie” 9 litrów i maksymalnej mocy 490 koni mechanicznych.