Ford Ranger jest jednym z najbardziej ikonicznych pick-upów, który pomaga wielu osobom w przewożeniu wymaganych ładunków na całym świecie. W przeszłości był dostępny jedynie w Stanach Zjednoczonych, lecz teraz na dobre zadomowił się w Europie i jest jednym z niewielu tego typu samochodów na Starym Kontynencie.
Ford Ranger – historia modelu
Pierwszy Ford Ranger powstał w 1982 roku. Był on wtedy następcą pickupa o nazwie Courier, który był budowany wraz z japońską Mazdą. Zapotrzebowanie na tego typu średniej wielkości pickupy stworzył wcześniej Chevrolet wraz z całym koncernem General Motors wypuszczając na rynek model Chevrolet S-10. Pierwszy Ranger przez Forda był plasowany jako alternatywa dla modelu F-Series i był powiązany konstrukcyjnie z Fordem Bronco.
Druga generacja zadebiutowała w roku 1992 i samochód ten diametralnie się zmienił. Tym razem Ford wrócił do stworzenia auta opracowanego wraz z Mazdą, gdyż model Mazda B-Series dla tego auta jest samochodem bliźniaczym. Do jego budowy użyto całkowicie nowej płyty podłogowej, co wpłynęło na wielkość nadwozia oraz rozstaw osi. Dodatkowo cała stylistyka zyskała znacznie więcej krągłych i masywnych linii zamiast dość ostrych kształtów poprzednika.
Następca nadszedł już zaledwie pięć lat temu. Trzeci Ford Ranger zadebiutował bowiem w roku 1997 i co ciekawe produkowany był w Stanach Zjednoczonych aż do roku 2011. Jednocześnie powstała bowiem europejska odmiana, która była przeznaczona do Europy, ale też na inne rynki globalne. Ranger trzeciej generacji na rynki globalne był konstrukcją w pełni zapożyczoną od Mazdy, która zadebiutowała na światowych rynkach w roku 1998.
Z Mazdą Amerykanie współpracowali również przy budowie czwartego wcielenia Forda Rangera. Zadebiutowało ono w grudniu 2005 roku, a jego produkcja rozpoczęła się w roku 2006. Samochód ten zyskał względem poprzednika bardziej kanciaste kształty, lepsze silniki i parametry transportowe. Auto było też bliźniakiem Mazdy BT-50. Jego oferowanie zakończyło się w roku 2011.
Wtedy też zadebiutował piąty Ranger, który do niedawna najnowszym dostępnym na rynku. Produkowano go bowiem od roku 2011 do 2022. Samochód ten zdobył między innymi tytuł Międzynarodowego Pickupa Roku 2013. Został też wybrany przez Ministerstwo Obrony Narodowej naszego kraju, które w 2020 roku zamówiło aż 173 egzemplarze tego pickupa. Przy okazji piątej generacji Ford wprowadził również odmianę Raptor, która jest sportową wersją tego pickupa.
Najnowszy Raptor został zaprezentowany w listopadzie 2021 roku. Jego produkcja rozpoczęła się w roku 2022. Samochód został zaprojektowany przez australijski oddział, który pracował wraz z działami Forda na całym świecie. Jest to ponadto projekt stworzony nie z Mazdą, a z Volkswagenem, więc od teraz Ford Ranger i Volkswagen Amarok to auta bliźniacze.
Ford Ranger – dane techniczne
Ford Ranger najnowszej generacji jest długi na 5282 milimetry przy rozstawie osi rzędu 3220 milimetrów. Jego wersja z podwójną kabiną jest długa na 5359 milimetrów, a sportowy Raptor ma długość rzędu 5363 milimetrów. Szerokość całkowita to 1977 milimetrów, a w wypadku Raptora wynosi ona 2028 mm. Wysokość całkowita to z kolei od 1800 do 1873 milimetrów.
Spośród właściwości terenowych Ford Ranger ma prześwit rzędu 232 milimetrów. Jego kąt natarcie to 28 stopni, kąt zejścia to 27 stopni, kąt rampowy wynosi 24 stopnie, a kąt przechyłu bocznego to 35 stopni. Głębokość brodzenia wynosi z kolei 800 milimetrów. Jeszcze lepsze warunki ma Raptor. Jego prześwit to 283 milimetry. Dzięki temu kąt natarcia to aż 32,5 stopnia, kąt zejścia jest z kolei nieco mniejszy i wynosi 24 stopnie. Kąt rampowy i przechyłu bocznego jest za to taki sam. Nieco większa jest również głębokość brodzenia wynosząca 850 milimetrów.
Ford Ranger – silniki
Pod maską znalazło się miejsce dla jednostek 2.0 EcoBlue. Są to silniki spełniające najnowsze normy Euro 6.2. Podstawowa wersja silnika ma 130 koni mechanicznych mocy maksymalnej. Pośrednia dysponuje mocą rzędu 170 KM, a w najmocniejszej wersji, która trafia również pod maskę Forda Raptora można liczyć na 213 koni mechanicznych. Moc jest przenoszona przy pomocy 6-biegowej skrzyni manualnej, bądź 10-stopniowej przekładni automatycznej.