Volkswagen Transporter osobowy – z poczwarki w motyla?

Volkswagen Transporter osobowy – z poczwarki w motyla?

Historia Volkswagena Transporter

Pierwszy Volkswagen Transporter został wyprodukowany jeszcze w roku 1950, chociaż prace nad nim rozpoczęto już w roku 1948, a pierwszy model zaprezentowano rok później. Na początku Transporter o ładowności 750 kg bardzo przypominał garbusa, a zamiast mówić na niego „Transporter”, określano go mianem „Bulli” (skrót od Bus Lieferwagen).

Pierwsza generacja Volkswagena Transporter

Pierwsza generacja Transportera miała aż cztery różne wersje – oprócz minibusa przeznaczonego dla ośmiu osób można było również zamówić pojazd dostawczy, specjalny, a także sklep obwoźny. Typowa wersja osobowa pojawiła się w roku 1951 – nadano jej nazwę „Samba”. Ten model Transportera wyróżniał się dwukolorowym lakierem i pokaźną liczbą okien (aż 21). Siedem lat później do sprzedaży trafiła też wersja mająca dwie kabiny.

Druga generacja Transportera

Druga generacja Transportera pojawiła się na rynku w roku 1967 – model ten miał podzieloną na dwie części przednią szybę, a także mocniejszym silnikiem w porównaniu do pierwowzoru. Z czasem w wersji tej pojawił się silnik napędzany etanolem, a by to podkreślić, model zmienił nazwę na Kombi, co miało miejsce w roku 2013 – moment ten zarazem wyznacza koniec dla produkcji tej generacji.

Trzecia generacja modelu Transporter

Następną generację można było poznać w roku 1979 – jedyną wspólną cechą z dwoma poprzednimi wersjami jest obecność silnika z tyłu. To natomiast, czym się ten Transporter wyróżniał, to na przykład napęd chłodzony powietrzem. Z czasem na rynku pojawiła się nawet limuzyna oparta na tym modelu o symbolu Multivan (rok 1985), a później powstała wersja z napędem Syncro (w sprzedaży do roku 1992).

Czwarta generacja Transportera od Volkswagen

Czwarta generacja jest znana od roku 1990, kiedy to do salonów zawitał model Multivan, czyli osobowy Volkswagen Transporter. Model ten określa się mianem kamienia milowego, jeśli chodzi o dalszy rozwój tego producenta. Jest to pierwsza wersja, w której silnik i napęd są zlokalizowane z przodu zamiast z tyłu. W ramach tej generacji wypuszczono też wersję Caravelle, złożoną w poznańskim zakładzie Volkswagena. Tak Caravelle, jak i Multivan z czasem zostały wyposażone m.in. w silniki wysokoprężne (rok 1996).

Piąta i szósta generacja Transportera

Piątą generację zaczęto produkować od roku 2003 – osobową pod nazwą Multivan. Różniła się od poprzednich napędem na cztery koła, który opierał się na sprzęgle Haldex. Ten model Transportera poddano liftingowi w roku 2009 – pojawiły się zamiast reflektorów światła do jazdy dziennej, a także zmodernizowano zderzaki i lusterka znajdujące się na zewnątrz. Z kolei szóstą generację osobową Multivan zmotoryzowani znają od roku 2015. Od poprzedniej różni się bardziej nowoczesną stylizacją, napędem, a także wysokoprężnym silnikiem.

Czy samochody dostawcze Volkswagen Transporter są ekologiczne?

Pomimo takich rozwiązań, jak silnik wysokoprężny, czy katalizator SCR, które miały sprawić, by producent sprostał wymaganiom pod względem emisji spalin, samochód ten pozostawia jeszcze wiele do życzenia. Obecne normy wynoszą 95 g/km, a Transporter generuje około *172 g/km.