Volvo to aktualnie jeden z najważniejszych graczy na rynku samochodów w ciężarowych. W 2016 roku ta firma była drugim największym producent pojazdów użytkowych tego typu na całym świecie. Jednym z oferowanych modeli jest Volvo FM, czyli mniejsza i tańsza alternatywa dla większego Volvo FH.
Volvo – historia
Samo w sobie Volvo istnieje od 1927 roku. Wtedy rozpoczęła się działalność polegająca na budowie samochodów osobowych. Volvo Trucks powstało niewiele później, gdyż miało to miejsce w roku 1928. W tym momencie zaprezentowano pierwszy model i okazał się on sporym sukcesem od samego początku. Przez lata Volvo budowało swa pozycję i w czasie prawie 100 lat istnienia na rynku pojawiły się niezliczone ilości ciężarówek w tym kultowa seria 4, czy też bardzo udana seria FH.
Ponadto Volvo w czasie swojego istnienia zdołało zbudować bądź pozyskać wiele zakładów, dzięki czemu dziś jest to firma działająca na praktycznie wszystkich kontynentach. Do Volvo należą bowiem zakłady w Szwecji, USA, Brazylii, Belgii, Brazylii, Rosji, RPA, Indiach, Tajlandii, Maroko, Tunezji, Australii, Arabii Saudyjskiej, Malezji, Chinach, Tajwanie, czy też w Iranie.
Aktualny kształt Volvo Trucks został nadany podczas reorganizacji w roku 2012. Wtedy Volvo Trucks przestało być pojedynczą firmą, a stało się grupą skupiającą między innymi Mack Trucks, czy też Renault Trucks.
Volvo FM – historia modelu
Volvo FM zostało zaprezentowane kilka lat po flagowym modelu FH jako jego tańsza alternatywa. Miało to miejsce w 1998 roku i tym samym Volvo uzupełniło wtedy gamę nowoczesnych aut użytkowych. Od samego początku Volvo VM jest konstrukcją bardzo podobną do Volvo FH. W celu ograniczenia kosztów szwedzki producent korzysta bowiem z tych samych części w niektórych zakresach, a główną różnicą jest przede wszystkim znacznie niższa kabina. Pierwsza generacja Volvo FM oferowana była od 1998 do 2001 roku.
Druga generacja Volvo FM zadebiutowała już po trzech latach, czyli w 2001 roku. Zmiany obejmowały nowe 9-litrowe jednostki, które zastąpiły stare 7- oraz 10-litrowe silniki, nowe systemy bezpieczeństwa, czy też nowe skrzynie biegów. Auto w tej postaci było dostępne aż do 2020 roku. W tym czasie doszło do sporej restylizacji w roku 2005. Mniejsze miały z kolei miejsce w 2010 i 2013 roku.
Najnowsza odsłona Volvo FM pochodzi z roku 2020. Prezentacja odbyła się tuż przed wybuchem w Europie pandemii koronawirusa, czyli w 27 lutego 2020 roku. Największe zmiany to między innymi nowe lampy LED, wnętrze i inne elementy wyposażenia.
Volvo FM – specyfikacja
Volvo FM ma do wyboru kilka rodzajów kabin. Podstawowa i najtańsza jest niskowejściowa kabina dzienna. Jest ona najniższa i łatwo się do niej wsiada. Wysokość we wnętrzu to 148 cm. Na poziomie pokrywy tunelu wynosi ona 104 cm. Dostępna jest również standardowa kabina dzienna, a także kabina sypialna z obniżonym dachem. W tym wypadku wysokość wnętrza wynosi 164 cm, a gdy mowa o wysokości na poziomie tunelu to jest ona na poziomie 120 cm. Oferowana jest również standardowa kabina Globetrotter. We wnętrzu dostępna przestrzeń to aż 201 cm wysokości. Na poziomie tunelu silnika wynosi ona 157 cm. Na placach budowy z kolei świetnie sprawdza się kabina załogowa.
Dostępne konfiguracje zawieszenia w Volvo FM to z kolei standardowe 4x2, a także większe 6x2, 6x4, 8x2, 8x4, a także największe 10x4. Poszczególne warianty różnią się też dopuszczalną masą całkowitą, która może wynosić od 11.5 do 26 ton.
Volvo FM – silniki
W Volvo FM dostępne są trzy rodzaje silników. Podstawowy to D11K. Jest to 6-cylindrowa jednostka napędowa o pojemności 10,8 litra. Dostępne warianty mocowe generują kolejno 330 KM i 1600 Nm, 380 KM i 1800 Nm, 430 KM oraz 2050 Nm, a także 460 KM i 2200 Nm. Zdecydować się można również na większy silnik D13K. Również posiada sześć cylindrów, lecz ma pojemność rzędu 12.8 litra. Dostępna moc to 420 KM i 2100 Nm momentu obrotowego, 460 KM i 2300 Nm, a topowy silnik generuje 500 KM oraz 2500 Nm. Trzeci rodzaj jednostki to G13C. Jest to silnik D13C przystosowany pod gaz LNG. Silniki tego typu mają 420 lub 460 KM.