Opel pod koniec XX wieku wykonał pewien ruch, który pozwolił mu zdobyć naprawdę niezłą pozycję na rynku samochodów dostawczych. Było to zawiązanie sojuszu z Renault, który mówił o współpracy w zakresie średnich i ciężkich aut dostawczych. Owoce tej współpracy to Opel Movano, czy też Opel Vivaro, czyli samochód dostawczy klasy średniej.
Opel Vivaro – historia modelu
Opel w segmencie D na dobre zaistniał dzięki modelowi Vivaro. Pierwszym owocem współpracy z Renault, którą zawiązano w latach 90. XX wieku był jednak model Opel Arena. Nie był to tak w zasadzie żaden nowy samochód. Pod tą nazwą Opel sprzedawał bardzo wysłużone Renault Trafic, które na rynku wtedy obecne było od 1981 roku. Następca pojawił się na szczęście bardzo szybko.
Opel Vivaro pojawił się bowiem już we wrześniu 2001 roku. Samochód został zaprojektowany przez Centro Stile Renault, a w ramach umowy dotyczącej podziału produkcji aut dostawczych zarówno Opel Vivaro, jak i Vauxhall Vivaro oraz Renault Trafic produkowany był w zakładach należących do Opla, które mieszczą się w Luton. Większy Opel Movano i Renault Master produkowano z kolei w Batilly we Francji. Auto zaliczyło bardzo udany debiut rynkowy, gdyż wraz ze swoim bliźniakiem Renault Master zdołało zwyciężyć w prestiżowym plebiscycie i zdobyć tytuł Samochodu Dostawczego Roku 2002.
Pierwszy facelifting Opla Vivaro miał miejsce w roku 2006. Wtedy zmieniono przede wszystkim gamę jednostek napędowych, gdyż w życie wchodziły nowe normy emisji spalin Euro 4. Poza silnikami pojawiły się nowe odmiany nadwoziowe. Model wycofano ze sprzedaży w roku 2014. Wtedy też zadebiutował Opel Vivaro B.
Nowy dostawczak ponownie był bliźniakiem dla Renault Trafic. Tym razem do rodziny dołączył również Fiat Talento. W samochodzie zmienił się przede wszystkim wygląd. Jego zaletą była z kolei ogromna możliwość konfiguracji. Producent chwalił się, że Vivaro biorąc pod uwagę wszystko można skonfigurować na 270 różnych sposobów. Auto nie przetrwało jednak zbyt długo. Wycofano je już w roku 2019. Wynika to z tego, że Opla przejął koncern PSA, czyli największy rywal Renault. Koncern ten zadecydował o tym, że Opel będzie oferował bliźniak dla konstrukcji PSA.
Z tego powodu nowy Opel Vivaro zadebiutował już w 2019 roku. Po raz pierwszy Vivaro stało się bliźniakiem dla Citroena Jumpy, Peugeota Expert oraz Toyoty ProAce. Samochód na tle bliźniaków wyróżnia się przede wszystkim pasem przednim, lecz inne jest też koło kierownicy.
Opel Vivaro – dane techniczne
W takim segmencie aby być konkurencyjnym należy oferować wszechstronny produkt. Dlatego Opel Vivaro dostępny jest w kilku długościach. Jego wymiary podstawowe to długość rzędu 4609 milimetrów przy rozstawie osi wynoszącym 2925 milimetrów. Jego szerokość to 2010 milimetrów, a wysokość różni się między wersjami i może sięgać od 1895 do 1945 milimetrów. Pośrednia długość to 4959 milimetrów przy rozstawie osi rzędu 3275 milimetrów. Taki sam rozstaw osi spotkamy w najdłuższym możliwym Vivaro, które mierzy 5309 milimetrów. Pojemność to kolejno 4.6, 5.3 oraz 6.1 metra sześciennego dla wersji C, L oraz XL.
Opel Vivaro – silniki
Pod maską Opla Vivaro spotkamy tylko i wyłącznie wysokoprężne jednostki napędowe. Podstawowy silnik to jednostka 1.5 Diesel. Ma ona dwa warianty mocowe i występuje w połączeniu z 6-biegowym manualem. Bazowa wersja generuje 102 konie mechaniczne i 270 niutonometrów. Mocniejsza daje do dyspozycji 120 KM oraz 300 Nm. Druga dostępna jednostka to silnik 2.0 Diesel. Jej podstawowa wersja ma 144 konie mechaniczne mocy. W wersji z 6-biegowym manualem moment obrotowy to 340 Nm. Montaż skrzyni automatycznej powiększa go do 370 Nm. Najlepsza jednostka generuje z kolei 177 KM oraz 400 Nm. Jest ona połączona z 8-stopniowym automatem.
Opel Vivaro – ceny
Podstawowy Opel Vivaro kosztuje 111 tysięcy złotych. Za jego najdłuższą wersję z bazowym silnikiem zapłacimy z kolei 118 tysięcy. Ceny aut z jednostkami 2.0 zaczynają się od 125 tysięcy, a za Vivaro z najlepszym silnikiem i najdłuższym nadwoziem należy zapłacić co najmniej 141 tysięcy złotych.