Samochody dostawcze nowe i używane

Nissan Primastar

Nissan Primastar - dostawcze używane i nowe, najlepsze oferty sprzedaży dostępne od ręki z salonów, komisów

Nissan raczej nie jest często spotykaną marką na masce samochodów dostawczych w naszym kraju. Z tego powodu nazwa Nissan Primastar może niewiele mówić. Wystarczy jednak rzucić okiem na ten samochód i okazuje się, że mamy do czynienia z naprawdę dobrą i znaną konstrukcją, która pod inną nazwą jest bardzo chętnie kupowana. 

Nissan Primastar – historia modelu

Nissan samochody dostawcze produkował od wielu lat. W segmencie D wśród dostawczaków, gdzie zaliczamy Primastara od roku 1978 japońska marka budowała model Nissan Vanette. Samochód ten w czasie swojego istnienia doczekał się aż trzech generacji, z których ostatnia zadebiutowała w roku 1994, a wycofano ją w roku 2002. Zarząd Nissana zdecydował jednak, że trudno będzie osiągnąć sukces z taką konstrukcją.

Aby zapewnić sobie konkurencyjność w Europie na polu średniej wielkości samochodów dostawczych Nissan zdecydował się wykorzystać współpracę z Renault. Efektem tego było powstanie modelu Primastar. Zadebiutował on rok po swoich bliźniakach, czyli w roku 2002. Nissan Primastar jest bowiem konstrukcją bliźniaczą dla dostawczaków takich jak Opel Vivaro oraz Renault Trafic. Trzeba powiedzieć, że grono to jest naprawdę zacne, gdyż bliźniacze konstrukcje Primastara zdobyły prestiżowy tytuł Samochodu Dostawczego Roku 2002 pokonując w tym zestawieniu Opla Combo oraz Forda Transit VI Durashift. 

Primastar od swych bliźniaków różnił się małymi detalami. Mowa tu oczywiście o logotypach, ale też o projekcie osłony chłodnicy, który był obecny tylko w Nissanie. Największą zaletą względem poprzednika było to, że miał on odpowiednie dla rynku proporcje, dzięki czemu mógł udanie konkurować z rywalami. 

Pierwszy lifting Primastara miał w roku 2006. Wtedy zmieniono reflektory na smuklejsze, znacząco odmieniono gamę jednostek napędowych z racji na zmieniające się dynamicznie przepisy dotyczące emisji spalin, a ponadto wprowadzono nowe zderzaki i lekkie odświeżenie we wnętrzu. 

Druga generacja Primastara zadebiutowała nieco po bliźniakach. Miało to miejsce bowiem w 2016 roku, podczas gdy kolejna generacja Trafica i Vivaro była obecna od roku 2014. W Nissanie zdecydowano się zmienić nazwę modelu. Ten nie nazywa się już Primastar, a NV300 by pasować do polityki nazewniczej. Model ten plasuje się pomiędzy najmniejszym NV200, a flagowym NV400. 

Nowy model to członek bogatej rodziny. Ta liczyła sobie w pewnym momencie sześciu członków. Mowa o Renault Trafic, Oplu i Vauxhallu Vivaro, Mitsubishi Express oraz Fiacie Talento. Modele Fiata oraz Opla i Vauxhalla nie są już jednak produkowane, gdyż marki te wchodzą w skład koncernu Stellantis, które oferuje konkurencyjne konstrukcje opracowane przez były koncern PSA. 

Nissan mimo pierwotnej zmiany nazwy powrócił jednak do określenia swojego średniego dostawczaka za pomocą nazwy Primastar. Miało to miejsce przy okazji faceliftingu w 2021 roku. Zmienił on również znacząco wygląd przodu, gdzie pojawiły się bardziej agresywne reflektory czy też większa atrapa chłodnicy. 

Nissan Primastar – dane techniczne

Nissan Primastar to średniej klasy dostawczak, który może mieć konfigurowalną wysokość, długość, a także rozstaw osi. Jego bazowa wersja jest długa na 4999 milimetrów przy rozstawie osi rzędu 3098 milimetrów. Szerokość to 1956 milimetrów, a wysokość sięga 1971 milimetrów. Dostępne jest powiększenie dachu, przez co sięga on 2493 milimetrów. Można także zdecydować się na przedłużoną wersję, która ma długość rzędu 5480 milimetrów i rozstaw osi wynoszący 3498 milimetrów. 

Nissan Primastar – ceny i dostępność

W naszym kraju bardzo trudno jest zakupić samochód jakim jest Nissan Primastar. Jego obecna generacja nie jest sprzedawana w Polsce i nie ma na to planów nawet po liftingu, który miał miejsce w roku 2021. Pozostaje więc albo zakup używanego modelu z pierwszej generacji lub sprowadzenie tego auta. Ewentualnie można postawić na Renault Trafic, czyli de facto ten sam samochód. Gdy już jednak mowa o używanych egzemplarzach to na rynku wtórnym osiągają one ceny w wysokości od około 13 do nawet 30 tysięcy złotych. Najczęściej spotykane są egzemplarze jeszcze z pierwszej dekady XXI wieku.