Mercedes ma naprawdę ogromny zakres działalności i w jej skład wchodzi między innymi produkcja samochodów dostawczych. Przez większość czasu gama tego typu lekkich pojazdów składała się jednak tylko z vanów z segmentu D lub E. Dlatego Niemcy zdecydowali się na współpracę z francuskim Renault w ramach której ofertę uzupełniono o kompaktowego kombivana, jakim jest Mercedes Citan.
Mercedes-Benz Citan – historia modelu
Mercedes Citan po raz pierwszy zaprezentowany został w Hanowerze w roku 2012 podczas odbywających się tam targów motoryzacyjnych Hannover Motor Show 2012. Pokazany wtedy samochód dostawczy miał stanowić uzupełnienie gamy aut dostawczych Mercedesa, która składała się do tej pory z największego Sprintera oraz modelu z klasy średniej, czyli Mercedesa Vito.
W celu zaoferowania kombivana Mercedes zdecydował się, że nie będzie tworzył kolejnej samodzielniej konstrukcji. Zamiast tego Niemcy nawiązali współpracę z jednym z wiodących producentów w segmencie aut dostawczych jakim jest Renault. W jej ramach Mercedes oferuje swój model jakim jest Mercedes-Benz Citan korzystając z technologii Renault, przez co Citan jest de facto bratem bliźniakiem modelu Kangoo, którego druga generacja zadebiutowała rok przed pojazdem Mercedesa.
W konstrukcji należącej do Renault zdecydowano się wprowadzić niewielkie zmiany. Mercedes nieco przemodelował wygląd przodu oraz tyłu tak, by ten lepiej pasował do stylu używanego przez tę markę. Ponadto spore zmiany zaszły we wnętrzu tak by Mercedes Citan pasował do tego, że Mercedes to przecież producent klasy premium. Ponadto w ramach współpracy Mercedes zmodyfikował silnik wysokoprężny 1.5 dCi, z którego korzysta od wtedy również Renault.
Kangoo na rynku zadebiutowało jako blaszany furgon, pięcioosobowy furgon lub przeszklone kombi. Samochód co ciekawe ma aż trzy wersje długościowe, co wcale nie jest tak często spotykane w segmencie kompaktowych kombivanów. Pierwsze zmiany w Citanie miały miejsce już w 2013 roku. Wtedy wprowadzono siedmioosobową odmianę auta, a także wprowadzono nowe jednostki napędowe. W roku 2015 z kolei zmodernizowano jednostki tak, by te spełniały normy Euro 6. W 2016 za to dodano siedmiobiegową automatyczną przekładnię do oferty.
Produkcja pierwszego Citana zakończyła się w roku 2021. W tym samym czasie zaprezentowany został jego następca. Ponownie oparty jest na Renault Kangoo, przez co samochód ten korzysta z płyty podłogowej Renault-Nissan CMF-CD. Auto w przeciwieństwie do poprzednika nie ma już możliwości wyboru wersji o różnych długościach.
Mercedes-Benz Citan – dane techniczne
Najnowszy Mercedes-Benz Citan to samochód dostawczy typu kombivan, który plasuje się w klasie kompaktowej. Jego długość to 4498 milimetrów przy rozstawie osi wynoszącym dokładnie 2716 milimetrów. Szerokość samochodu to z kolei 1859 milimetrów. Wysokość sięga 1852 milimetrów. Masa własna może wynosić od 1556 do 1715 kilogramów. Maksymalna pojemność bagażnika to 2,9 metra sześciennego.
Mercedes-Benz Citan – silniki
Pod maską Citana znajdziemy zarówno jednostki wysokoprężne, jak i benzynowe. Na każdy typ paliwa przypada po jednym silniku w różnych wariantach mocowych. Jednostka benzynowa to 4-cylindrowy silnik w konfiguracji rzędowej o pojemności 1.3 litra. Jego moc wynosi w podstawowej wersji 102 konie mechaniczne. W takim wypadku auto ma oznaczenie 110. Mocniejszy jest silnik z oznaczeniem 113, gdyż zapewnia on moc wynoszącą 131 koni mechanicznych.
Jednostka wysokoprężna to również 4-cylindrowy silnik w konfiguracji rzędowej, lecz jego pojemność wynosi 1.5 litra. Podstawowa wersja to 108 CDI. Zapewnia ona moc rzędu 75 koni mechanicznych. Pośrednia jednostka ma oznaczenie 110 CDI i daje do dyspozycji kierowcy 95 KM. Najmocniejszy silnik z kolei znajdziemy pod nazwą 112 CDI. Taka jednostka napędowa zapewnia kombivanowi moc wynoszącą 116 koni mechanicznych.
Mercedes-Benz Citan – ceny
Rozstrzał cenowy nowego Mercedesa Citana jest dość niewielki. Za bazową wersję bez żadnych zmian zapłacimy bowiem 103 tysiące złotych brutto. Najdroższa baza do konfiguracji jest z kolei wyceniana na 119 tysięcy złotych brutto.