Historia Fiata na polu samochodów dostawczych jest niezwykle bogata. Największy oferowany przez nich aktualnie model, czyli Fiat Ducato powstał bowiem ponad 40 lat temu i miało to miejsce w roku 1981. W tym momencie oferowana jest już trzecia generacja tego samochodu, który jest jednym z bardziej popularnych aut dostawczych segmentu E w naszym kraju.
Fiat Ducato – historia modelu
Fiat Ducato po raz pierwszy powstał ponad 40 lat temu. Miało to miejsce w roku 1981. Wtedy we wrześniu zaprezentowano ten samochód dostawczy, który w Fiacie był następcą modeli 238 oraz 242. To sprawia, że Ducato jest jednym z najstarszych do dziś oferowanych samochodów dostawczych na rynku. Auto już wtedy było opracowywane wraz z Peugeotem czy Citroenem. Te marki sprzedawały bowiem Peugeota J5 oraz Citroena C25.
Dla historii aut dostawczych Fiata znacznie ważniejszy był Fiat Ducato II. Został on znów opracowany wraz z Citroenem i Peugeotem. Nad budową tego samochodu czuwał między innymi Giorgetto Giugiaro, który odpowiadał za projekt nadwozia. Celem, który przyświecał Włochowi było zadbanie o jak najniższy współczynnik oporu powietrza generowany przez ten samochód, co sprawia że będzie on między innymi spalał mniej paliwa. Giugiaro udało się obniżyć go do poziomu Cx=0,35 co jest naprawdę dobrym wynikiem jak na auto dostawcze.
Druga generacja Ducato spotkała się z naprawdę pozytywnym odbiorem, gdyż wraz ze swoimi bliźniakami, jakimi były takie auta jak Citroen Jumper i Peugeot Boxer zwyciężył on w prestiżowym plebiscycie na Samochód Dostawczy Roku 1995. Fiat Ducato drugiej generacji w Europie był budowany i oferowany do 2006 roku. W Brazylii z kolei konstruowano go od roku 1998 aż do 2018.
Trzecia i najnowsza generacja Fiata Ducato zadebiutowała w roku 2006, co oznacza, że na rynku dostępna jest aż od ponad 15 lat. Samochód zaprojektowano w Centro Stile Fiat. Projektantom udało się jeszcze bardziej obniżyć i tak już niski współczynnik oporu powietrza, który w Ducato trzeciej generacji wynosi Cx=0,31.
Fiat Ducato trzeciej generacji posiada znacznie większą ilość bliźniaków. Oprócz Citroena Jumpera i Peugeota Boxera do rodziny po pewnym czasie dołączyły takie samochody jak Opel Movano, Vauxhall Movano, a także Ram ProMaster. Aktualnie produkcja tych aut ma mieć miejsce w Polsce, a dokładniej w Gliwicach, gdzie mieści się jedna z fabryk koncernu Stellantis, do którego należą wszystkie marki oferujące różne wersje tej konstrukcji.
Fiat Ducato – dane techniczne
Fiat Ducato podobnie jak bliźniacze konstrukcje dostępny jest w czterech różnych konfiguracjach długości i trzech wysokości. Do rozstawu osi rzędu 3000 milimetrów przypisana jest długość wynosząca 4963 milimetrów. Auto z rozstawem osi na poziomie 3450 mm jest długie na 5413 mm. Największy możliwy rozstaw osi to 4035 mm. Na jego bazie budowane są auta długie na 5998 lub 6363 milimetrów. Wysokość może z kolei wynosić 2254, 2524 lub 2764 milimetrów. Szerokość to za to 2050 milimetrów.
Fiat Ducato – silniki
Aktualnie pod maską Fiata Ducato znajdziemy jednostki MultiJet3. Są to silniki o pojemności wynoszącej 2.2 litra. Najsłabsza z nich to 120 MultiJet 3, która generuje 120 KM, a także 340 Nm. 140 KM oraz 350 Nm generuje jednostka 140 MultiJet 3. Mocniejszy jest silnik 160 MultiJet3 Power dysponujący mocą rzędu 160 KM i maksymalnym momentem obrotowym, który wynosi 380 Nm. Topowa jednostka to z kolei silnik 180 MultiJet 3 Power. Jego moc maksymalna to 180 koni mechanicznych, maksymalny moment obrotowy wynosi 380 niutonometrów, czyli tyle samo ile w 160-konnym silniku.
Fiat Ducato – ceny
Fiat Ducato ze standardową kabiną kosztuje od 83 950 złotych netto. Za największą wersję zapłacimy jednak nawet do 98 350 złotych. Cena netto za model z podwójna kabiną wynosi z kolei od 89 650 do 101 050 złotych. Kabina Maxi to już spory rozstrzał cenowy. Wynoszą one od 92 350 do 112 600 złotych netto. Za podwójną kabinę Maxi zapłacimy już za to od 99 550 do 116 800 złotych netto. Rozstrzał cenowy w ogólnym rozrachunku jest więc całkiem spory, lecz wynika to z ilości możliwych konfiguracji Fiata Ducato.