Europa od Stanów Zjednoczonych różni się dość znacząco w kwestii motoryzacji. Mowa tu na przykład o popularności różnych typów nadwozia przeznaczonych do przewożenia sporej ilości ładunku. Za Oceanem sporym wzięciem cieszą się bowiem pickupy, które w Europie są dość rzadko spotykane. Nie ma na to lepszego przykładu niż pickup ikoniczny na tyle, że jego nazwy użyto do stworzenia nowej marki pojazdów użytkowych.
Dodge RAM – historia modelu
Dodge RAM po raz pierwszy światło dzienne ujrzał w roku 1981. Wtedy nie była to jednak żadna nowa konstrukcja. Pierwszy RAM był bowiem jedynie mocno zmodernizowanym Dodgem D-Series trzeciej generacji, który został zastąpiony przez ten właśnie model. Od podstaw Dodge model RAM skonstruował dopiero w latach 90. XX wieku. Wtedy w roku 1993 zaprezentowano drugą generację pickupa.
Dodge RAM II został zbudowany od zera i znacząco różni się wizualnie od swojego poprzednika. Na swoje lata model ten był dość przełomowy i awangardowy szczególnie przez projekt przodu z dużymi nadkolami, czy też wyeksponowaną maską. Co ciekawe ta generacja RAMa miała debiutować już w roku 1988. Wtedy jednak projekt nadwozia nie spodobał się szefowi koncernu Chryslera. To samo spotkało projekt z 1991 roku. Dlatego w niecałe dwa lata powstał ostateczny wygląd samochodu znany dziś.
Kolejny Dodge RAM zadebiutował prawie 10 lat później, bo w styczniu 2001 roku na samym początku XXI wieku. Premiera miała miejsce na wystawie samochodowej, która odbywała się w Chicago. Projekt wizualnie był bardzo podobny do poprzednika, lecz poza tym auto zostało zaprojektowane od zera. Ponownie auto zostało też udostępnione do sprzedaży w wielu konfiguracjach wielkościowych, które pozwalały nawet na to, by pickup miał 7,5 metra długości.
Ostatnia generacja Dodge'a RAMa sprzedawanego przez markę Dodge powstała z kolei w roku 2008. Auto ponownie zachowało mniej więcej wygląd poprzednika i stało się ewolucją koncepcji. Premiera miała miejsce podczas Detroit Auto Show w styczniu 2008 roku. Auto w tej postaci wytrzymało jednak zaledwie dwa lata. W 2010 roku bowiem koncern Chryslera zdecydował się na stworzenie nowej marki nazwanej Ram Trucks od tego kultowego pickupa. Od wtedy Dodge RAM to RAM Pickup.
Pierwszy RAM Pickup to ten sam samochód, co ostatnia generacja Dodge'a RAM. Na zmiany trzeba było poczekać aż do 2018 roku. Wtedy marka zaprezentowała pierwszy własny projekt flagowego pickupa. Samochód charakteryzuje się nową stylistyką, której ważnym punktem jest między innymi ogromny grill. Dodatkowo w aucie znajdziemy mniej zaakcentowaną linię maski, niżej położone reflektory i bardziej obłe kształty. Inna ogromna zmiana to użycie aluminium do budowy nadwozia. Dzięki temu szacuje się, że masa została obniżona nawet tonę.
Dodge RAM – dane techniczne
Nowiutki Ram Pickup dostępny jest w wielu wersjach długości. Zwykła odmiana pickup może być długa na od 5814 do 6142 milimetrów. Jej rozstaw osi to od 3569 do 3898 milimetrów. Jej szerokość to od 2084 do 2235 mm, a wysokość sięga od 1966 do 2055 milimetrów.
Inne wymiary ma odmiana HD, czyli Heavy Duty będąca wariantem ciężarowo-użytkowym. Jej długość wynosi od 6002 do 6347 milimetrów. Rozstaw osi jest jeszcze większy niż w zwykłym pickupie i może mierzyć od 3672 do 4076 milimetrów, szerokość wynosi od 2016 do 2367 milimetrów, a wysokość może sięgać od 1993 do 2075 milimetrów.
Ostatnia odmiana to Ram Pickup TRX. Jest to odpowiednik Forda F-150 Raptor, czyli mówimy tu o wersji sportowo wyczynowej. Jest ona długa na 5915 milimetrów przy rozstawie osi rzędu 3685 milimetrów. Szerokość to 2235 mm, a wysokość wynosi 2054 milimetrów.
Dodge RAM – silniki
W bazowym RAMie 1500 pod maską znajdziemy przede wszystkim silnik Pentastar 3.6 V6. Generuje on 309 koni mechanicznych mocy i 365 niutonometrów. Inna jednostka spotykana pod maską to silnik 5.7 HEMI V8. Wytwarza on 400 koni mechanicznych i 560 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego. RAM zapewnił także silnik dla osób preferujących diesla. Jest nim jednostka 3.0 EcoDiesel V6.