Stany Zjednoczone często nazywane są kolebką samochodów dostawczych. To właśnie tam, między innymi z uwagi na szybko rozbudowaną sieć dróg oraz spore odległości, po raz pierwszy pojawiła się potrzeba stworzenia pojazdów, które będą zdolne do przewozu materiałów bez uzależnienia od pociągów czy samolotów. Jak nietrudno się domyślić, wielu amerykańskich producentów skrzętnie to wykorzystało. Jak jednak sytuacja ta wyglądała z Dodgem?
Historia marki Dodge
Przedsiębiorstwo Dodge zostało założone w 1901 roku przez Johna Francisa oraz Horace'a Elgina, lecz w pierwszej kolejności zajmowało się głównie produkcją rowerów oraz części do wszelkich maszyn. Możemy to wyczytać nawet z samej pierwotnej nazwy firmy – Dodge Brothers Bicycle & Machine Factory. Dodge jednak bardzo blisko działał z wieloma rosnącymi siłami na amerykańskim rynku motoryzacyjnym, jak na przykład z Fordem czy nieistniejącą marką Oldsmobile. Dodge na przykład ma spore zasługi w stworzeniu legendarnego Forda T, do którego dostarczał silniki oraz pomniejsze części.
W 1914 roku możemy zaś mówić o początku Dodge'a jakiego znamy dzisiaj. W tym roku bowiem przedsiębiorstwo postanowiło stworzyć swój własny samochód, który był poniekąd wzorowany na wspominanym już dzisiaj Fordzie T. W przeciwieństwie jednak do samochodu Forda, Dodge celował w stworzenie lepiej wyposażonego i najzwyczajniej w świecie bardziej ekskluzywnego samochodu, co zresztą się udało i marka odniosła swoim pierwszym autem spory sukces.
W późniejszych latach Dodge nadal starał się tworzyć dość niekonwencjonalne samochody, które mimo wszystko będą w stanie być dobrymi wyborami dla klientów z klasy średniej. Nie da się ukryć, iż ten marce zawdzięczamy naprawdę wiele ponadczasowych samochodów, jak słynny muscle car Dodge Challenger czy jego mniejszy brat Dodge Charger. Nie można również zapominać o ciekawym projekcie, jakim był Dodge Neon – Amerykanie próbowali wtedy wykorzystać pięć minut sławy sedanów. Oczywiście należy również wspomnieć o kultowym już modelu Viper, który jest uosobieniem amerykańskiego samochodu sportowego – potężny pod kątem surowej mocy i ogromny, jeżeli chodzi o pojemność silnika.
Dodge nie kwapił się do produkcji dostawczaków
Trochę o Dodge'u już zdążyliśmy powiedzieć, lecz jak na razie nie wspomnieliśmy ani słowem o jakichkolwiek samochodach dostawczych. Dlaczego? Otóż producent z obecną siedzibą w Auburn Hills w Michigan niezbyt kwapił się do angażowania właśnie w ten sektor rynku. Choć posiadał on spore więzi z Fordem, a jak doskonale wiemy to właśnie on ma naprawdę ogromne zasługi w kwestii popularyzacji dostawczaków, Dodge skupiał się raczej w tworzeniu samochodów osobowych.
Teraz również naprawdę próżno szukać w gamie Dodge'a jakiegokolwiek samochodu, który wpisywałby się w ramy bycia samochodów dostawczych. Nie oznacza to jednak, iż nigdy ten producent nie mógł pochwalić się taką konstrukcją. Choć oczywiście nadal nie jest to typowy dostawczak, możemy o tym samochodzie mówić właśnie w takich kategoriach.
Dodge RAM
Tym modelem jest oczywiście Dodge RAM, który jest jednym z najbardziej ikonicznych pojazdów w historii całej amerykańskiej motoryzacji. Należy oczywiście podkreślić, iż w tym momencie mówimy jednak wszystko o pick-upie, lecz wiele osób takie samochody jest już w stanie bez problemu uznawać za auta dostawcze.
Pierwszy Dodge RAM powstał już w 1981 roku i z miejsca podbił serca Amerykanów. Ogromna paka, w której mogliśmy pomieścić naprawdę ogrom wszelkich materiałów, uzupełniana była przez wyposażenie i wykończenie z najwyższej półki. Warto jednak wspomnieć o wersji Crew Cab, która posiadała zabudowaną pakę i z powodzeniem możemy mówić o niej jako o aucie dostawczym. W końcu mamy trop!
Dodge RAM był produkowany do 2010 roku, a światło dzienne ujrzały łącznie cztery generacje. Największe modele z ostatniego wcielenia z powodzeniem mogą pełnić rolę aut dostawczych, lecz zdecydowanie nie są to auta na europejskie drogi. Od 2010 roku Dodge ustanowił osobną podmarkę – właśnie o nazwie RAM.