Nissan Truck
Nissan to jedna z wielkich korporacji w Japonii, które posiadają niesamowicie szeroki zakres działań, bogatą historię i oferują nie tylko auta osobowe, czy też dostawcze, lecz również pojazdy ciężarowe. Nissan Truck nie jest w tej kwestii żadnym wyjątkiem. Oferta tej marki jest jednak dosyć uboga i auta Nissan Truck w Polsce są niezwykle rzadko spotykane. Mimo tego warto poznać historię tego producenta.
Nissan — historia marki
Historia Nissana jest dość bogata, lecz porównując ją do innych japońskich przedsiębiorstw, które zajmują się produkcją pojazdów takich jak auta osobowe czy też samochody użytkowe, to Nissan jest dość młodym przedsiębiorstwem. Powstało ono bowiem dopiero w 1933 roku. Początki historii sięgają jednak lat 10. XX wieku. Wtedy Masujiro Hashimoto założył w Tokio firmę samochodową Kwaishinsha chcąc wykorzystać swoje doświadczenie w tym zakresie, które zdobył podczas swojej pracy w Stanach Zjednoczonych.
Pierwsze auto Masujiro Hashimoto to DAT. Nazwa ta pochodzi od nazwisk osób, które miały spory udział w jego stworzeniu. Byli to kolejno Kenjiro Dena, Rokuro Aoyama, a także Meitaro Takeuchi. Następnie na masce DATa wylądował Datto, czyli uciekający zając. Niedługo po jego skonstruowaniu Kwaishinsha połączyła się z powstałą w 1919 roku w Osace firmą Jitsuyo Jidosha. Doszło do tego w roku 1926, a już w roku 1925 przedsiębiorstwo to zmieniło nazwę na DAT Jidosha & Co.
Już w tamtych czasach firma DAT produkowała pierwsze pojazdy ciężarowe. Ich tworzenie rozpoczęło się jeszcze w 1918 roku i produkcja była przede wszystkim nastawiona na dostarczanie pojazdów do użytku wojskowego. W kolejnych latach powstawało sporo zawirowań wokół tej firmy i mowa tu między innymi o zmianach nazwy, czy też przeróżnych fuzjach oraz odłączeniach.
Bardzo ważną nazwą w historii Nissana jest Datsun. Nazwa ta pochodzi od auta Datson, które oznaczało po prostu syna DATa, czyli pierwszego pojazdu, który został stworzony przez przedsiębiorstwo założone przez Masujiro Hashimoto. Ostatecznie ostatnią sylabę z son zmieniono na sun, gdyż słowo „son” po japońsku oznacza porażkę. Miało to miejsce na przełomie lat 20. i 30. XX wieku. W tamtym czasie po raz pierwszy pojawiła się nazwa Nissan.
Nazwa Nissan była skrótem używanym na giełdzie w Tokio w celu określenia spółki Nihon Sangyo. Wtedy nie był to jednak Nissan, a Nisan. Firma ta w tamtym okresie bardzo dynamicznie rosła i przejmowała kolejne spółki, tym samym stając się jednym z największych koncernów. Do wybuchu II wojny światowej udało się jej stać czwartą największą firmą w całej Japonii między innymi dzięki przejęciu takich firm jak Tobata Casting oraz Hitachi.
Przed II wojną światową firma zajmowała się między innymi produkcją licencyjnych aut pochodzących ze współpracy z brytyjskim Austinem, dzięki czemu udało się jej wygrzebać z kryzysu, w którym się znalazła. W trakcie wojny działanie fabryk było jednak zawieszone, gdyż te zostały zarekwirowane do użytku wojskowego na czas trwania wojny. Po jej zakończeniu firma wciąż dostarczała pojazdy dla wojska. Nie były to jednak pojazdy dla wojska japońskiego, a dla armii amerykańskiej, która w tamtym okresie zaangażowała się w wojnę w Korei trwającą od 1950 do 1953 roku. Po jej zakończeniu doszło do ogromnych strajków w fabrykach Nissana.
Strajk ten miał duży wpływ na działanie firmy. Sparaliżował on fabrykę Nissana, a do tego firma znajdowała się w sporych finansowych problemach. Z racji na to, że w tamtych czasach nastroje w Japonii były wciąż mocno zorientowane na stanie w opozycji do idei socjalistycznych i komunistycznych pracowników po prostu zwolniono, a wielu liderów strajku aresztowała armia amerykańska wraz z rządem Japonii.
Ostatecznie pracownikom i firmie udało się dojść do porozumienia. Spory wpływ miał na to Shioji ichiro, który studiował wcześniej na Uniwersytecie Harvardzkim i był jednym z liderów strajku podczas negocjacji. Dzięki temu, że wynegocjował rozsądne obniżki pensji, udało się wtedy utrzymać aż 2000 miejsc pracy.
W kolejnych latach Nissan rozwijał swoją ofertę. Bardzo ważnym momentem był rok 1999. Wtedy Nissan miał pewne problemy i zakończyło się to zawiązaniem sojuszu z Renault, w ramach którego Francuzi przejęli spory pakiet akcji w japońskiej firmie, czyli dokładniej 35% akcji, a w zamian Nissan w 2002 roku zakupił 15% udziałów we francuskim Renault.
Przez większość czasu firmą, która zajmowała się produkcją aut brandowanych jako Nissan Trucks, czy też po prostu jako Nissan była firma Nissan Diesel, którą założono jeszcze w 1935 roku. Nissan w jej posiadanie wszedł w roku 1960 i wtedy przemianował ją na Nissan Diesel, gdyż wcześniej nazywałą się ona Minsei Diesel Industries.
Taki stan rzeczy utrzymywał się do 2007 roku. Wtedy Nissan Diesel zostało wykupione przez Volvo i przemianowane po pewnym czasie na UD Trucks. Aktualnie firma ta znajduje się w portfolio japońskiej firmy Isuzu.
Rozwój marki w zakresie oferty dla transportu drogowego
Oferta dla transportu drogowego marki Nissan Trucks jest zdecydowanie jedną z bardziej ubogich. Na jej obecny kształt spory wpływ miało to, że w 1979 roku Nissan Motors przejęło 34% udziałów w hiszpańskiej marce Ebro. Do 1982 roku Nissan wykupił ponad połowę udziałów, a w 1987 roku przejął całą firmę. W ten sposób powstała spółka Nissan Motor Iberica.
Na bazie pojazdów Ebro Nissan oferował niektóre modele. Mowa tu międz innymi o pojeździe, jakim był Nissan Atleon. Pierwotnie był to jednak Nissan typoszeregu L lub M, który pierwotnie nosił nazwę Nissan Ebro. Nazwa Nissan Atleon pojawiła sie po premierze nowej generacji tego pojazdu ciężarowego, która światło dzienne ujrzała w 2000 roku. Był to średniej wielkości samochód ciężarowy, który w 2013 roku został wycofany na rzecz Nissana NT500.
Pojazd flagowy, który Nissan oferuje dla transportu drogowego to jednak Nissan Cabstar, który doczekał się wielu nazw z racji na to, że był produkowany przez wiele firm na licencji. Model ten może być znany na przykład jako Nissan Atlas, Nissan Homer, Renault Maxity, Samsung SV110, czy też Mitsubishi Fuso Canter.
Pierwsza generacja Nissana Cabstara powstała w latach 60. XX wieku. Model ten nie jest jednak powiązany z Cabstarem, którego znamy dziś. Obecnie to auto to tak naprawdę Nissan Atlas, lecz japońska marka zdecydowała się na podtrzymanie nazwy Cabstar w Europie z racji na wyrobioną markę.
Nissan Cabstar, którego znamy dziś, czyli tak naprawdę Nissan Atlas powstał z kolei w roku 1982. Wtedy zadebiutował po raz pierwszy i był dość popularny szczególnie w Wielkiej Brytanii. Następcą Nissana Cabstara w Europie zostało jednak Renault Maxity. Ten model zadebiutował w roku 2007 i jest tak naprawdę bliźniaczą wersją Cabstara, która posiada jedynie inną nazwę oraz znaczek na masce. Model ten to lekka ciężarówka do użytku przede wszystkim w miastach.
Nowe technologie oraz rozwiązania w zakresie ekologii
Niestety w tym momencie Nissan Trucks nie może pochwalić się żadnymi innowacyjnymi rozwiązaniami, a także technologiami w zakresie ekologii. Wynika to z naprawdę prostej rzeczy, gdyż od pewnego czasu marka ta nie działa w Europie, gdyż Nissan wolał na Starym Kontynencie w segmencie samochodów użytkowych skupić się przede wszystkim na lekkich autach użytkowych. W tej klasie jednak marka ta może się pochwalić elektrycznymi pojazdami, które są bardzo popularne między innymi na polskich ulicach, gdyż na niektóre elektryki Nissana zdecydowała się firma kurierska InPost. W ten sposób możliwe jest zredukowanie ilości spalin emitowanych do atmosfery przez firmy kurierskie każdego dnia.
Sprzedaż marki w ostatnich latach i w 2022 roku
Aktualnie marka Nissan Truck nie prowadzi sprzedaży w Polsce, a także w większej części krajów Europy. Wynika to między innymi z tego, że za ten obszar świata w sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi odpowiada francuskie Renault z racji na to, że po prostu z Europy się wywodzi. Dlatego nie ma żadnych danych dotyczących sprzedaży marki Nissan Trucks. Na Starym Kontynencie Nissan oferuje obecnie jedynie pojazdy użytkowe takie jak na przykład Nissan Townstar.