Volvo jest jednym z największych producentów samochodów ciężarowych na całym świecie. W gamie szwedzkiego producenta rolę flagowego i najlepszego modelu pełni Volvo FH, które w roku 1994 zastąpiło kultową serię F i na rynku obecne jest do dziś. Auto to przez lata znalazło całe mnóstwo nabywców i oddanych klientów, którzy chętnie kupują kolejne generacje Volvo FH.
Volvo Trucks – historia
Ciężarowy dział marki Volvo należy do dość starych. Co ciekawe w jego skład wchodzi nie tylko marka Volvo, ale też amerykański Mack oraz Renault Trucks. Firma Volvo Trucks powstała dawno temu, gdyż miało to miejsce w roku 1928. Przez lata producent ten poszerzał swa ofertę, w której znajdowało się między innymi kultowe Volvo F, dla którego Volvo FH jest następcą. Jednymi z ważniejszych decyzji było przejęcie Renault Trucks wraz z podległą pod nią firmą Mack Trucks. Obecny kształt firmy został nadany w roku 2012, gdy zdecydowano się na reorganizację grupy Volvo. Od wtedy Volvo Trucks nie jest osobną firmą, a grupą, która zarządza również wcześniej wspomnianym Renault oraz Mackiem.
Volvo FH – historia modelu
Po raz pierwszy o Volvo FH świat usłyszał w roku 1993. Projektowanie następcy dla kultowej serii trwało naprawdę długo. Podczas gdy poprzednik w postaci Volvo F był na rynku przez szesnaście lat, tak projekt o nazwie Volvo FH rozpoczął się na siedem lat przed wycofaniem poprzednika. W jego ramach opracowano nie tylko całą serię bardzo udanych ciężarówek, ale też stworzono nowy silnik D12, który pozwolił Volvo na stanie się jednym z najlepszych konstruktorów jednostek napędowych do ciężarówek na całym świecie.
Pierwsza generacja została zaprezentowana w roku 1993. Składała się ona z modelu FH12 oraz FH16. Liczba oznaczała pojemność silnika, podczas gdy kabina i rama w obu samochodach była taka sama. Volvo FH zostało nagrodzone i uznane już na samym początku, gdyż zdobyło ono tytuł Samochodu Ciężarowego Roku 1994.
Przez lata powstało całe mnóstwo generacji Volvo FH. Produkcję pierwszej zakończono w 2002 roku. Druga zadebiutowała w tym samym momencie. Była ona nieznacznie zmieniona wizualnie, lecz bardzo dużo było w niej usprawnień technicznych. Trzecią generacją modelu budowano z kolei w latach 2009-2014. Czwarta odsłona zadebiutowała szybciej niż mogłoby się to wydawać. Miało to miejsce w roku 2012. Nowe Volvo FH zdołało wtedy zdobyć prestiżowy tytuł Międzynarodowego Samochodu Ciężarowego Roku 2014. Aktualnie w ofercie jest już piąta generacja, która zadebiutowała w roku 2021.
Volvo FH – specyfikacja
W Volvo FH dostępne jest całe mnóstwo kabin. Podstawowa posiada obniżony dach, lecz wciąż jest kabiną sypialną, gdyż także posiada leżankę. Nieco więcej przestrzeni zapewnia standardowa kabina sypialna. Jednym z największych produktów marketingowych jest kabina Globetrotter. Posiada ona aż trzy warianty wielkościowe. Podstawowy, XL oraz XXL. Największy z nich jest nie tylko podwyższony, ale też przedłużony.
Dostępnych konfiguracji podwozia jest całe mnóstwo. Podstawowa to oczywiście 4x2. Obecna jest również konfiguracja 6x2 zarówno z osią wleczoną, jak i pchaną. Inne opcje to 6x4, 8x4, a nawet i 10x4. Dzięki temu Volvo FH zapewnia ogromną uniwersalność dla potencjalnych klientów.
Volvo FH – silnikami
Najnowsze Volvo FH jest oferowane z dwiema jednostkami wysokoprężnymi. Jedna z nich to silnik D13K. Jest to jednostka o pojemności 12.8 litra, która posiada sześć cylindrów. Podstawowa wersja zapewnia 420 koni mechanicznych, a także moment obrotowy rzędu 2100 niutonometrów. Mocniejsza wersja to silnik 460-konny z momentem obrotowym rzędu 2300 Nm. Druga najlepsza opcja generuje z kolei 500 KM oraz 2500 Nm. Najlepszy silnik D13K zapewnia 540 KM oraz 2600 Nm.
Druga jednostka to D13K460TC lub D13K500TC. Korzysta ona z technologii Turbo Compound, dzięki czemu silniki te posiadają wyższy moment obrotowy. Jednostka D13K460TC zapewnia moc rzędu 460 KM, a jej moment obrotowy to 2600 Nm. Silnik D13K500TC generuje z kolei 500 KM i 2800 Nm. W obu przypadkach są to wartości o 300 Nm większe od odpowiednika bez tej technologii.