Samochody dostawcze nowe i używane

Skoda Praktik

Skoda Praktik - dostawcze używane i nowe, najlepsze oferty sprzedaży dostępne od ręki z salonów, komisów

Skoda nie jest raczej znana z samochodów dostawczych. W swojej historii nie posiadała ona zbyt wiele przystosowanych do przewozu ładunków modeli. Nie oznacza to jednak, że nigdy nie istniały. Jednym z takowych jest Skoda Praktik, czyli przedstawiciel dość mało popularnego segmentu B wśród kombivanów. 

Skoda Praktik – historia modelu

Po raz pierwszy o modelu Praktik, a tak w zasadzie Roomster, gdyż wpierw debiutowała wersja osobowa świat usłyszał już w 2003 roku. Wtedy podczas odbywających się w Frankfurcie targów motoryzacyjnych zaprezentowano samochód koncepcyjny, który był miejskim kombivanem. Premiera modelu miała miejsce jednak dopiero 3 lata później. Odbyła się ona w Genewie podczas prestiżowych targów motoryzacyjnych Geneva Motor Show. 

Pierwotnie zadebiutowała Skoda Roomster, lecz dostawczy Praktik został pokazany już w 2007 roku. W nowoczesnej historii Skody był to dopiero drugi samochód dostawczy. Pierwszym była bowiem Skoda Pick-up, która była lekkim autem dostawczym z zakrywaną przestrzenią ładunkową. Oparto ją na Skodzie Favorit. Co ciekawe mogła pomieścić aż 2380 litrów. Produkcja zakończyła się w 2000 roku. 

Skoda Praktik to auto dostawcze z segmentu B, które zostało jednak oparte na płycie podłogowej aut z segmentu C, a mianowicie Skody Octavii, Volkswagena Golfa, czy też Audi TT. Uwagę w osobowej wersji modelu zwracały przede wszystkim futurystyczne drzwi boczne z klamką zintegrowaną w słupku C. 

W celu stworzenia modelu Praktik Skoda dokonała modyfikacji Roomstera. Wizualnie samochód różnił się tylko brakiem szyb z tyłu. We wnętrzu usunięto tylną kanapę i przystosowano przestrzeń do bycia użyteczną w razie przewożenia ładunków. Z modelem Praktik Skoda chciała trafić do małych oraz średnich przedsiębiorstw, które chciały zakupić tani, lecz praktyczny i pojemny samochód dostawczy. 

Skoda Praktik to przedstawiciel dość mało popularnego gatunku. Jedynym jej rywalem przez większość czasu był Fiat Fiorino, a na sam koniec produkcji do tego grona dołączył Fiat Transit Courier, którego zaprezentowano w roku 2014. Sama produkcja pierwszej generacji Praktika zakończyła się w tym samym czasie. Pierwotnie od 2015 roku miała ruszyć produkcja drugiej, opartej na Volkswagenie Caddy w zakładach Volkswagen Poznań. Do tego jednak nie doszło i powstało zaledwie nieco ponad 100 egzemplarzy z drugiej generacji. 

W czasie swojego istnienia od 2007 do 2015 roku Skoda Praktik doczekała się jednego faceliftingu. W jego ramach wprowadzono nowe logo producenta na masce, a także odświeżono nieco wnętrze poprzez zmianę koła kierownicy czy też gałki zmiany biegów. 

Skoda Praktik w gamie czeskiego producenta tak właściwie następcy się nie doczekała. To samo można powiedzieć o osobowym Roomsterze, lecz za jego następcę uznaje się Skodę Kamiq, czyli miejskiego crossovera, który zadebiutował w 2019 roku i jest mocno spokrewniony z Volkswagenem T-Cross, czy też Seatem Arona. 

Skoda Praktik – dane techniczne

Skoda Praktik to miejski kombivan, który jest długi na 4247 milimetrów. Jego rozstaw osi to z kolei 2617 milimetrów. Szerokość auta mierzy 1684 milimetry, a wysokość sięga 1607 milimetrów. Jego przestrzeń bagażowa dzięki usunięciu tylnej kanapy miała pojemność wynoszącą 1783 litry, a jego ładowność to 530 kilogramów. Praktik w testach bezpieczeństwa Euro NCAP otrzymał pięć gwiazdek. 

Skoda Praktik – silniki

Skoda w modelu Praktik przez lata zaoferowała całe mnóstwo jednostek napędowych. Znalazło się wśród nich zarówno sporo silników benzynowych, jak i wysokoprężnych. Najsłabszym silnikiem benzynowym była jednostka 1.2 12v HTP. Jej moc to 69 KM, a moment obrotowy wynosi 112 Nm. Rolę drugiego najsłabszego silnika pełniła jednostka 1.4 16v generująca 86 KM i 132 Nm. Podobną moc mia silnik 1.2 8v TSI. Generuje on 86 KM oraz 160 Nm. Najlepsze jednostki to silnik 1.6 16V oraz jednostka 1.2 16V TSI. Pierwszy silnik zapewnia 105 KM oraz 153 Nm. Drugi ma taką samą moc, lecz jego moment obrotowy to 175 Nm. Wśród diesli znaleźć można było silniki 1.2 TDI, 1.6 TDI, a także kultowe 1.9 TDI. Ich moc wynosi od 75 do 105 KM.