Na rynku motoryzacyjnym możemy znaleźć pewną grupę producentów, która niespecjalnie kojarzy się nam z samochodami dostawczymi. O niektórych mogliśmy nawet nigdy nie słyszeć, a gdy dowiemy się, że rzeczywiście mają bądź mieli w swojej ofercie dostawczaki, może nas ogarnąć niemałe zdziwienie. Zaskoczeniem dla wielu może być na przykład fakt, iż swoje własne auto dostawcze posiadała Skoda.
Historia marki Skoda
Geneza firmy o nazwie Skoda sięga połowy XIX wieku. W Pilznie w 1859 roku założono bowiem zakłady trudniące się w obróbce metali, które dziesięć lat później przejął nie kto inny, jak Emil Skoda. Ten rozwinął je naprawdę mocno – do tego stopnia, iż stały się one jednym z największych przedsiębiorstw tego typu w całych ówczesnych Austro-Węgrzech. Prawdziwa historia Skody rozpoczyna się jednak w 1895 roku.
By jednak mieć przed sobą cały obraz sytuacji, musimy zatrzymać się właśnie pod koniec XIX wieku. Wtedy to w miejscowości Mlada Boleslav swoje działanie rozpoczęła spółka Laurin & Klement, założona przez Vaclava Laurina i Vaclava Klementa. Jak w przypadku naprawdę wielu przedsiębiorstw motoryzacyjnych, na samym początku firma ta zajmowała się produkcją rowerów, by jednak po kilku latach skręcić w kierunek tworzenia samochodów. Pierwszym pojazdem firmy był Voiturette, który wyjechał z fabryki w 1905 roku.
W tym samym momencie swoje podchody do branży motoryzacyjnej zaczęła robić Skoda, która w 1924 roku wypuściła na rynek pierwszy model o dość intrygującej nazwie 25/100. Laurin oraz Klement w tym czasie poszukiwali inwestorów w swój biznes i zwrócili się z propozycją właśnie do Skody. W ten oto sposób w 1925 roku wydarzyła się fuzja obu firm, która zaowocowała ostatecznym uformowaniem się Skoda Auto.
Mocnymi stronami samochodów Skody była niewygórowana cena oraz taśmowa produkcja, dzięki czemu koncern szybko rósł na siłę. W epoce komunizmu Skoda stała się dobrem narodowym Czechosłowacji, a zakłady zostały upaństwowione. Gdy jednak blok wschodni upadł, Zaczęto szukać inwestora, gdyż tego niestety wymagała sytuacja marki. Chętny był Volkswagen, który stopniowo przez dziewięć lat wykupywał udziały w spółce, by ostatecznie w 2000 roku stać się jej wyłącznym właścicielem. Od tej pory Skoda należy do grupy VAG i aktualnie radzi sobie w niej naprawdę dobrze.
Skoda Praktik – jedyny dostawczak Skody z prawdziwego zdarzenia
Choć historia marki Skoda jest naprawdę długa, na rynku pojawił się jak na razie tylko jeden samochód dostawczy. Chodzi tutaj o Skodę Praktik, która była dostawczą odmianą modelu Roomster. Warto się przy nim na chwilę zatrzymać, gdyż zaprezentowany w 2006 roku samochód jest naprawdę intrygującym projektem.
Po raz pierwszy koncept Roomstera pojawił się w 2003 roku podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych Geneva Motor Show. Najważniejszym aspektem wizualnym samochodu był jak na tamte lata futurystyczny koncept drzwi przesuwnych. Występowały one jedynie z jednej strony, co na prezentacjach być może robiło wtedy wrażenie, lecz ostatecznie okazało się całkowicie niepraktyczne.
To właśnie dlatego zdecydowano się ostatecznie na zastosowanie drzwi przesuwnych z obu stron, a także zrezygnowanie z bardzo odważnego pomysłu przeszklonej klapy bagażnika. Ostatecznie więc otrzymaliśmy niestety kolejnego niewyróżniającego się niczym specjalnym kombiwana, który na papierze i w wersjach prototypowych prezentował się niczym powiew świeżości na rynku.
Zaletami Skody Praktik niewątpliwie była niewielka masa – zaledwie 1150 kilogramów – a także pięć gwiazdek w teście bezpieczeństwa NCAP, czym w tamtym momencie nie mogło się pochwalić zbyt wiele dostawczaków, nawet jeżeli mówimy o kombiwanie z segmentu B. Samochód posiadał szeroką gamę silnikową, lecz brakowało w niej mocniejszych jednostek – najbardziej dopakowany silnik posiadał zaledwie 110 koni mechanicznych. Ostatecznie produkcja Roomstera i Praktika została zakończona w 2015 roku, a samochody te zostały w gamie zastąpione crossoverem o nazwie Kamiq. Od tej pory nie pojawiały się żadne informacje co do ewentualnej chęci stworzenia auta dostawczego przez Skodę.